Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-10, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalvilsen
Örebro är verkligen inte Stockholmstrakten, skiljer ca 21 mil.

Haha…nej, jag vet. Men det som fick mig att ställa frågan var att Expressen igår skrev om att en av de övriga två kom från ”Stockholmstrakten” och att det var många andra uppgifter som stämde med de jag hade.

Nu har samma tidning dock publicerat ny artikel som rätar ut frågetecknen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/haktad-for-krigsforbrytelser-greps-for-mord-i-bagdad/

Han har flyttat från Örebro till norra Sverige och dessutom bytt namn. Därför jag inte hittade honom, för är nu helt säker på att det var honom jag skrev om här:

(FB) Mustafa "Benzema" Aljiburi (andremannen i det kriminella nätverket Foxtrot) har mördats i Irak (2024-01-08)
Citera
2024-01-10, 15:59
Medlem
Mindbusinesss avatar
Om 19-åringen döms för att ha dödat med uppsåt riskerar han dödsstraff. Det säger Munir Haddad, före detta domare vid irakisk domstol som bland annat dömde under rättegången mot den tidigare diktatorn Saddam Hussein.
– Vad jag har sett verkar detta ha varit planerat och med uppsåt. Då är det högsta straffet döden. Om han får ett lindrigare straff är det livstids fängelse.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/19-aring-landade-i-irak-en-dag-fore-mordet-pa-gangledare
Citera
2024-01-10, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Om 19-åringen döms för att ha dödat med uppsåt riskerar han dödsstraff. Det säger Munir Haddad, före detta domare vid irakisk domstol som bland annat dömde under rättegången mot den tidigare diktatorn Saddam Hussein.
– Vad jag har sett verkar detta ha varit planerat och med uppsåt. Då är det högsta straffet döden. Om han får ett lindrigare straff är det livstids fängelse.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/19-aring-landade-i-irak-en-dag-fore-mordet-pa-gangledare

Skytten måste ju nästan varit hotad av jorgubben att göra detta, Hur kan man förstöra sitt eget liv såhär för att utföra ett mord som man inte har någon personlig inblandning till offret
Citera
2024-01-10, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Right-humanist
Haha…nej, jag vet. Men det som fick mig att ställa frågan var att Expressen igår skrev om att en av de övriga två kom från ”Stockholmstrakten” och att det var många andra uppgifter som stämde med de jag hade.

Nu har samma tidning dock publicerat ny artikel som rätar ut frågetecknen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/haktad-for-krigsforbrytelser-greps-for-mord-i-bagdad/

Han har flyttat från Örebro till norra Sverige och dessutom bytt namn. Därför jag inte hittade honom, för är nu helt säker på att det var honom jag skrev om här:

(FB) Mustafa "Benzema" Aljiburi (andremannen i det kriminella nätverket Foxtrot) har mördats i Irak (2024-01-08)

Så kan du släppa ID nu på 25åringen när du vet att det va rätt? Gärna dela lvu utredningarna också! Skulle vara väldigt intressant att läsa!
Citera
2024-01-10, 16:09
Medlem
Lasslys avatar
Citat:

Lite slarvigt citerat innan tror jag, det står:

Citat:
Den tredje mannen är en 25-åring som vuxit upp i Örebro. Han kommer från Irak men har på senare tid tagit ett svenskt namn och flyttat till Norrland.
Citera
2024-01-10, 16:11
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ja, skulder/utpressning är nog ett viktigt alternativ att ha med sig som motiv.

Livstid hade han ju med stor sannolikhet fått i Sverige också numera eftersom han har fyllt 18. Men dödsstraff är ju verkligen ”ett snäpp till”…

Enligt Expressen ska en av de övriga två ha suttit häktad för krigsförbrytelse. Jag hittar bara en som är tillräckligt ung för att stämma in på detta, men eftersom jag fortfarande inte är hundra vill jag inte skriva ut hela hans namn i nuläget.
Denne person heter i alla fall Ali, är 25 år nu och har varit skriven i Örebro. (Kan det räknas dom Stockholmstrakten?)

