2024-01-09, 21:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
1 kcal protein är inte samma sak som 1 kcal kolhydrat. Äter du bara kolhydrater så går du mer upp i vikt i jämförelse med om du äter proteiner.

Jag misstänker starkt att man reagerar helt olika på de tre "stora". Jag kan inte ens tänka mig att jag skulle orka stå upp om jag drack mitt behov i sockervatten och sedan tillsatte mineraler och vitaminer. Det finns ju folk som behövt dropp i flera år, och de mår verkligen inte bra.

Jag tror att kroppen är gjord för att öka i vikt med blandat socker och fett, annars skulle den blandningen inte vara så eftertraktad. Och jag tror inte man kan ta separata kalorier och bara lägga ihop. Det händer saker när man äter socker och man får insulinpåslag, det är att säga till kroppen att lagra fett. Det finns något rykte om att man inte går ned om man äter för lite, men snarare tror jag att man lättare går upp när det finns mycket att äta. Man är lite som en björn, man lägger på sig när det finns.

Självklart finns det olika mängd energi i maten, men det här med kalorier som det är uträknat nu, är en ren bluff.

Sedan finns det ju en målvikt för kroppen som den gärna vill träffa och den är högre än vad vi bör väga. Det är ju för att vi ska ha hungern som motivation för att söka mat. Annars hade vi dött ut.

Det finns människor i Afrika som går en mil i genomsnitt varje dag, och de äter inte mer kalorier än en stillasittande svensk. Det finns många matmysterier och det måste vi acceptera.

Annars blir det sådant trams om att vi ska svälta oss och tvinga oss till motion. Det låter ruggigt otrevligt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Här skriver en läkare om hur ämnesomsättningen minskar över många år, när en tjock försöker minska i vikt:

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2016/08/darfor-ar-det-sa-svart-att-ga-ner-i-vikt/

Läste bara sista stycket

Läkaren har alltså sagt att om man blir en tjockis är det kört, då vet vi det.
Att bli tjockis är då ett livstidsstraff, mycket sorgligt för dom som blir det 😢
Citera
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kroppen fungerar inte på det sättet. Ditt resonemang bygger felaktigt på att kroppen måste ta hand om all inkommande energi, men så fungerar inte kroppen.

Det är ingen miniräknare.

Kroppen tänker i hormoner och äter du fel sorts mat så påverkar du kroppen hormonellt och kroppen börjar lagra överskottet som fett runt din mage.

Ett vanligt missförstånd är att man blir fet av fett och fet mat beroende på att det innehåller så mycket kalorier. Men det stämmer inte överhuvudtaget.

Det som gör folk feta är exempelvis: Juice, vitt bröd, smothies, fika, munkar, kakor, chips och läsk etc.

Det som inte gör folk feta är: fet fisk, olivolja, smör, grädde, rött kött, kyckling, nötter, mandlar och ägg.

Inget av det du har skrivit förklarar varifrån kroppen ska få energi om man inte matar den tillräckligt. Så jag frågar igen: du ligger kontinuerligt i 1000kcal underskott, äter mindre mängder var 3e timme. Varifrån ska kroppen hämta den energi som den inte har fått i sig via maten och som den behöver för att överleva?
Citera
2024-01-09, 21:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
+ glass och godis!

Dock, efter att man kommit igång med sin fasta och en sund kost med mestadels oprocessad mat så avtar suget efter ovanstående ”dödsmedel” dramatiskt.

Exakt. Det är det som är poängen med fasta om det var socker man levt på tidigare. Börjar man fasta så får man inte ont i magen om man går utan mat, givet att man växlar om i kosten till mer fett och protein istället.

Poängen med att lära sig fasta är att få balans och inte känna sig beroende av att äta hela tiden och det är en träningssak. Man måste öva upp denna förmåga.
Citera
2024-01-09, 21:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag misstänker starkt att man reagerar helt olika på de tre "stora". Jag kan inte ens tänka mig att jag skulle orka stå upp om jag drack mitt behov i sockervatten och sedan tillsatte mineraler och vitaminer. Det finns ju folk som behövt dropp i flera år, och de mår verkligen inte bra.

