Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-09, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jag undrar varför inte skytten sköt OP i huvudet istället? Hade det tillvägagångssättet hänt
så hade nog inte LP heller levt efter den kvällen/natten.

Varför skulle han ha skjutit OP i huvudet? Skottet han satte i ryggkotan var direkt dödande. Du utgår ifrån att sikta mot huvudet är det lättaste sättet att döda och att mördaren var ute efter att knäppa LP också, vilket jag skulle vilja säga att han inte var. Han fortsätter ju inte skjuta mot henne.

Ett huvud är inte lika lätt att träffa. Risken att misslyckas är överhängande. Sikta mot ryggen är bättre. Eller varför inte magen. Ett skott i magen från en grovkalibrig revolver ska kräva ett mirakel att du överlever, även om du inte kolar av på direkten.
Senast redigerad av DenOsannolike 2024-01-09 kl. 19:46.
Citera
2024-01-09, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja det är åtminstone en fråga som framstår som förhållandevis central i en tråd som denna.

För att vara lite allvarlig kan jag för egen del säga att jag vet att en sådan klarhet är i antågande. Fråga inget mer. Jag tänker inte svara. Svaret på din fråga kommer inte I morgon, det dröjer. Men på senare år har saker hänt som gjort det möjligt att närma sig sanningen. Av utredningstekniska...😊

Tror jag vet vad du menar.
Citera
2024-01-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenOsannolike
Varför skulle han ha skjutit OP i huvudet? Skottet han satte i ryggkotan var direkt dödande. Du utgår ifrån att sikta mot huvudet är det lättaste sättet att döda och att mördaren var ute efter att knäppa LP också, vilket jag skulle vilja säga att han inte var. Han fortsätter ju inte skjuta mot henne.

Ett huvud är inte lika lätt att träffa. Risken att misslyckas är överhängande. Sikta mot ryggen är bättre. Eller varför inte magen. Ett skott i magen från en grovkalibrig revolver ska kräva ett mirakel att du överlever, även om du inte kolar av på direkten.

Absolut rätt om skottet i ryggen, som dessutom omgående får stopp på objektet även om det inte tar på pricken rätt så att det blir direkt dödande som i Palmes fall. Kollar man sedan de fina detaljerna i förloppet och ballistiken så ser man att mördaren så gott som säkert tänkt sig få in tvåan i bakhuvudet på Palme, men att han missar och istället vådaskjuter Lisbeth. Det har jag tagit upp i tidigare inlägg.

Så svaret på varför mördaren inte skjuter Palme i huvudet är alltså att han nog tänkt sig det med tvåan, men missar därför att ettan kläms av någon tiondel för tidigt när det fortfarande finns framåtmoment kvar i Palmes torso. Om han hunnit stanna helt så skulle Palme ha rasat ihop som en potatissäck via knäna, men nu blev det som en halvfura via knäna istället. Därför bommade han tvåan.

I något inlägg före årsskiftet nämnde jag den filippinske politikern Ninoy Aquino, som återvände hem från exilen i Amerika 1983. Han sköts då omgående ihjäl redan när han kommit nedför trappan från planet på flygplatsen. Mördaren hade gömt sig bakom under trappan och steg alltså fram därifrån och sköt bakifrån, från vänster och uppåt genom huvudet.

Att jag nämner det här beror på att Aquino sköts med samma ammunition som Palme och på samma vis som Palmes mördare tänkt sig få in tvåan – fast som första skott och i upprättstående läge i Aquinos fall då. Så det finns vissa tekniska paralleller mellan fallen, och en del politiska dessutom menar i alla fall jag. Men den jämförelsen kan vi återkomma till en annan gång.

I alla fall kom kulan som omgående dödade Aquino ut genom pannan. Det finns en makaber bild på det från begravningen. Detta eftersom änkan vägrade stängd kista och även vägrade låta begravningsentreprenörerna sminka upp honom inför begravningen. Makabert nog har de inte ens stängt ögonen på honom eller torkat blodet av hakan där han ligger i kistan.

Bilden visar i alla fall att ett skott med den ammunitionen inte leder till att skallen exploderar som blev fallet med John F Kennedy. I Aquinos fall går kulan raktigenom och lämnar ett normalstort utgångshål som sitter i pannan på Aquino. Jag har dock inte hittat någon information om piplängden på revolvern som Aquino sköts med. Jag lägger med en länk till en artikel som innehåller bilden från begravningen.

https://peopleasia.ph/remembering-ninoy-aquino-perhaps-the-dream-didnt-die-with-him/
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-01-09 kl. 20:19.
Citera
2024-01-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Absolut rätt om skottet i ryggen, som dessutom omgående får stopp på objektet även om det inte tar på pricken rätt så att det blir direkt dödande som i Palmes fall. Kollar man sedan de fina detaljerna i förloppet och ballistiken så ser man att mördaren så gott som säkert tänkt sig få in tvåan i bakhuvudet på Palme, men att han missar och istället vådaskjuter Lisbeth. Det har jag tagit upp i tidigare inlägg.

