2024-01-10, 15:19
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jag undrar varför inte skytten sköt OP i huvudet istället? Hade det tillvägagångssättet hänt
så hade nog inte LP heller levt efter den kvällen/natten.

Den stora frågan är väl snarare varför det bara skjuts ett (eller två) skott.
Kolla på gangstermorden som sker idag, en uppdragsmördare tömmer magasinet, särskilt på nära håll.
Citera
2024-01-10, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Det låter kryptiskt men jag tolkar det som att det finns ett erkännande eller indicier men på grund av omständigheterna så kommer det aldrig gå att styrka fullt ut med teknisk bevisning? Eller så är GM redan avliden och kommer aldrig kunna ställas till svars.
Men GM kan ju ha haft medhjälpare som fortfarande lever. Dom måste väl kunna ställas till svars....
Citera
2024-01-10, 16:42
Avstängd
Vad är de senaste uttalandena från Jan Svelin - han har jobbat med Palme mordet i decennier o har
sett o vet allt - o han är pensio sedan ett antal år tillbaka o kan säga alla sanningar han vill säga
Citera
2024-01-10, 19:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Är det omöjligt att det första skottet är det så kallade Lisbetskottet?

Så många vittnen säger att de hör skotten, vrider sig mot platsen och ser Olof falla. Men det är ju omöjligt om han träffas av första skottet.

IM säger att båda skotten sker när Olof står upp.

Tänker mig att GM tar tag i Olof med vänster hand, att Olof då kanske vrider sig rejält om, skottet missar då och går på Lisbet. Sen vrider sig Olof tillbaka för att titta efter Lisbet eller komma undan. Då sitter Anders skottet i ryggen.
Citera
2024-01-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Just precis. Noga räknat går lisbethskottet inte horisonalt utan med uppåtvinkel på cirka 5 grader. Palmeskottet går med nedåtvinkel på 8-9 grader relativt Palmes torso men bara cirka 6 grader relativt trottoaren. Så det är dryga 10 graders skillnade i vertikalvinkel mellan skotten, mördaren riktar om vapnet uppåt med ungefär så mycket mellan skotten.

Samtidigt sänker han vapnet, för ingångshålet i Palmes rygg sitter 140 cm över hälarna men ingångshålet i Lisbeths kappa sitter kring 122 cm över hälarna. Så det är cirka 18 cm skillnad mellan höjden på ingångshålen. Men när man sedan tar med vertikalvinklarna på skotten i beräkningen så blir skillnaden lite större för revolverpipans höjd över hälarna när respektive skott avfyras.

Tyskarna som undersökte kläderna och mätte krutstänksdiametern menade att olofskottet avfyrats från 10-30 cm håll medan lisbethskottet avfyrats från 70-100 cm håll. När man uppskattar avståndet tar man krutstänksdiametern på kläderna och sedan antar man en piplängd på vapnet. Ju kortare pipan är desto närmare blir skottavståndet. Så 70 cm på lisbethskottet motsvarar fyra tums pipa på vapnet medan 100 cm motsvarar sex tums pipa.

I verkligheten menar jag att pipan troligtvis var åtta tum, men det räknade tyskarna aldrig på. Men om man gör det så får man uppåt 40 cm skottavstånd för olofskottet och 130-140 cm för lisbethskottet. Tittar du på detaljerna hur skjutningen gick till så är de här lite större avstånden också rimligare. Med andra ord ger själva förloppet också stöd för hypotesen om åttatumspipa på vapnet.

Vid 5 graders vertikalvinkel så får man 9 cm höjdskillnad på en meters avstånd, och cirka 12-13 cm höjdskillnad på 130-140 cm avstånd. För lisbethskottet sitter alltså pipmynningen på cirka 110 cm höjd, plus minus någon enstaka centimeter i felmarginal. För olofskottet sitter pipmynningen på cirka 144 cm höjd. Som du ser blir skillnaden cirka 34 cm mellan höjden på pipmynningen för respektive skott. Detta är bakgrunden till att jag sade (i förra svaret) att mördaren sänker vapnet med dryga 30 cm.

Sedan kan man dra ut piplinjen bakåt för att beräkna armbågshöjden för lisbethskottet och ögonhöjden för olofskottet.

