Citat:
Jag misstänker starkt att man reagerar helt olika på de tre "stora". Jag kan inte ens tänka mig att jag skulle orka stå upp om jag drack mitt behov i sockervatten och sedan tillsatte mineraler och vitaminer. Det finns ju folk som behövt dropp i flera år, och de mår verkligen inte bra.
Jag tror att kroppen är gjord för att öka i vikt med blandat socker och fett, annars skulle den blandningen inte vara så eftertraktad. Och jag tror inte man kan ta separata kalorier och bara lägga ihop. Det händer saker när man äter socker och man får insulinpåslag, det är att säga till kroppen att lagra fett. Det finns något rykte om att man inte går ned om man äter för lite, men snarare tror jag att man lättare går upp när det finns mycket att äta. Man är lite som en björn, man lägger på sig när det finns.
Självklart finns det olika mängd energi i maten, men det här med kalorier som det är uträknat nu, är en ren bluff.
Sedan finns det ju en målvikt för kroppen som den gärna vill träffa och den är högre än vad vi bör väga. Det är ju för att vi ska ha hungern som motivation för att söka mat. Annars hade vi dött ut.
Det finns människor i Afrika som går en mil i genomsnitt varje dag, och de äter inte mer kalorier än en stillasittande svensk. Det finns många matmysterier och det måste vi acceptera.
Annars blir det sådant trams om att vi ska svälta oss och tvinga oss till motion. Det låter ruggigt otrevligt.