Så svaret på varför mördaren inte skjuter Palme i huvudet är alltså att han nog tänkt sig det med tvåan, men missar därför att ettan kläms av någon tiondel för tidigt när det fortfarande finns framåtmoment kvar i Palmes torso. Om han hunnit stanna helt så skulle Palme ha rasat ihop som en potatissäck via knäna, men nu blev det som en halvfura via knäna istället. Därför bommade han tvåan.

I något inlägg före årsskiftet nämnde jag den filippinske politikern Ninoy Aquino, som återvände hem från exilen i Amerika 1983. Han sköts då omgående ihjäl redan när han kommit nedför trappan från planet på flygplatsen. Mördaren hade gömt sig bakom under trappan och steg alltså fram därifrån och sköt bakifrån, från vänster och uppåt genom huvudet.

Att jag nämner det här beror på att Aquino sköts med samma ammunition som Palme och på samma vis som Palmes mördare tänkt sig få in tvåan – fast som första skott och i upprättstående läge i Aquinos fall då. Så det finns vissa tekniska paralleller mellan fallen, och en del politiska dessutom menar i alla fall jag. Men den jämförelsen kan vi återkomma till en annan gång.

I alla fall kom kulan som omgående dödade Aquino ut genom pannan. Det finns en makaber bild på det från begravningen. Detta eftersom änkan vägrade stängd kista och även vägrade låta begravningsentreprenörerna sminka upp honom inför begravningen. Makabert nog har de inte ens stängt ögonen på honom eller torkat blodet av hakan där han ligger i kistan.

Bilden visar i alla fall att ett skott med den ammunitionen inte leder till att skallen exploderar som blev fallet med John F Kennedy. I Aquinos fall går kulan raktigenom och lämnar ett normalstort utgångshål som sitter i pannan på Aquino. Jag har dock inte hittat någon information om piplängden på revolvern som Aquino sköts med. Jag lägger med en länk till en artikel som innehåller bilden från begravningen.

https://peopleasia.ph/remembering-ninoy-aquino-perhaps-the-dream-didnt-die-with-him/

Något sånt här tänker jag också, med förbehåll att mördaren troligen siktar mot OPs rygg även med andra skottet. Huvudet eller ryggen, LP var ingen måltavla. De som tror LP var måltavla är ute och cyklar i rabatten. All respekt till Borgnäs men första skottet som ämnat för henne får väl ses som önsketänkande över att ha kommit över något avgörande intressant.
Citera
2024-01-09, 21:13
Medlem
Citat:
Något sånt här tänker jag också, med förbehåll att mördaren troligen siktar mot OPs rygg även med andra skottet. Huvudet eller ryggen, LP var ingen måltavla. De som tror LP var måltavla är ute och cyklar i rabatten. All respekt till Borgnäs men första skottet som ämnat för henne får väl ses som önsketänkande över att ha kommit över något avgörande intressant.

Borgnäs har du absolut rätt om, det har jag också diskuterat i tidigare inlägg. Bevisningen mot omvänd skottordning är enligt min uppfattning definitiv. Så det är normal skottordning som gäller.

Sedan om frågan huruvida tvåan var tänkt att gå in i ryggen eller i bakhuvudet så måste man ha klart för sig att när tvåan avfyras så är Palme redan nere på knäna och på väg framåt. Om du släpper ett bowlingklot från samma höjd som Palmes huvud tar det typ 0,6-0,7 sekunder för det att nå marken.

Så Palme är nere på knäna inom en halv sekund, men i och med att det finns framåtmoment kvar i överkroppen så rasar han inte åt sidan eller bakåt enligt potatissäcken utan han rasar framåt enligt halvfuran via knäna. Räknar man in den bågen så slår han pannan i trottoaren en dryg sekund efter att ettan avfyrats.

Här får man även tänka på att tvåan avfyras från betydligt lägre höjd än ettan. Han har sänkt revolvern med alla gånger 30 cm, och dessutom har han riktat om pipan – cirka 45 grader utåt höger och drygt 10 grader uppåt. När tvåan går igenom Lisbeths kappa är uppåtvinkeln cirka 5 grader.

Då ser du, att om han tänkt sig tvåan i ryggen på Palme så hade han inte riktat om pipan på det sättet utan han hade följt med i fallet men skjutit i ungefär samma riktning som ettan och med större nedåtvinkel.

