Zelensky i Vilneus idag:
Zelensky: Ryssland kommer inte att överleva om vi fortsätter att slå det
"President Volodymyr Zelenskyi sa att Ryssland så småningom kommer att dra sig tillbaka, vi måste bara "fortsätta att slå det".
Källa : Zelenskyi på onsdagen under ett offentligt tal i Vilnius
Direkt anförande : "Vår ukrainska föraning om att Ryssland inte kommer att överleva om vi fortsätter att slå det. Detta är också en bekräftelse på att vi är rätta med dig, rättigheten i vårt gemensamma historiska val, valet att vara oberoende..."
Jag är säker på att Ryssland också kommer att dra sig tillbaka. Vi kan nu inte nämna en specifik dag när detta kommer att hända, vi kan inte nu lista varje detalj av hur det kommer att hända. Men vi vet att det kommer att hända. Och vår frihet kommer att segra. Det blir en sådan dag. Nödvändigtvis. Första dagen efter detta krig. Vår dag...
Det här blir dagen för en ny chans för Vitryssland. Detta kommer att bli en dag av ny styrka för hela vårt Europa, som nu lär sig verklig enhet samtidigt som de försvarar sig mot ryska hybridanfall. Enheten som gör vår kontinent global, den enhet som tillsammans med Ukraina är fullfjädrad. Tillsammans med Ukraina i Europeiska unionen. Tillsammans med Ukraina i Nato. Tillsammans med Ukraina i världen. Du och jag vet alla vilka steg som krävs. Du och jag vet alla vad vi kan förlora och vad vi kan vinna."
Jag tror att han har rätt.
https://www.pravda.com.ua/news/2024/01/10/7436647/