Citat:
Ursprungligen postat av
jubilant2-6-6-5
Jag har blivit antagen till juristprogrammet i Uppsala och behöver ge svar väldigt väldigt snart. Jag har en del frågor om det.
Är det viktigt att få höga betyg? Vill bli åklagare eller advokat.
Är det svårt att få höga betyg?
Är pluggandet intensivt? Hur många timmar per vecka?
Är det ett roligt program?
Ja, du behöver ha högre betyg för att sitta ting vilket krävs för att bli åklagare. Antar att du menar försvarsadvokat, och dit kan man nå på fler sätt även om man inte har dem bästa betygen. Om det är svårt att få höga betyg beror på. Jag ligger på 75 % AB efter halva programmet och tycker inte att det har varit supertufft. Stor del av min tid har gått åt till att spela CS och hänga på nation

När jag pluggar effektivt och målmedvetet har det inte krävts mer än 25 h i veckan. Samtidigt har jag vänner som måste läsa allt i böckerna och sitta 40 h i veckan för att nå samma resultat. Det beror på dig och din teknik till stor del.
I Uppsala är ditt största fokus seminarium, på T1 är det två stycken 1,5 timmars pass i veckan. Sen ungefär en till två föreläsningar per vecka. Utöver detta basgruppsmöten som tyvärr kan bli väldigt tidskrävande och ineffektiva på T1 men efter någon termin behöver dessa inte ta så mycket tid. Allt som allt är det inte så många timmar med ren undervisning. Resten är upp till dig.
Jag tycker att programmet är roligt och jag tycker faktiskt att juridik är intressant. Tycker särskilt att seminarieundervisningen är rolig och intressant och de flesta lärare jag haft har varit bra och engagerade. Vissa av mina kursare verkar hata juridik och vill mest bara bli klar med utbildningen så det är såklart individuellt. Även om du kanske inte kommer tycka att just juristprogrammet är så kul så är det i alla fall helt klart kul att plugga i Uppsala. Missa inte recceveckan.
När det kommer till boende är det inte omöjligt men du måste sänka din standard i början. Ett rum i Flogsta är inte omöjligt att få (
https://heimstaden.com/se/) och som recce kan man ibland få bo hos en fadder första veckan innan man hittat något. Skriv sen in dig på nationerna med flest boende och på så sätt borde du få ett rimligt boende innan första terminen är över i alla fall.