Från armbågshöjden kan man ungefärligen skatta mördarens kroppslängd. Man behöver då justera för insteget vid skottet, dvs att mördaren sätter fram vänster fot samtidigt som han höjer vänster arm för att skjuta. Jag har mätt det här ganska noga på mig själv, och jag är lika lång som Palme. Man knäar lite i insteget vilket sänker armbågen en bit. Men för att få pipan till 110 cm höjd vid skottet så kan mördaren i alla fall inte rimligtvis vara längre än 175 cm, för det är jag själv och jag får knäa så djupt det går för att få ner den till den höjden. En längre kille än så måste nästan ner på knä. Så 175 cm är absolut max, men cirka 170 cm stämmer bättre med det naturliga insteget.

Tittar man sedan på olofskottet så kan man räkna på mördarens ögonhöjd genom att dra ut skottlinjen bakåt en meter från pipmynningen. Då ligger vi 10 cm högre än pipmynningen dvs på cirka 153 cm över hälarna. Det här förutsätter då att mördaren siktar nedför pipan när han sätter ettan i ryggen på Palme.

Även här får man justera för att man böjer huvudet framåt när man siktar på det viset, vilket sänker ögonhöjden jämfört med när man står upprätt. Men samtidigt måste man alltså ta med insteget, där knäandet sänker ögonhöjden. Nettot av de två justeringarna blir nästan noll, kanske någon centimeter upp. Sedan går siktlinjen någon centimeter över själva pipan. En rimlig justering är dryga 5 cm upp. Då har vi ögonen på 158-160 cm höjd på mördaren när denne står upprätt. Har man den ögonhöjden så är man kring 170 cm lång, och allra högst 175 cm.

Som du ser stämmer "lisbethskattningen" av kroppslängden via armbågshöjden väldigt väl med "olofskattningen" via ögonhöjden. Därför kan vi även med stor säkerhet sluta oss till att mördaren faktiskt siktar nedför pipan vid olofskottet. Mördarenskroppslängd ligger på 170 cm plus/minus cirka 5 cm felmarginal, det sitter som i ett skruvstäd mellan ögonhöjden och armbågshöjden. För en sak vet vi i alla fall säkert, och det är att mördaren hade samma kroppslängd vid bägge skotten.

Polisens ballistikmodell är felaktig i några avseenden, vilket jag tagit upp förut – och naturligtvis blivit utskälld för – men som vi kan gå in på igen om du vill. När jag började räkna på ballistiken så tänkte jag att någonting måste vara fel, men efter att ha tröskat det här i några år så är jag helt övertygad om att man medvetet mörklagt mördarens kroppslängd genom att förfalska ballistiken. Mördaren är ingen stor kille på 180-185 cm utan en liten kille på cirka 170 cm.

Med andra ord ligger signalementet enligt folkloren helt fel i det avseendet. Att mördaren i verkligheten är så pass kort utesluter i praktiken nästan alla kandidater som dragits fram och paraderats, för varken Andersson eller Pettersson eller Engström stämmer in på det. Inte heller Gunnarsson eller Tarendi för den delen. Listan kan göras längre, men alla har de gemensamt att ingen av dem stämmer med ballistiken. Vi måste leta efter andra kandidater som stämmer bättre.

Angående längden på GM har vi också vad vittnena säger. Ingen av vittnena, vad jag kan finna, talar om en lång person. Skulle möjligen vara LL utlåtanden på senare tid möjligen. Nu är vittnenas bedömning av kroppslängd så klart vanskligt, men en person på uppåt 185 cm uppfattas som påfallande högrest jämte en person av OPs längd (174 cm).
Senast redigerad av DenOsannolike 2024-01-10 kl. 20:03.
Citera
2024-01-10, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenOsannolike
Angående längden på GM har vi också vad vittnena säger. Ingen av vittnena, vad jag kan finna, talar om en lång person. Skulle möjligen vara LL utlåtanden på senare tid möjligen. Nu är vittnenas bedömning av kroppslängd så klart vanskligt, men en person på uppåt 185 cm uppfattas som påfallande högrest jämte en person av OPs längd (174 cm).

Absolut har vi även vittnesuppgifter, men nu talade vi om ballistiken och då ville jag redogöra för hur kroppslängden kan plockas fram från skottvinklarna. Det är inte många som har bemödat sig med de beräkningarna och därför har de heller inte insett hur pass tighta de skattningarna ändå blir. Utan när man för dem på tal viftas de bort av oseriösa typer som inte ens gitter sätta sig in i problematiken, än mindre utföra egna beräkningar.

