Citat:
Ursprungligen postat av
Luzzje
Såg att Bumbiana pratat om att hon ska använda t2-blanketten för att deklarera. Jag är inte civilekonom MEN är inte det helt felaktigt? Det står hobbyverksamhet och det får ej vara huvudsaklig inkomst. Hennes OF har väl ändå varit hennes huvudsakliga inkomst? Hon blev ju av med bidraget.
Någon som har bra koll på sånt där?
Det är mycket tveksamt. T2 kan användas för inkomster över 80k men det är sällan såvitt jag vet. Har suttit i samma sits själv med mitt hobbyprojekt som skapade intäkter för mer än så ett år. Men som du säger är OF hennes huvudsakliga inkomst och det tror jag avgör frågan.
Skatteverket kommer snarare se det som näringsverksamhet. Jag provade deras frågeformulär här:
https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/tjansteruppdragochgigs/guidedeklarerafortjansterochgig
Och fick följande svar:
"Du ska deklarera dina inkomster
Du har tjänat mer än 20 431 kronor under 2022. Därför ska du deklarera dina inkomster.
Dina svar indikerar att pengarna du tjänat ska deklareras som inkomst av näringsverksamhet.
Kontrollera om du behöver registrera dig för moms
Du kan vara skyldig att betala moms eftersom det du har tjänat (ditt beskattningsunderlag) överstiger 80 000 kronor. Du behöver därför ta reda på om du ska registrera dig för moms.
Du behöver ta reda på mer information om din eller dina utländska uppdragsgivare (köpare), för att veta om du ska betala svensk moms på de uppdragen."
Således bör hon regga firma, mycket troligt betala moms på alla intäkter och sen betala arbetsgivaravgifter och skatt på det som blir hennes lön från firman.