2024-01-01, 21:07
Medlem
Hej jag och en kompis är nästan klara med första terminen av juristprogrammet på SU. Vi ska läsa Civilrätt A nästa termin och undrar vilka böcker är viktigast att skaffa och vilka är inte lika viktiga? Tack för all hjälp
Citera
2024-01-02, 13:19
Medlem
Hej, börjar T1 på SU nu i vinter, vad är era bästa tips?

Mvh
Citera
2024-01-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noobtrader

Mvh
Jag går förvisso inte på SU, men studieteknik och svarsteknik är A och O.

Läs aktivt, använd studietiden effektivt och sväva inte ut för mycket när du läser. Se till att du förstår helheten och de viktigaste detaljerna, gå tillbaka och repetera delar du känner dig osäker på. Vissa kortare böcker har jag haft nytta av att läsa pärm till pärm, andra behövde jag bara använda som uppslagsverk. Utgå från vad föreläsarna pratar om, seminarierna och vad som står i sidhänvisningar när du väljer vad du ska läsa om. Se studierna om ett heltidsarbete - studieteknik handlar inte bara om vad du gör när du läser utan också hur du planerar din dag.

Att förstå juridisk metod, t.ex. RNTS (rättsfråga, norm, tillämpning, slutsats), är till stor hjälp när du ska skriva tentasvar. Det är både ett tillvägagångssätt och en bra struktur på tentasvaret. Lär stå om det i din kurslitteratur. Se också till att du använder svarstiden effektivt på tentan. Skriv utförliga svar men utred inte helt oväsentliga detaljer som tar mycket tid.
Citera
2024-01-04, 15:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Mvh
Citat:
Ursprungligen postat av DeepEcologist
Jag går förvisso inte på SU, men studieteknik och svarsteknik är A och O.

Läs aktivt, använd studietiden effektivt och sväva inte ut för mycket när du läser. Se till att du förstår helheten och de viktigaste detaljerna, gå tillbaka och repetera delar du känner dig osäker på. Vissa kortare böcker har jag haft nytta av att läsa pärm till pärm, andra behövde jag bara använda som uppslagsverk. Utgå från vad föreläsarna pratar om, seminarierna och vad som står i sidhänvisningar när du väljer vad du ska läsa om. Se studierna om ett heltidsarbete - studieteknik handlar inte bara om vad du gör när du läser utan också hur du planerar din dag.

Att förstå juridisk metod, t.ex. RNTS (rättsfråga, norm, tillämpning, slutsats), är till stor hjälp när du ska skriva tentasvar. Det är både ett tillvägagångssätt och en bra struktur på tentasvaret. Lär stå om det i din kurslitteratur. Se också till att du använder svarstiden effektivt på tentan. Skriv utförliga svar men utred inte helt oväsentliga detaljer som tar mycket tid.
RNTS är väl mer en Uppsalagrej?
Citera
2024-01-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vi fick lära oss det på GU i all fall, även om inte alla har anammat det. Är ganska väletablerat på t.ex. amerikanska law schools (exv. https://www.youtube.com/watch?v=O7G-y6vepos ). Jag märkte att mina egna svar och svaren hos några jag pratade med blev bättre när man försökte tänka i de fyra stegen.
Citera
2024-01-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

Vi kallar det FRAS här i Uppsala men det är väll samma grej
Citera
2024-01-05, 11:39
Medlem
Har vi någon med erfarenhet av att läsa dubbelt med företagsekonomi för att plocka ut en företagsekonomiexamen? Då man enligt antagning.se endast kan bli antagen till 45hp/termin går det inte att göra på 3 år, hur gick ni till väga?
Senast redigerad av noobtrader 2024-01-05 kl. 11:43.
Citera
2024-01-05, 13:23
Medlem
Citat:
Har vi någon med erfarenhet av att läsa dubbelt med företagsekonomi för att plocka ut en företagsekonomiexamen? Då man enligt antagning.se endast kan bli antagen till 45hp/termin går det inte att göra på 3 år, hur gick ni till väga?

Om du har bra betyg går det att söka dispens, och då kan du alltså göra det på 3 år. Från vad jag hört är de ganska snälla med dispens om man har betygen
Citera
2024-01-05, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borrt
Om du har bra betyg går det att söka dispens, och då kan du alltså göra det på 3 år. Från vad jag hört är de ganska snälla med dispens om man har betygen

Okej, gäller liknande om man vill ta en master inom ekonomi samtidigt med?
Citera
2024-01-06, 21:52
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Okej, gäller liknande om man vill ta en master inom ekonomi samtidigt med?
Inte för att vara taskig eller så, men jag tycker det är en bra idé att läsa åtminstone en termin utan en massa extra, för att se om man pallar trycket. Om du nu mååååste läsa nåt extra så kör en 7,5 hp-kurs på halvfart parallellt.

Varför är det viktigt att kirra en kandidat på 3 år? Juristprogrammet är ju på 4,5 år så det finns ju ingen anledning att pressa sig igenom en extra examen snabbare.
Citera
2024-01-09, 15:54
Medlem
Jag har blivit antagen till juristprogrammet i Uppsala och behöver ge svar väldigt väldigt snart. Jag har en del frågor om det.

Är det viktigt att få höga betyg? Vill bli åklagare eller advokat.

Är det svårt att få höga betyg?

Är pluggandet intensivt? Hur många timmar per vecka?

Är det ett roligt program?
Citera
2024-01-09, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jubilant2-6-6-5
Jag har blivit antagen till juristprogrammet i Uppsala och behöver ge svar väldigt väldigt snart. Jag har en del frågor om det.

Är det viktigt att få höga betyg? Vill bli åklagare eller advokat.

Är det svårt att få höga betyg?

Är pluggandet intensivt? Hur många timmar per vecka?

Är det ett roligt program?

1: Ja
2: Det beror på. Av de som kommit in är det kanske 10-20% per kurs som får högsta betyg. Vill minnas att senaste utredningen av domstolsverket visade att kanske 40 % fick betygen som krävdes för att sitta ting (vilket krävs för att bli åklagare) någonstans i landet.
3: Tror de allra flesta svarar nej på den frågan. På sin höjd 30h i veckan.
4: För vissa. Det kan åtminstone sägas att långt ifrån alla på programmet tycker att det är roligt, många tar sig igenom det för att det är en bred utbildning som ger möjlighet till hyfsade jobb.

Testa en termin och ta ställning sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in