Så det tycker jag är en viktig poäng, att ballistiken så klart pekar på en mördare som är ganska kort i rocken – och betydligt kortare än hela paraden av "usual suspects". Faktum är att den ende som finns i utredningsmaterialet och som omtalats som eventuell gärningsman är Leif Zeilich Jensen, men där finns mig veterligt ingen annan bevisning än överensstämmelsen med signalementet. Det enda vi har är "änkan" Christina Jensens obevisade påståenden.

Från min utkikspunkt ter sig LZJ som ganska långsökt, utan min känsla är att gärningsmannen inte ens finns med i utredningsmaterialet. Kanske finns han omnämnd någonstans, men inte som påtänkt gärningsman. Själv har jag än så länge bara två kandidater i min lista, och det är just LZJ respektive Andrei Tarkovskij. Även Tarkovskij stämmer finfint på signalementet och har både motiv, medel och kopplingar till Olof Palme respektive mordplatsen. Däremot går han inte idag att placera på mordplatsen eller ens i Sverige vid mordtillfället. Av det skälet blir han också ett långskott.

Jag har efterlyst fler idéer på potentiella gärningsmän men inte ett endaste har kommit in. Därför upprepar jag den efterlysningen nu. Om du eller någon annan har någon som passar signalementet så är jag intresserad av att höra mer om den mannen.

Vad vittnesuppgifterna om kroppslängden beträffar så är Anders Björkman i särklass bäst placerad och därmed bäst skickad att avgöra den saken. På själva mordplatsen uppger han till piketpolisen Lena Löhr att gärningsmannen var ungefär lika lång som honom själv. I hovrätten blir han tillfrågad om hur lång han är, och uppger då att han är 173 cm. Senare på mordnatten när han hörs inne på vaktdistriktet säger han att "alla tre var ungefär lika långa", vilket rimligtvis måste tolkas som att gärningsmannen låg någonstans mittemellan Olof (175 cm) och Lisbeth (163 cm) i längd. Det blir också kring 170 cm.

Inge Morelius anger att mördaren var en decimeter längre än offret, men av sammanhanget framgår att han blandat ihop Olof och Lisbeth Palme, och att han tror att det är Lisbeth som är Olof och som blir skjuten. Det framgår dels av att han säger att Lisbeth gick till vänster närmast husfasaden medan Olof gick till höger närmast gatan, och dels av att han säger att "offret" sakta vred sig åt vänster innan skotten. Olof Palme vände sig åt höger innan skotten, den enda som vred sig åt vänster var Lisbeth. Just därför menar jag att Morelius' uppgift om att mördaren var en decimeter längre än offret ska tolkas som en decimeter längre än Lisbeth. Då hamnar vi på 173 cm, precis som Björkman.

Vad Anders Delsborn med flera vittnen beträffar så är det lite osäkert vilken man de sett och dragit sina signalementsuppgifter från. Deras iakttagelser består av två "filmsnuttar" – före respektive efter skotten – och då kan det mycket väl vara två olika män de sett. I så fall blir det svårt att med säkerhet avgöra om signalementet verkligen avser mördaren eller den andre mannen som jag kallar "medhjälparen" (även känd som Grandmannen, Tensonmannen, Åsmannen).

Mitt synsätt är att Björkman plus ballistiken blir rättvisande. Då har man det bästa vittnet kombinerat med teknisk bevisning. Bättre än så går det nog inte att få till bevisningen, utan alla andra vittnen sitter eller står en bra bit därifrån, inte sällan i bilar med allt vad det innebär.

Om Olof Palmes kroppslängd så finns två olika uppgifter. Den ena är från obduktionsprotokollet och heter 175 cm. Den andra kommer från Joakim Palme och heter 174 cm. Skillnaden är förstås hårfin men jag ville nämna källorna ifall du känner förvirring kring om det ska vara 174 eller 175 cm. I praktiken är det förstås hugget som stucket – om uttrycket tillåts.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-01-10 kl. 20:45.
Citera
2024-01-10, 21:17
Medlem
HAARPs avatar
Björkman tyckte Olof och Lisbeth Palme var ungefär lika långa. jag litar inte helt på Björkmans kroppslängsbedömningar.

https://i.imgur.com/y4ce01U.jpg

Sen såg väl Olof längre ut också med sina stora ryssmössa på huvudet.
Citera
2024-01-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så många vittnen säger att de hör skotten, vrider sig mot platsen och ser Olof falla. Men det är ju omöjligt om han träffas av första skottet.

