2024-01-10, 03:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Svårt att höra om det ringer i öronen efter att avlossat skott med 165 decibel utan öronskydd.

Jämför Lampers tankar om LP och hur det påverkat hennes hörsel.

Lampers är ingen expert på området, så det är mer en spekulation.

Jag har försökt att googla på tillfällig hörselnedsättning vid höga ljud och inte hittat någon bra träff.

Kanske någon googlar bättre i ämnet än jag.

En observation är dock säker att det höga ljudet kan vara en bidragande orsak till att LP inte blev skjuten med ett tredje skott om skytten var ovan och överraskades av det höga ljudet och avstod på grund av det.

Jag förordar inte SE som skytt men noterar att hans skjutvana var begränsad och att hörselskydd oftast används vid målskytte.
Citera
2024-01-10, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Lampers är ingen expert på området, så det är mer en spekulation.

Jag har försökt att googla på tillfällig hörselnedsättning vid höga ljud och inte hittat någon bra träff.

Kanske någon googlar bättre i ämnet än jag.

En observation är dock säker att det höga ljudet kan vara en bidragande orsak till att LP inte blev skjuten med ett tredje skott om skytten var ovan och överraskades av det höga ljudet och avstod på grund av det.

Jag förordar inte SE som skytt men noterar att hans skjutvana var begränsad och att hörselskydd oftast används vid målskytte.

Använd engelska termer, då hittar man.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Auditory_fatigue

Jag nämnde Lampers för han har kommit med hypotesen.
Citera
2024-01-10, 05:58
Medlem
Citat:
Första tiden verkar lite sen? Stod inte dörren öppen över en timme? (I och för sig skrev du inte att dörren började larma, men...)
Det är en timme tidigare den börjar larma.

Men nu satte jag in det i vad dom gör minuterna precis före och efter mordet.
Citera
2024-01-10, 06:02
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Utom ansiktet då? YN såg inget ansikte som passade på SE på åsen. Men det brukar du "glömma" i din iver att övertyga om dina egna påhittade spekulationer.
Jag tycker den bästa delen av logiken är att han avfärdar Bohemia för att en person som kan ha sett denna person funderar på om det kan ha varit CP.

Men han tror samtidigt på en gm som har blivit utpekad som just CP. Men då är det inte det minsta försvårande.
Citera
2024-01-10, 06:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Utom ansiktet då? YN såg inget ansikte som passade på SE på åsen. Men det brukar du "glömma" i din iver att övertyga om dina egna påhittade spekulationer.

Förmedlar endast det Irvell, Linder och Ström, tre erfarna mordutredare, kom fram till: Att mannen på åsen hade ett flertal likheter med SE, vilket YN bekräftar. Om man inte lider av någon minnesåkomma så är det fullt tillräckligt för att låta Batman gå loss på "den oskyldige grafikern" i förhörsrummet.
Citera
2024-01-10, 06:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag tycker den bästa delen av logiken är att han avfärdar Bohemia för att en person som kan ha sett denna person funderar på om det kan ha varit CP.

Men han tror samtidigt på en gm som har blivit utpekad som just CP. Men då är det inte det minsta försvårande.
Dalulvens favoritvittne tycker först att mannen hon ser liknar en kurd.

Men det "trollar" han bort också.
Citera
2024-01-10, 06:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Förmedlar endast det Irvell, Linder och Ström, tre erfarna mordutredare, kom fram till: Att mannen på åsen hade ett flertal likheter med SE, vilket YN bekräftar. Om man inte lider av någon minnesåkomma så är det fullt tillräckligt för att låta Batman gå loss på "den oskyldige grafikern" i förhörsrummet.

Det verkar som om ingen av din drömtrojka hade sett och förstått uppslaget från Bohemia.

Att Ström inte trodde att YN såg SE på åsen går att läsa för normalbegåvade människor i hans PM.

Irvell släppte helt SE som kandidat enligt sina egna anteckningar. Du kanske har missat det?
Citera
2024-01-10, 06:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är en timme tidigare den börjar larma.

Men nu satte jag in det i vad dom gör minuterna precis före och efter mordet.

Om dörren har med mordet att göra tycker jag att den timmen också är viktig.
Citera
2024-01-10, 07:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Använd engelska termer, då hittar man.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Auditory_fatigue

Jag nämnde Lampers för han har kommit med hypotesen.
Profilen för de som lider förhöjd risk att drabbas är intressant:
- a bad general health state: bad cardiovascular function, insufficient intake of oxygen, a high platelet aggregation rate; and most importantly, a high viscosity of the blood.
- cigarette smoking.
- exposure to ototoxic chemicals (medication or environmental chemicals that can damage the ear), including certain solvents and heavy metals.
SE passar in här bättre än på GMP!?

Vi vet inte heller om den verkliga mördaren hade stoppat något i öronen. Vadd eller kanske som hårdingarna i Barbrogruppen; patroner.

Hade SE som GM stoppat patroner i öronen kan han haft så lite som två patroner kvar i trumman.

Ingen försiktig riddare som SE skulle gå runt med hela trumman laddad och om modellen bara hade fem skott blir det bara två kvar om han stoppade två patroner i öronen.
Citera
2024-01-10, 07:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det verkar som om ingen av din drömtrojka hade sett och förstått uppslaget från Bohemia.