Därför menar jag att vi kan vara praktiskt taget säkra på att tvåan var avsedd för Palmes huvud. Vinkeln stämmer och höjden stämmer med var huvudet befinner sig i höjdled när han är nere på knäna. Då har man en knapp sekund att få in den under antagande om potatissäck, men med halvfuran finns det mindre tid än så. Så han hinner inte med utan bommar huvudet.

Lisbeth har just vridit på sig – eller är i färd med att vrida på sig – och har änglavakt när kulan går igenom kappan istället för genom kroppen på henne.

Så ser den enligt min uppfattning korrekta modellen ut för skjutningen. Märk även att mördaren skjuter med vänster hand, och om du prövar det på lite pantomimvis så ser du att det är en helt naturlig handrörelse för ett vänsterskott att rikta om på det sätt han gör.

Högern använde han ju för att putta till Palme på axeln så att denne tvärstannade och vred sig åt höger för att kolla över axeln. Mitt i den torsovridningen går skottet av.

Märk även att när man tvärstannar så lutar man torson bakåt med 2-3 grader jämfört med lodläget under normal promenad. Det betyder att man måste pruta cirka 2-3 grader på vertikala skottvinkeln genom torson för att ta fram skottvinkeln relativt trottoaren. Den ligger kring 6 grader nedåt medan vinkeln genom torson ligger på 8-9 grader nedåt.

En "fördel" med mordplatsen från beräkningssynvinkel är att den utgör en platå som är horisontell just där Tunnelgatan kommer ut mellan husen. Annars lutar ju trottoaren uppför, både före men särskilt efter mordplatsen. Tack vare platån behöver man inte justera skottvinklarna för trottoarstigningen.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-01-09 kl. 21:20.
Citera
2024-01-10, 00:27
Avslutad
Citat:

Skytten stod väl bara 15 cm bakom OP när han sköt? Är väl inte svårt då att träffa skallen.. även att han hade pälsmössan på sig.

Och genom att han sköt LP så var väl det tänkt som ett dödande skott?
Citera
2024-01-10, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Skytten stod väl bara 15 cm bakom OP när han sköt? Är väl inte svårt då att träffa skallen.. även att han hade pälsmössan på sig.

Och genom att han sköt LP så var väl det tänkt som ett dödande skott?

Betydligt lättare att sätta ett skott i ryggen om man vill försäkra sig om att träffa. Varför ta det osäkra före det säkra genom att veva mot huvudet om ett skott också i överkroppen från ett sådant grovkalibrigt vapen med stor sannolikhet är ett dödande skott. Nu är jag ingen hit man men jag hade då inte gjort det. Varför måste skottet som träffade LP varit ämnat för henne och inte ett vådaskott?
Citera
2024-01-10, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Borgnäs har du absolut rätt om, det har jag också diskuterat i tidigare inlägg. Bevisningen mot omvänd skottordning är enligt min uppfattning definitiv. Så det är normal skottordning som gäller.

Sedan om frågan huruvida tvåan var tänkt att gå in i ryggen eller i bakhuvudet så måste man ha klart för sig att när tvåan avfyras så är Palme redan nere på knäna och på väg framåt. Om du släpper ett bowlingklot från samma höjd som Palmes huvud tar det typ 0,6-0,7 sekunder för det att nå marken.

Så Palme är nere på knäna inom en halv sekund, men i och med att det finns framåtmoment kvar i överkroppen så rasar han inte åt sidan eller bakåt enligt potatissäcken utan han rasar framåt enligt halvfuran via knäna. Räknar man in den bågen så slår han pannan i trottoaren en dryg sekund efter att ettan avfyrats.

Här får man även tänka på att tvåan avfyras från betydligt lägre höjd än ettan. Han har sänkt revolvern med alla gånger 30 cm, och dessutom har han riktat om pipan – cirka 45 grader utåt höger och drygt 10 grader uppåt. När tvåan går igenom Lisbeths kappa är uppåtvinkeln cirka 5 grader.

Då ser du, att om han tänkt sig tvåan i ryggen på Palme så hade han inte riktat om pipan på det sättet utan han hade följt med i fallet men skjutit i ungefär samma riktning som ettan och med större nedåtvinkel.

Därför menar jag att vi kan vara praktiskt taget säkra på att tvåan var avsedd för Palmes huvud. Vinkeln stämmer och höjden stämmer med var huvudet befinner sig i höjdled när han är nere på knäna. Då har man en knapp sekund att få in den under antagande om potatissäck, men med halvfuran finns det mindre tid än så. Så han hinner inte med utan bommar huvudet.

Lisbeth har just vridit på sig – eller är i färd med att vrida på sig – och har änglavakt när kulan går igenom kappan istället för genom kroppen på henne.

