Citat:
Ursprungligen postat av
DenOsannolike
Angående längden på GM har vi också vad vittnena säger. Ingen av vittnena, vad jag kan finna, talar om en lång person. Skulle möjligen vara LL utlåtanden på senare tid möjligen. Nu är vittnenas bedömning av kroppslängd så klart vanskligt, men en person på uppåt 185 cm uppfattas som påfallande högrest jämte en person av OPs längd (174 cm).
Absolut har vi även vittnesuppgifter, men nu talade vi om ballistiken och då ville jag redogöra för hur kroppslängden kan plockas fram från skottvinklarna. Det är inte många som har bemödat sig med de beräkningarna och därför har de heller inte insett hur pass tighta de skattningarna ändå blir. Utan när man för dem på tal viftas de bort av oseriösa typer som inte ens gitter sätta sig in i problematiken, än mindre utföra egna beräkningar.
Så det tycker jag är en viktig poäng, att ballistiken så klart pekar på en mördare som är ganska kort i rocken – och betydligt kortare än hela paraden av "usual suspects". Faktum är att den ende som finns i utredningsmaterialet och som omtalats som eventuell gärningsman är Leif Zeilich Jensen, men där finns mig veterligt ingen annan bevisning än överensstämmelsen med signalementet. Det enda vi har är "änkan" Christina Jensens obevisade påståenden.
Från min utkikspunkt ter sig LZJ som ganska långsökt, utan min känsla är att gärningsmannen inte ens finns med i utredningsmaterialet. Kanske finns han omnämnd någonstans, men inte som påtänkt gärningsman. Själv har jag än så länge bara två kandidater i min lista, och det är just LZJ respektive Andrei Tarkovskij. Även Tarkovskij stämmer finfint på signalementet och har både motiv, medel och kopplingar till Olof Palme respektive mordplatsen. Däremot går han inte idag att placera på mordplatsen eller ens i Sverige vid mordtillfället. Av det skälet blir han också ett långskott.
Jag har efterlyst fler idéer på potentiella gärningsmän men inte ett endaste har kommit in. Därför upprepar jag den efterlysningen nu. Om du eller någon annan har någon som passar signalementet så är jag intresserad av att höra mer om den mannen.
Vad vittnesuppgifterna om kroppslängden beträffar så är Anders Björkman i särklass bäst placerad och därmed bäst skickad att avgöra den saken. På själva mordplatsen uppger han till piketpolisen Lena Löhr att gärningsmannen var ungefär lika lång som honom själv. I hovrätten blir han tillfrågad om hur lång han är, och uppger då att han är 173 cm. Senare på mordnatten när han hörs inne på vaktdistriktet säger han att "alla tre var ungefär lika långa", vilket rimligtvis måste tolkas som att gärningsmannen låg någonstans mittemellan Olof (175 cm) och Lisbeth (163 cm) i längd. Det blir också kring 170 cm.
Inge Morelius anger att mördaren var en decimeter längre än offret, men av sammanhanget framgår att han blandat ihop Olof och Lisbeth Palme, och att han tror att det är Lisbeth som är Olof och som blir skjuten. Det framgår dels av att han säger att Lisbeth gick till vänster närmast husfasaden medan Olof gick till höger närmast gatan, och dels av att han säger att "offret" sakta vred sig åt vänster innan skotten. Olof Palme vände sig åt höger innan skotten, den enda som vred sig åt vänster var Lisbeth. Just därför menar jag att Morelius' uppgift om att mördaren var en decimeter längre än offret ska tolkas som en decimeter längre än Lisbeth. Då hamnar vi på 173 cm, precis som Björkman.
Vad Anders Delsborn med flera vittnen beträffar så är det lite osäkert vilken man de sett och dragit sina signalementsuppgifter från. Deras iakttagelser består av två "filmsnuttar" – före respektive efter skotten – och då kan det mycket väl vara två olika män de sett. I så fall blir det svårt att med säkerhet avgöra om signalementet verkligen avser mördaren eller den andre mannen som jag kallar "medhjälparen" (även känd som Grandmannen, Tensonmannen, Åsmannen).
Mitt synsätt är att Björkman plus ballistiken blir rättvisande. Då har man det bästa vittnet kombinerat med teknisk bevisning. Bättre än så går det nog inte att få till bevisningen, utan alla andra vittnen sitter eller står en bra bit därifrån, inte sällan i bilar med allt vad det innebär.
Om Olof Palmes kroppslängd så finns två olika uppgifter. Den ena är från obduktionsprotokollet och heter 175 cm. Den andra kommer från Joakim Palme och heter 174 cm. Skillnaden är förstås hårfin men jag ville nämna källorna ifall du känner förvirring kring om det ska vara 174 eller 175 cm. I praktiken är det förstås hugget som stucket – om uttrycket tillåts.