Av offentliga handlingar (LVU-domar) framgår att han tillbringat delar av sina tonår hos pappan i Irak och att det var där han ville vara. Jag kan inte hitta honom på någon adress i Sverige i nuläget så med stor sannolikhet är han där. Han hann med ett dömas för ett antal narkotikabrott och vara misstänkt för grova våldsbrott (nedlagda) innan han ”försvann”.

En teori skulle kunna vara att han tagit emot och omhand skytten.

Jag tror att du har HELT rätt. Snyggt!

Vill du delge dina misstankar?
Citera
2024-01-10, 16:13
Medlem
Citat:

Ingen skillnad på städerna ändå och en motorväg som binder samman skiten.
Citera
2024-01-10, 16:14
Avstängd
BATTs avatar
Är det hängning som är metoden i Irak? Hoppas det och att de använder samma rep som avslutade Saddam Hussein

Toppen att de gängkriminella börjar sprida ut sig till länder med riktiga straff, undrar om föräldrarna är stolta nu när deras gullunge hängs så nacken knäcks. Poff - borta
Citera
2024-01-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Så kan du släppa ID nu på 25åringen när du vet att det va rätt? Gärna dela lvu utredningarna också! Skulle vara väldigt intressant att läsa!

Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Jag tror att du har HELT rätt. Snyggt!

Vill du delge dina misstankar?

Här är häktningsprotokollet om krigsförbrytelse och därmed hans ID (och dåvarande namn.)

https://easyupload.io/jc9jps

Jag delar av princip aldrig hela LVU-domar då det nästan alltid finns allt för privata och integritetskänsliga uppgifter om anhöriga som jag inte vill hänga ut.
Men här några citat från en LVU-dom från 2017.

Citat:
I samband med en permission reste Ali Ismaeel till Irak för att delta i ett familjebröllop. Han stannade kvar i Irak och värvades av sin far till den irakiska armén för att delta i kriget mot or- ganisationen IS. I slutet av oktober 2016 återvände han till Sverige med hjälp av utrikesdepartementet. När han återvänt uppgav Ali Ismaeel att det fanns en hotbild mot honom, ungefär en månad senare återtog han uppgif- terna. Efter att han kommit tillbaka till Sverige återvände han även till att umgås med kriminella nätverk och började använda narkotika. I slutet av december 2016 ertappades han, i samband med en husrannsakan, av polisen med ett innehav av en större mängd narkotikaklassade preparat och är nu misstänkt för narkotikabrott.

Citat:
Genom att han bl.a. rör sig i kriminella kretsar och har ådragit sig en större drogskuld har han ett socialt nedbrytande beteende. Ali Ismaeel har uppgivit att för att få skulden avskriven kan han behöva döda någon och han har visat bilder i sin mobiltelefon på vapen.
Citera
2024-01-10, 16:24
Medlem
Mindbusinesss avatar
MGM förekommer i denna tråd, om uppgifterna i denna tråd om MGM är korrekta
(FB) Nio åtalas för grova narkotikabrott och innehav av mordvapen, Hudiksvall, 2022-11-24
Citera
2024-01-10, 16:33
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Här är häktningsprotokollet om krigsförbrytelse och därmed hans ID (och dåvarande namn.)

https://easyupload.io/jc9jps

Jag delar av princip aldrig hela LVU-domar då det nästan alltid finns allt för privata och integritetskänsliga uppgifter om anhöriga som jag inte vill hänga ut.
Men här några citat från en LVU-dom från 2017.

Han verkar bytt namn till J*kob L*ndgren (*=a,u) och är numera skriven i Boden. En bodensare alltså, kunde man ju anat.
Citera
2024-01-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Han verkar bytt namn till J*kob L*ndgren (*=a,u) och är numera skriven i Boden. En bodensare alltså, kunde man ju anat.

Snyggt!
Var uppenbarligen själv för snabb med att dra slutsatsen att han hade flyttat till Irak.

Sedan är jag ändå långt ifrån säker på att han verkligen är bodensare.
Han har särskild postadress i Göteborg och en rimlig tanke är nog att han någon gång varit placerad hos familjen i Boden och folkbokfört sig där (med nytt namn).

Måtte nu bara den familjen få vara ifred även om vi ”råkade” (mer riktigt: valde) outa den här. 🥺
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in