Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-01-09, 06:16
Medlem
barkeepers avatar
En liten undran. Vad händer om det blir krig, och man av olika anledningar inte kan ta sig till jobbet, så man inte kan betala sina räkningar?
Citera
2024-01-09, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
En liten undran. Vad händer om det blir krig, och man av olika anledningar inte kan ta sig till jobbet, så man inte kan betala sina räkningar?
Vi har allmän tjänstgöringsplikt från 16-70 år så du kan inte dra dig undan, ersättning för detta arbete betalas ut av försäkringskassan. Det kan handla om att förstärka viktiga delar av samhället och viktiga företag. Exempelvis barnomsorg så att föräldrarna kan arbeta i viktiga industriföretag.

Om du av någon anledning inte kan ta dig till ditt ordinarie arbete så får du så klart inte någon lön.
Citera
2024-01-09, 06:51
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Vi har allmän tjänstgöringsplikt från 16-70 år så du kan inte dra dig undan, ersättning för detta arbete betalas ut av försäkringskassan. Det kan handla om att förstärka viktiga delar av samhället och viktiga företag. Exempelvis barnomsorg så att föräldrarna kan arbeta i viktiga industriföretag.

Om du av någon anledning inte kan ta dig till ditt ordinarie arbete så får du så klart inte någon lön.

Nej det är det jag menar, om det blir krig, men jag inte är inkallad ännu, ska man ta sig till sitt vanliga jobb då, kosta vad det kosta vill?

Jag tänker mest på hur banken reagerar om man inte kan betala på sitt huslån.
Citera
2024-01-09, 07:07
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Nej det är det jag menar, om det blir krig, men jag inte är inkallad ännu, ska man ta sig till sitt vanliga jobb då, kosta vad det kosta vill?

Jag tänker mest på hur banken reagerar om man inte kan betala på sitt huslån.

De kommer reagera som de skulle göra idag.
Citera
2024-01-09, 07:17
Medlem
Nickeess avatar
Ja du fortsätter gå till jobbet som vanligt. Räkningarna ska fortfarande betalas. Vänta på inkallelseorder.

Jobbar du inom den offentliga sektorn är du i princip krigsplacerad på din arbetsplats.
Citera
2024-01-09, 07:40
Medlem
Libertarismuss avatar
Det som kommer att hända vid krig är att muslimer och de svenska kvinnor drar härifrån snabbare än vinden. Visst, på pappret har kvinnor en skyldighet att stanna kvar och skydda landet, men självklart kommer det inte bli så i praktiken.
Citera
2024-01-09, 07:45
Medlem
Bob-Dylans avatar
Vad kommer hända med värdet på svenska kronan om det blir krig?
Citera
2024-01-09, 07:48
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickees
Ja du fortsätter gå till jobbet som vanligt. Räkningarna ska fortfarande betalas. Vänta på inkallelseorder.

Jobbar du inom den offentliga sektorn är du i princip krigsplacerad på din arbetsplats.

Jag är krigsplacerad genom jobbet (ej offentlig sektor), men det är inte en lösning som aktiveras direkt. Kanske när vi är medlemmar i Nato, då kan det bli mobilisering direkt, men inte som försvaret är uppbyggt idag.

Men om man blir inkallad, och man ska få betalt av försäkringskassan, så räcker inte det på långa vägar för huslånet, till exempel. Och jag kan knappast vara ensam om det.
Citera
2024-01-09, 08:00
Medlem
halvtomts avatar
Man lär väl hamna hos kron-kalle medans man är ute och försvarar landet. Sen bär man kommer hem bor det någon genusplogare med invandrad pojkvän i ens lya, om den är fin nog åt dem.
Citera
2024-01-09, 08:20
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Nu kommer det ju inte bli samma scenario som med Ukraina i Sverige då en riktad invasion av Ryssland inte kan ske helt enkelt rakt av.

En mer, om än absurd med, frågeställning vore - Om atombomber haglar från Ryssland och det blir mörkt och kallt här, vad sker då med räkningarna..?
Citera
2024-01-09, 08:27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Vad kommer hända med värdet på svenska kronan om det blir krig?

Skulle tippa på ett värdetapp på 30%. Kronan är inte stabil i krig. Euro och dollar är stabila.
Citera
2024-01-09, 10:11
Medlem
Haajibs avatar
Du ska fortsätta betala räkningar, och amortera lån. Blir du bortrövad av myndigheterna får du en annan ersättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in