Citat:
Ursprungligen postat av
DenOsannolike
Hade GM skjutit mot ryggen hade alltså skottet gått av nedåt marken och inte gått iväg mer horisontalt och snuddat LP?
Just precis. Noga räknat går lisbethskottet inte horisonalt utan med uppåtvinkel på cirka 5 grader. Palmeskottet går med nedåtvinkel på 8-9 grader relativt Palmes torso men bara cirka 6 grader relativt trottoaren. Så det är dryga 10 graders skillnade i vertikalvinkel mellan skotten, mördaren riktar om vapnet uppåt med ungefär så mycket mellan skotten.
Samtidigt sänker han vapnet, för ingångshålet i Palmes rygg sitter 140 cm över hälarna men ingångshålet i Lisbeths kappa sitter kring 122 cm över hälarna. Så det är cirka 18 cm skillnad mellan höjden på ingångshålen. Men när man sedan tar med vertikalvinklarna på skotten i beräkningen så blir skillnaden lite större för revolverpipans höjd över hälarna när respektive skott avfyras.
Tyskarna som undersökte kläderna och mätte krutstänksdiametern menade att olofskottet avfyrats från 10-30 cm håll medan lisbethskottet avfyrats från 70-100 cm håll. När man uppskattar avståndet tar man krutstänksdiametern på kläderna och sedan antar man en piplängd på vapnet. Ju kortare pipan är desto närmare blir skottavståndet. Så 70 cm på lisbethskottet motsvarar fyra tums pipa på vapnet medan 100 cm motsvarar sex tums pipa.
I verkligheten menar jag att pipan troligtvis var åtta tum, men det räknade tyskarna aldrig på. Men om man gör det så får man uppåt 40 cm skottavstånd för olofskottet och 130-140 cm för lisbethskottet. Tittar du på detaljerna hur skjutningen gick till så är de här lite större avstånden också rimligare. Med andra ord ger själva förloppet också stöd för hypotesen om åttatumspipa på vapnet.
Vid 5 graders vertikalvinkel så får man 9 cm höjdskillnad på en meters avstånd, och cirka 12-13 cm höjdskillnad på 130-140 cm avstånd. För lisbethskottet sitter alltså pipmynningen på cirka 110 cm höjd, plus minus någon enstaka centimeter i felmarginal. För olofskottet sitter pipmynningen på cirka 144 cm höjd. Som du ser blir skillnaden cirka 34 cm mellan höjden på pipmynningen för respektive skott. Detta är bakgrunden till att jag sade (i förra svaret) att mördaren sänker vapnet med dryga 30 cm.
Sedan kan man dra ut piplinjen bakåt för att beräkna armbågshöjden för lisbethskottet och ögonhöjden för olofskottet.
Från armbågshöjden kan man ungefärligen skatta mördarens kroppslängd. Man behöver då justera för insteget vid skottet, dvs att mördaren sätter fram vänster fot samtidigt som han höjer vänster arm för att skjuta. Jag har mätt det här ganska noga på mig själv, och jag är lika lång som Palme. Man knäar lite i insteget vilket sänker armbågen en bit. Men för att få pipan till 110 cm höjd vid skottet så kan mördaren i alla fall inte rimligtvis vara längre än 175 cm, för det är jag själv och jag får knäa så djupt det går för att få ner den till den höjden. En längre kille än så måste nästan ner på knä. Så 175 cm är absolut max, men cirka 170 cm stämmer bättre med det naturliga insteget.
Tittar man sedan på olofskottet så kan man räkna på mördarens ögonhöjd genom att dra ut skottlinjen bakåt en meter från pipmynningen. Då ligger vi 10 cm högre än pipmynningen dvs på cirka 153 cm över hälarna. Det här förutsätter då att mördaren siktar nedför pipan när han sätter ettan i ryggen på Palme.
Även här får man justera för att man böjer huvudet framåt när man siktar på det viset, vilket sänker ögonhöjden jämfört med när man står upprätt. Men samtidigt måste man alltså ta med insteget, där knäandet sänker ögonhöjden. Nettot av de två justeringarna blir nästan noll, kanske någon centimeter upp. Sedan går siktlinjen någon centimeter över själva pipan. En rimlig justering är dryga 5 cm upp. Då har vi ögonen på 158-160 cm höjd på mördaren när denne står upprätt. Har man den ögonhöjden så är man kring 170 cm lång, och allra högst 175 cm.
Som du ser stämmer "lisbethskattningen" av kroppslängden via armbågshöjden väldigt väl med "olofskattningen" via ögonhöjden. Därför kan vi även med stor säkerhet sluta oss till att mördaren faktiskt siktar nedför pipan vid olofskottet. Mördarenskroppslängd ligger på 170 cm plus/minus cirka 5 cm felmarginal, det sitter som i ett skruvstäd mellan ögonhöjden och armbågshöjden. För en sak vet vi i alla fall säkert, och det är att mördaren hade samma kroppslängd vid bägge skotten.
Polisens ballistikmodell är felaktig i några avseenden, vilket jag tagit upp förut – och naturligtvis blivit utskälld för – men som vi kan gå in på igen om du vill. När jag började räkna på ballistiken så tänkte jag att någonting måste vara fel, men efter att ha tröskat det här i några år så är jag helt övertygad om att man medvetet mörklagt mördarens kroppslängd genom att förfalska ballistiken. Mördaren är ingen stor kille på 180-185 cm utan en liten kille på cirka 170 cm.
Med andra ord ligger signalementet enligt folkloren helt fel i det avseendet. Att mördaren i verkligheten är så pass kort utesluter i praktiken nästan alla kandidater som dragits fram och paraderats, för varken Andersson eller Pettersson eller Engström stämmer in på det. Inte heller Gunnarsson eller Tarendi för den delen. Listan kan göras längre, men alla har de gemensamt att ingen av dem stämmer med ballistiken. Vi måste leta efter andra kandidater som stämmer bättre.