2024-01-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQTTT
1: Ja
2: Det beror på. Av de som kommit in är det kanske 10-20% per kurs som får högsta betyg. Vill minnas att senaste utredningen av domstolsverket visade att kanske 40 % fick betygen som krävdes för att sitta ting (vilket krävs för att bli åklagare) någonstans i landet.
3: Tror de allra flesta svarar nej på den frågan. På sin höjd 30h i veckan.
4: För vissa. Det kan åtminstone sägas att långt ifrån alla på programmet tycker att det är roligt, många tar sig igenom det för att det är en bred utbildning som ger möjlighet till hyfsade jobb.

Testa en termin och ta ställning sen.

Får man fråga vad du har för betyg om du som mest pluggar 30 h i veckan? Jag har svårt att se hur man kan få riktigt bra betyg med så lite ansträngning. Själv ligger jag på drygt 70 % AB men då har jag också slitit ordentligt …
Citera
2024-01-09, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebr
Får man fråga vad du har för betyg om du som mest pluggar 30 h i veckan? Jag har svårt att se hur man kan få riktigt bra betyg med så lite ansträngning. Själv ligger jag på drygt 70 % AB men då har jag också slitit ordentligt …

70 % var inte dåligt, bra jobbat! Jag gick ut med 60/40 AB/BA (exade 2020). Men så var det ju i Uppsala där man inte har så mycket att göra förrän de sista två-tre veckorna på terminen. Men annars under terminen, inklusive seminarier/basgruppsmöten, blev det på sin höjd 25h-veckor. Så med de kanske 60h-veckorna det blev under tentaplugget så blir det kanske 30h i genomsnitt. Mitt intryck är att detta gällde för det flesta. Däremot vet jag inte hur mycket jag minns av det jag har läst, förhoppningsvis minns du mer. Tycker inte du ska slå av på takten om det fungerar för dig och du inte känner att ditt sociala liv tar skada.

Juridik är lite knepigt att plugga, i alla fall i förhållande till andra ämnen. Med knepigt menar jag att det är svårt att veta när man har pluggat "färdigt" och vad man ska plugga mer på. Om man pluggar matematik eller historia är det nog enklare att veta när man har fattat, alternativt kan det som efterfrågas. Tentorna är liksom mer enformiga. Idealt så ska man ju dock inte ens känna att man behöver veta när man plugga färdigt eller känna att man sliter. Man ska ju plugga för att det är intressant. Men så är det också juridik vi pratar om, och det är väl inte främst på grund av intresset man har valt programmet. De få som var genuint intresserade av juridik var föga förvånande också de som det gick bäst för. Jag kunde helt enkelt inte motivera mig till mer än den tid ja la ned, för hur kul är det ärligt med utsökningsbalken. Har ju skrivits en del tidigare i tråden om att institutionerna gör många studenter en björntjänst genom att göra det för lätt att få B/BA. Om det gjordes svårare skulle nog de utan antingen tillräckligt intresse eller förmåga för att få AB lämnat utbildningen i god tid.
Citera
2024-01-09, 23:31
Medlem
Citat:
1: Ja
2: Det beror på. Av de som kommit in är det kanske 10-20% per kurs som får högsta betyg. Vill minnas att senaste utredningen av domstolsverket visade att kanske 40 % fick betygen som krävdes för att sitta ting (vilket krävs för att bli åklagare) någonstans i landet.
3: Tror de allra flesta svarar nej på den frågan. På sin höjd 30h i veckan.
4: För vissa. Det kan åtminstone sägas att långt ifrån alla på programmet tycker att det är roligt, många tar sig igenom det för att det är en bred utbildning som ger möjlighet till hyfsade jobb.

Testa en termin och ta ställning sen.

Tack för svaret! Jag vill testa programmet men tror du det blir svårt att skaffa studentbostad i Uppsala?
Citera
2024-01-09, 23:56
Medlem
Citat:
70 % var inte dåligt, bra jobbat! Jag gick ut med 60/40 AB/BA (exade 2020). Men så var det ju i Uppsala där man inte har så mycket att göra förrän de sista två-tre veckorna på terminen. Men annars under terminen, inklusive seminarier/basgruppsmöten, blev det på sin höjd 25h-veckor. Så med de kanske 60h-veckorna det blev under tentaplugget så blir det kanske 30h i genomsnitt. Mitt intryck är att detta gällde för det flesta. Däremot vet jag inte hur mycket jag minns av det jag har läst, förhoppningsvis minns du mer. Tycker inte du ska slå av på takten om det fungerar för dig och du inte känner att ditt sociala liv tar skada.