Jag tror att kroppen är gjord för att öka i vikt med blandat socker och fett, annars skulle den blandningen inte vara så eftertraktad. Och jag tror inte man kan ta separata kalorier och bara lägga ihop. Det händer saker när man äter socker och man får insulinpåslag, det är att säga till kroppen att lagra fett. Det finns något rykte om att man inte går ned om man äter för lite, men snarare tror jag att man lättare går upp när det finns mycket att äta. Man är lite som en björn, man lägger på sig när det finns.

Självklart finns det olika mängd energi i maten, men det här med kalorier som det är uträknat nu, är en ren bluff.

Sedan finns det ju en målvikt för kroppen som den gärna vill träffa och den är högre än vad vi bör väga. Det är ju för att vi ska ha hungern som motivation för att söka mat. Annars hade vi dött ut.

Det finns människor i Afrika som går en mil i genomsnitt varje dag, och de äter inte mer kalorier än en stillasittande svensk. Det finns många matmysterier och det måste vi acceptera.

Annars blir det sådant trams om att vi ska svälta oss och tvinga oss till motion. Det låter ruggigt otrevligt.
Bra poäng, tack!
Citera
2024-01-09, 21:32
Medlem
Citat:
Helt rätt. Enda sättet att förlora vikt är att fasta, för det är då insulinnivåerna sjunker vilket möjliggör att fettreserverna kan användas som energi. Äter man hela tiden, även om det endast är lite kalorier, så ger man aldrig kroppen möjlighet att använda fettet.

Men hur kan då folk rasa i vikt utan att fasta?
Citera
2024-01-09, 21:32
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Inget av det du har skrivit förklarar varifrån kroppen ska få energi om man inte matar den tillräckligt. Så jag frågar igen: du ligger kontinuerligt i 1000kcal underskott, äter mindre mängder var 3e timme. Varifrån ska kroppen hämta den energi som den inte har fått i sig via maten och som den behöver för att överleva?
Du har redan fått svar. Äter man konstant, dag och natt, en totalmängd energi på 2000kcal/dygn, så kommer din kropps ämnesomsättning att sänka metabolismen till 2000 kcal/dygn. Det vill säga, du kommer varken gå ner eller upp i vikt. Nyckeln är att fasta.
Citera
2024-01-09, 21:33
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Men hur kan då folk rasa i vikt utan att fasta?
Alla människor fastar, kallas för sömn.
Citera
2024-01-09, 21:33
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Kroppen kommer inte göra sig av med 3000 kcal, utan metabolism kommer sjunka till runt 2000 kcal om du äter konstant under hela dagen (och natten).

Fan vad konstigt isåfall att massvis med människor går ner i vikt stadigt och fint genom att i stort sätt äta det man normalt brukar, ofta 2-3 gånger om dagen och den enda skillnaden är att man bara dragit ner på kalorierna.

Citera
2024-01-09, 21:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Hur kan du veta att kroppen har 1000 kcal i underskott? Bara där blir det ju tokigt. Det kan man inte veta. Kalorier är inget bra sätt att räkna mer än att få lite hum om kvantiteter när man äter.

Om man vill gå ner i vikt så är det ju bra att ligga på underskott för då kommer kroppen att ta energi från fettreserverna. Exempelvis från magfettet. Kroppen är inte så dum som man tror.

Ger man kroppen för lite energi så kopplas fettreserven på. Men för att den ska kopplas på så behöver man fasta. Och då kan man inte äta hela tiden. Det är inte svårare än så.
Citera
2024-01-09, 21:34
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Du har redan fått svar. Äter man konstant, dag och natt, en totalmängd energi på 2000kcal/dygn, så kommer din kropps ämnesomsättning att sänka metabolismen till 2000 kcal/dygn. Det vill säga, du kommer varken gå ner eller upp i vikt. Nyckeln är att fasta.

Nej, nyckeln är att ligga på energiunderskott.
Citera
2024-01-09, 21:35
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Fan vad konstigt isåfall att massvis med människor går ner i vikt stadigt och fint genom att i stort sätt äta det man normalt brukar, ofta 2-3 gånger om dagen och den enda skillnaden är att man bara dragit ner på kalorierna.

Inte alls konstigt. På dagen, när de äter, så förbränns inget fett. Men på natten, när de fastar, så bränns fett. De skulle kunna ner fortare i vikt om de även fastade på dagen, eller perioder av dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in