Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
Läs ordentligt:
"Ähh, jo. Alla uppfinningar. Alla upptäckter. Alla teorier (fysiska, kemiska, biologiska, rubb och stubb). Finns inte många kvinnor som kvalar in här.
Alla stora litterära verk. Alla stora musikaliska verk. Listan tar aldrig slut."
Jag läser ordentligt.
Citat:
Hela du är en trams. Kvinnor kan inte ens i närheten jämföra sig med män på dessa område, inbillar du dig det så är det fel på dig.
Nä kvinnor har ju inte fåt lov, eller kunnat ägna sig åt sådant, och om de ändå gjorde det oftast bara ignorerats eller glömts bort.
Citat:
Ja, det finns mängder med författarinnor, men inte många som gjort storverk.
Mary Shelley, någon annan?
Ja, det finns mänga kvinnliga musiker, men jag känner inte till någon som gjort ett musikaliskt storverk. Gör du? Popsånger är inga musikaliska storverk, och även om vi räknade med dem är ni hopplöst långt efter de bästa manliga sångskrivarna.
Säger något om dig att du anser Frankensteins monster vara "ett storverk".
Låt mig gissa "storverk" från den manliga sidan enligt dig är: Fantomen och Alexander Dumas, eller hur?
Citat:
Jag går inte runt och säger att kvinnor är lika bra som män när de bevisligen inte är det.
Vilka "bevis" kör du med?
Det du gör är att bedöma 2 parter, med totalt olika villkor, på samma sätt.
Citat:
Ge något exempel då, för jag kom inte på fler. Agatha Cristie kanske.
Selma Lagerlöf, Doris Lessing, Virgina Woolf, Atwood, Brontë systrarna, Toni Morrisson, Sylvia Plath, Morante, Austen, Oates, Wollstenscraft, Hustvedt, Ferrante
där har du några som skrivit just "storverk". Låt mig gissa du har inte läst en enda av dem.