Är det verkligen omöjligt? Det tar Olof ungefär 600 ms att dråsa i backen efter första skottet. I denna tid ingår ca 150 ms för nervsignalerna att upphöra och ca 450 ms för honom att falla (enligt formeln s=a*t^2). Ljud färdas med 340 m/s så vittnen 50 meter bort hör skottet efter ca 150 ms. Den mänskliga reaktionsförmågan ligger normalt runt 200 ms så totalt 350 ms efter skottet har de vänt sig mot skottet.

Samtidigt har GM tryckt iväg det andra skottet. Världsrekordet i hastighetsskjutning med Magnum-revolver ligger på drygt 100 ms per skott. GM behöver dock inte varit så snabb, det räcker att han får iväg skott nummer två säg 350 ms efter det första. Detta andra skott når då vittnena efter totalt 500 ms, innan Olof är helt nere.

Från ovanstående kan man se att även om GM inte behöver vara världsmästare så lär han ha varit en hyfsat van skytt.
Citera
2024-01-10, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Björkman tyckte Olof och Lisbeth Palme var ungefär lika långa. jag litar inte helt på Björkmans kroppslängsbedömningar.

https://i.imgur.com/y4ce01U.jpg

Sen såg väl Olof längre ut också med sina stora ryssmössa på huvudet.

Jo men om du stoppar in en tredje gubbe i bilden och som ligger kring 170 cm så blir det optiska intrycket vid en snabbkoll bakifrån att alla tre är ungefär lika långa. Olikheten mellan Olof och Lisbeth framträder först när man tar bort den tredje gubben.

Det där om ryssmössan luktar nonsens. Dels är väl Björkman ingen idiot som inte klarar av att justera för en mössa, och dessutom är det ju ingen beefeatermössa ("bearskin") som Palme har på sig utan en helt vanlig ryssmössa med uppvikta öronlappar som är knutna över skulten. När den mössan sitter på huvudet så plattas frisyren dessutom till vilket innebär att toppen på mössan blir ungefär lika hög som toppen på Palmes hår på bilden. Så den gör inte mycket till.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bearskin

Annars är det där med beefeatermössa en ganska kul idé på temat "Coneheads" (filmen med Dan Aykroyd). Vem vet, kanske var det ett flygande tefat som kom ner hämtade hem Olof? Ett uppslag där för herrar Hedberg & Dammegård att spinna vidare på!

https://en.wikipedia.org/wiki/Coneheads_(film)
Citera
2024-01-10, 22:05
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jo men om du stoppar in en tredje gubbe i bilden och som ligger kring 170 cm så blir det optiska intrycket vid en snabbkoll bakifrån att alla tre är ungefär lika långa. Olikheten mellan Olof och Lisbeth framträder först när man tar bort den tredje gubben.

Det där om ryssmössan luktar nonsens. Dels är väl Björkman ingen idiot som inte klarar av att justera för en mössa, och dessutom är det ju ingen beefeatermössa ("bearskin") som Palme har på sig utan en helt vanlig ryssmössa med uppvikta öronlappar som är knutna över skulten. När den mössan sitter på huvudet så plattas frisyren dessutom till vilket innebär att toppen på mössan blir ungefär lika hög som toppen på Palmes hår på bilden. Så den gör inte mycket till.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bearskin

Annars är det där med beefeatermössa en ganska kul idé på temat "Coneheads" (filmen med Dan Aykroyd). Vem vet, kanske var det ett flygande tefat som kom ner hämtade hem Olof? Ett uppslag där för herrar Hedberg & Dammegård att spinna vidare på!

https://en.wikipedia.org/wiki/Coneheads_(film)

De blir bara lika långa om Björkman lutade när han gick bakom LOP och GM. Sen gick OP och LP armkrok. Det borde bli svårt och klämma in GM i mitten tycker jag.

Synd att GM inte hade en beafeatermössa. Då hade det blivit lättare och hitta honom sen.
Citera
2024-01-10, 22:12
Medlem
Vittnet i Chevan, chevamannen, säger med bestämdhet att han såg Christer Pettersson stå jämte Palme efter att skotten avlossats och sedan ser han Christer springa iväg in i gränden, han säger själv att han känner igen "stilen".
Hur trovärdig är han som vittne?
Han såg aldrig CP skjuta, eller ens att han höll i ett vapen.

Kan CP ha sett händelseförloppet, men kommer inte ihåg eftersom han var påverkad?
Citera
2024-01-10, 22:18
Medlem
CP hade över 600 personrån i kvarteret träsket mot olika narkotika langare. Men just den här kvällen är han oskyldig .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in