Juridik är lite knepigt att plugga, i alla fall i förhållande till andra ämnen. Med knepigt menar jag att det är svårt att veta när man har pluggat "färdigt" och vad man ska plugga mer på. Om man pluggar matematik eller historia är det nog enklare att veta när man har fattat, alternativt kan det som efterfrågas. Tentorna är liksom mer enformiga. Idealt så ska man ju dock inte ens känna att man behöver veta när man plugga färdigt eller känna att man sliter. Man ska ju plugga för att det är intressant. Men så är det också juridik vi pratar om, och det är väl inte främst på grund av intresset man har valt programmet. De få som var genuint intresserade av juridik var föga förvånande också de som det gick bäst för. Jag kunde helt enkelt inte motivera mig till mer än den tid ja la ned, för hur kul är det ärligt med utsökningsbalken. Har ju skrivits en del tidigare i tråden om att institutionerna gör många studenter en björntjänst genom att göra det för lätt att få B/BA. Om det gjordes svårare skulle nog de utan antingen tillräckligt intresse eller förmåga för att få AB lämnat utbildningen i god tid.

Tack, bra jobbat du också!

Instämmer i det mesta du skriver. Det här med korrelationen mellan studenters intresse och resultat är ju intressant. Min egen uppfattning är att många med genuint intresse för juridik glömmer bort vad som i slutändan faktiskt är det viktiga med programmet - nämligen betygen. Att vara aktiv på föreläsningar eller att läsa en massa rättsfall för att man tycker juridik är intressant är tyvärr inget man belönas för på programmet. Funderar man på att välja juristprogrammet är det viktigt att förstå detta; utbildningen sträcker sig trots allt över 4,5 år och när man väl kommer ut på arbetsmarknaden är konkurrensen mycket tuffare än vad som är fallet vid andra "prestigefyllda" utbildningar. Har man inte goda betyg är risken stor att man till slut ändå inte får en realistisk chans att arbeta med det man faktiskt tycker är intressant.
Citera
2024-01-10, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebr
Tack, bra jobbat du också!

Instämmer i det mesta du skriver. Det här med korrelationen mellan studenters intresse och resultat är ju intressant. Min egen uppfattning är att många med genuint intresse för juridik glömmer bort vad som i slutändan faktiskt är det viktiga med programmet - nämligen betygen. Att vara aktiv på föreläsningar eller att läsa en massa rättsfall för att man tycker juridik är intressant är tyvärr inget man belönas för på programmet. Funderar man på att välja juristprogrammet är det viktigt att förstå detta; utbildningen sträcker sig trots allt över 4,5 år och när man väl kommer ut på arbetsmarknaden är konkurrensen mycket tuffare än vad som är fallet vid andra "prestigefyllda" utbildningar. Har man inte goda betyg är risken stor att man till slut ändå inte får en realistisk chans att arbeta med det man faktiskt tycker är intressant.

Hmm. Ja, då skiljer sig våra uppfattningar. Mitt intryck är att de som hade intresse inte glömde betygen utan snarare inte behövde bry sig; de bra betygen kom ändå som en funktion av intresset. Men det är klart som du säger, institutionen bryr sig inte om hur mycket du har läst så länge du inte har lärt dig att svara på tentor. Men de som var intresserade, i alla fall när jag pluggade, kunde liksom redan all den relevanta juridiska teorin när det väl kom till tentaplugget och behövde bara fokusera på att se kolla hur lärarna ville att man skulle svara på en fråga.

Däremot fanns det såklart de som var bra på att svara på tentor men kanske faktiskt inte var så intresserade av ämnet juridik, samt de som var väldigt teoretiskt lagda och därför inte lärde sig svara på tentafrågor, eftersom tentafrågor kräver så översiktliga svar och dessa personer kunde inte förmå sig att inte problematisera vilket resulterade i tidsbrist.
Citera
2024-01-10, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jubilant2-6-6-5
Tack för svaret! Jag vill testa programmet men tror du det blir svårt att skaffa studentbostad i Uppsala?

Dålig koll då jag inte längre bor i staden. Men när jag började var det väl ganska lätt att få i sämre korridorerna, ex. Flogsta, men du kan behöva räkna med att bo på vandrarhem i kanske två veckor. Det kan låta kämpigt men plugget är i ärlighetens namn väldigt lugnt första terminen så länge man inte stressar upp sig (vilket jurister lätt gör). Värre hade det nog varit om du var läkare eller civ.ing.
Citera
2024-01-10, 10:48
Medlem
Citat:

Vill också påpeka att detta var innan Uppsala började med datorer på tentorna. Min magkänsla säger mig att introduktionen av datorskrivna tentor har lett till högre betygssnitt för de flesta.
Citera
2024-01-10, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jubilant2-6-6-5
Jag har blivit antagen till juristprogrammet i Uppsala och behöver ge svar väldigt väldigt snart. Jag har en del frågor om det.

Är det viktigt att få höga betyg? Vill bli åklagare eller advokat.