Att Ström inte trodde att YN såg SE på åsen går att läsa för normalbegåvade människor i hans PM.

Irvell släppte helt SE som kandidat enligt sina egna anteckningar. Du kanske har missat det?

Ström gjorde, precis som Holmér och diverse randoms 38 år senare, misstaget att tro att en man i ljus rock var SE. Men han kunde inte komma ifrån att mannen på åsen hade likheter med SE.

Om Irvell hade fortsatt ha full insyn i utredningen efter maj-juni, när han gick i pension, så hade SE inte kommit undan ännu ett förhör i alla fall.

Det är svårt att befinna sig på två platser samtidigt. Men möjligen var SE in på Bohemia senare.
Citera
2024-01-10, 07:10
Medlem
Citat:
Profilen för de som lider förhöjd risk att drabbas är intressant:
- a bad general health state: bad cardiovascular function, insufficient intake of oxygen, a high platelet aggregation rate; and most importantly, a high viscosity of the blood.
- cigarette smoking.
- exposure to ototoxic chemicals (medication or environmental chemicals that can damage the ear), including certain solvents and heavy metals.
SE passar in här bättre än på GMP!?

Vi vet inte heller om den verkliga mördaren hade stoppat något i öronen. Vadd eller kanske som hårdingarna i Barbrogruppen; patroner.

Hade SE som GM stoppat patroner i öronen kan han haft så lite som två patroner kvar i trumman.

Ingen försiktig riddare som SE skulle gå runt med hela trumman laddad och om modellen bara hade fem skott blir det bara två kvar om han stoppade två patroner i öronen.
Det gällde varför inte GM-SE inte nämde att LP skrek.

Där har du en rimlig förklaring.
Citera
2024-01-10, 09:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
En korrigering, jag skrev fel.

De "nya" artiklarna är Arbetet och GT. Inte Kvällsposten samma datum (https://imgur.com/a/3tW9i1W).

Ja, visst kan man tänka sig missförstånd. Men nu uttrycker sig SE på liknande sätt i två olika tidningar samma dag, Arbetet och GT. Han tittar i båda dessa blad på klockan vid annonspelaren kl. 23.20 då det smäller två skott. Så det torde vara vad han faktiskt uppgett.

I Kvällsposten samma dag stämplar han istället ut kl. 23.20. I den artikeln tycks han använda utstämplingstiden som ett bevis för hur nära mordet han var - från uret till mordplatsen tar det "maximalt 20 sekunder att gå". Och han är i den "unika situationen att han vet exakt när han lämnade jobbet 50 meter från mordplatsen". Dels då han "tittade intensivt på sin klocka" hela gångsträckan och dels då han har stämpeltiden.

Det han uppger i de olika tidningarna är iofs inte oförenligt vad gäller tiden. Tar det max 20 sekunder från stämpelur till mordplatsen, så kan klockan vara 23.20 vid båda tillfällena.

Jag vet inte vad han håller på med. Den historia om intensivt klocktittande utan avbrott han totar ihop som anledning till att inte se skymten av det som sker framför honom på Sveavägen blir tydligen lite olika från gång till annan. Varför GM-SE skulle hålla på såhär framstår som helt obegripligt.

Och som GM saknar han från första början varje rimlig anledning till att ställa upp i någon enda tidning någon enda gång och tjata om detta. Om han nu tänkt ut den så kallade speglingen och förväxlingen, så räcker det med att meddela polisen detta. Han har då sitt skydd mot utpekanden. Strategin kräver inte att den icke utpekade GM upprepat poserar på helsidesfoton i rikspressen och berättar lite på känsla om mordkvällen.

Dagens tips är för övrigt att inte nedlåta sig till fåneriet med "förnekare".
Ett tips är att inte fokusera så hårt på "sekundstriden". Det är lätt att bli förvirrad av alla olika klockslag han snackar om, och hur lång tid han menar att olika saker (förflyttningar och samtal) skall ha tagit eller inte tagit. Jag tror att det är lättare att förstå hans strategi om man utgår från det rumsliga i hans berättelse, snarare än från det där tidsmässiga. Det som är genomgående i hans berättelse är att han skall ha varit vid Gotabanken när det smäller, och det är det här som är det primära. Klockslagen och tiderna är sekundära, och justeras och anpassas lite då och då för att berättelsen skall gå ihop.
Alibi (latin "på (något) annat ställe"), vistelse på annan plats än brottsplatsen vid tidpunkten för ett brott. Detta skall kunna styrkas av vittne eller genom annan bevisning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Alibi
Det alibi han hävdar är alltså att han skall ha befunnit sig vid Gotabanken (tjugo meter från mordplatsen) när det smäller. Detta alibi skall sedan kunna styrkas av någonting, och det är här utstämplingstiden och de andra tiderna kommer in. Det blir som sagt lite rörigt där innan han har fått riktig ordning på det, men till slut lyckas han ju pussla ihop det. I den slutgiltiga versionen som han lägger fram i rättegångarna går allting bra ihop, och det är alltså först där som han (givet att hans tidsuppgifter nu stämmer alltså) har ett riktigt bra alibi.
Senast redigerad av Draifos 2024-01-10 kl. 09:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in