Är det svårt att få höga betyg?

Är pluggandet intensivt? Hur många timmar per vecka?

Är det ett roligt program?

Ja, du behöver ha högre betyg för att sitta ting vilket krävs för att bli åklagare. Antar att du menar försvarsadvokat, och dit kan man nå på fler sätt även om man inte har dem bästa betygen. Om det är svårt att få höga betyg beror på. Jag ligger på 75 % AB efter halva programmet och tycker inte att det har varit supertufft. Stor del av min tid har gått åt till att spela CS och hänga på nation När jag pluggar effektivt och målmedvetet har det inte krävts mer än 25 h i veckan. Samtidigt har jag vänner som måste läsa allt i böckerna och sitta 40 h i veckan för att nå samma resultat. Det beror på dig och din teknik till stor del.

I Uppsala är ditt största fokus seminarium, på T1 är det två stycken 1,5 timmars pass i veckan. Sen ungefär en till två föreläsningar per vecka. Utöver detta basgruppsmöten som tyvärr kan bli väldigt tidskrävande och ineffektiva på T1 men efter någon termin behöver dessa inte ta så mycket tid. Allt som allt är det inte så många timmar med ren undervisning. Resten är upp till dig.

Jag tycker att programmet är roligt och jag tycker faktiskt att juridik är intressant. Tycker särskilt att seminarieundervisningen är rolig och intressant och de flesta lärare jag haft har varit bra och engagerade. Vissa av mina kursare verkar hata juridik och vill mest bara bli klar med utbildningen så det är såklart individuellt. Även om du kanske inte kommer tycka att just juristprogrammet är så kul så är det i alla fall helt klart kul att plugga i Uppsala. Missa inte recceveckan.

När det kommer till boende är det inte omöjligt men du måste sänka din standard i början. Ett rum i Flogsta är inte omöjligt att få (https://heimstaden.com/se/) och som recce kan man ibland få bo hos en fadder första veckan innan man hittat något. Skriv sen in dig på nationerna med flest boende och på så sätt borde du få ett rimligt boende innan första terminen är över i alla fall.
Citera
2024-01-10, 21:26
Medlem
Spelar det någon roll vilka kurser man får AB i om man vill exempelvis jobba med affärsjuridik?
Eller är det bara % andelen av AB som man tittar på?
Citera
2024-01-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miracLe9
Spelar det någon roll vilka kurser man får AB i om man vill exempelvis jobba med affärsjuridik?
Eller är det bara % andelen av AB som man tittar på?

Förr hörde man ibland att byråer brydde sig om vilka kurser man fick AB i, men även på den tiden var detta av underordnad betydelse. Numera vågar jag säga att det för de allra flesta byråer inte spelar någon roll, % andelen AB är avgörande.

Anledningen är rimligen att kunskapsnivån inom exemelvis sakrätt på en nyexad som fick AB i sakrätt på t3 jämfört med någon som fick B inte skiljer sig nämnvärt.

Byråer kollar på AB-andelen av andra anledningar än för att mäta studentens kunskapsnivå. En hög AB andel tyder exempelvis i de flesta fall på ambition, driv och viss mått av allmän fallenhet för juridik.
Citera
2024-01-16, 00:56
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noobtrader
Har vi någon med erfarenhet av att läsa dubbelt med företagsekonomi för att plocka ut en företagsekonomiexamen? Då man enligt antagning.se endast kan bli antagen till 45hp/termin går det inte att göra på 3 år, hur gick ni till väga?

Vågar inte svara för alla skolor (exempelvis HHS) men du bör kunna tillgodoräkna en hel del juridiska kurser i en sådan examen. Förmodligen behöver du enbart läsa 90-120HP av FEK.
Citera
2024-01-18, 23:33
Medlem
Hej,

Står inför ett vägval för karriären och kan inte riktigt bestämma mig. Har bestämt mig för att studera och står mellan att läsa juristprogammet eller en kandidatexamen i ekonomi (i Uppsala).

Finner båda ämnena intressanta men kan inte riktigt bestämma mig. Mina ambitioner är att antingen jobba på en byrå (MSA, Vinge) med affärsjuridik eller att köra revision inom big 4.

Har aldrig varit någon riktig höjdare på läsa och skriva. Pluggade natur på gymnasiet och har alltid haft lättare för t.ex. mattematik vilket talar för att läsa ekonomi. Däremot känns det som alla har en examen inom ekonomi idag och konkurrensen är väldigt hög. Därför känns en juristexamen mer gedigen och framtidssäkrad eller är jag helt ute och cyklar?

Såsom jag förstått är de en extrem betygshets på båda utbildningarna om man sikta på topp jobben. Gör jag det svårt för mig själv att då välja jurist eller tror ni man kommer in i tempot och "vänjer" sig vid all text och läsning?

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in