Så ser den enligt min uppfattning korrekta modellen ut för skjutningen. Märk även att mördaren skjuter med vänster hand, och om du prövar det på lite pantomimvis så ser du att det är en helt naturlig handrörelse för ett vänsterskott att rikta om på det sätt han gör.

Högern använde han ju för att putta till Palme på axeln så att denne tvärstannade och vred sig åt höger för att kolla över axeln. Mitt i den torsovridningen går skottet av.

Märk även att när man tvärstannar så lutar man torson bakåt med 2-3 grader jämfört med lodläget under normal promenad. Det betyder att man måste pruta cirka 2-3 grader på vertikala skottvinkeln genom torson för att ta fram skottvinkeln relativt trottoaren. Den ligger kring 6 grader nedåt medan vinkeln genom torson ligger på 8-9 grader nedåt.

En "fördel" med mordplatsen från beräkningssynvinkel är att den utgör en platå som är horisontell just där Tunnelgatan kommer ut mellan husen. Annars lutar ju trottoaren uppför, både före men särskilt efter mordplatsen. Tack vare platån behöver man inte justera skottvinklarna för trottoarstigningen.

Hade GM skjutit mot ryggen hade alltså skottet gått av nedåt marken och inte gått iväg mer horisontalt och snuddat LP?
Citera
2024-01-10, 06:24
Medlem
Citat:
Hade GM skjutit mot ryggen hade alltså skottet gått av nedåt marken och inte gått iväg mer horisontalt och snuddat LP?

Just precis. Noga räknat går lisbethskottet inte horisonalt utan med uppåtvinkel på cirka 5 grader. Palmeskottet går med nedåtvinkel på 8-9 grader relativt Palmes torso men bara cirka 6 grader relativt trottoaren. Så det är dryga 10 graders skillnade i vertikalvinkel mellan skotten, mördaren riktar om vapnet uppåt med ungefär så mycket mellan skotten.

Samtidigt sänker han vapnet, för ingångshålet i Palmes rygg sitter 140 cm över hälarna men ingångshålet i Lisbeths kappa sitter kring 122 cm över hälarna. Så det är cirka 18 cm skillnad mellan höjden på ingångshålen. Men när man sedan tar med vertikalvinklarna på skotten i beräkningen så blir skillnaden lite större för revolverpipans höjd över hälarna när respektive skott avfyras.

Tyskarna som undersökte kläderna och mätte krutstänksdiametern menade att olofskottet avfyrats från 10-30 cm håll medan lisbethskottet avfyrats från 70-100 cm håll. När man uppskattar avståndet tar man krutstänksdiametern på kläderna och sedan antar man en piplängd på vapnet. Ju kortare pipan är desto närmare blir skottavståndet. Så 70 cm på lisbethskottet motsvarar fyra tums pipa på vapnet medan 100 cm motsvarar sex tums pipa.

I verkligheten menar jag att pipan troligtvis var åtta tum, men det räknade tyskarna aldrig på. Men om man gör det så får man uppåt 40 cm skottavstånd för olofskottet och 130-140 cm för lisbethskottet. Tittar du på detaljerna hur skjutningen gick till så är de här lite större avstånden också rimligare. Med andra ord ger själva förloppet också stöd för hypotesen om åttatumspipa på vapnet.

Vid 5 graders vertikalvinkel så får man 9 cm höjdskillnad på en meters avstånd, och cirka 12-13 cm höjdskillnad på 130-140 cm avstånd. För lisbethskottet sitter alltså pipmynningen på cirka 110 cm höjd, plus minus någon enstaka centimeter i felmarginal. För olofskottet sitter pipmynningen på cirka 144 cm höjd. Som du ser blir skillnaden cirka 34 cm mellan höjden på pipmynningen för respektive skott. Detta är bakgrunden till att jag sade (i förra svaret) att mördaren sänker vapnet med dryga 30 cm.

Sedan kan man dra ut piplinjen bakåt för att beräkna armbågshöjden för lisbethskottet och ögonhöjden för olofskottet.

Från armbågshöjden kan man ungefärligen skatta mördarens kroppslängd. Man behöver då justera för insteget vid skottet, dvs att mördaren sätter fram vänster fot samtidigt som han höjer vänster arm för att skjuta. Jag har mätt det här ganska noga på mig själv, och jag är lika lång som Palme. Man knäar lite i insteget vilket sänker armbågen en bit. Men för att få pipan till 110 cm höjd vid skottet så kan mördaren i alla fall inte rimligtvis vara längre än 175 cm, för det är jag själv och jag får knäa så djupt det går för att få ner den till den höjden. En längre kille än så måste nästan ner på knä. Så 175 cm är absolut max, men cirka 170 cm stämmer bättre med det naturliga insteget.

Tittar man sedan på olofskottet så kan man räkna på mördarens ögonhöjd genom att dra ut skottlinjen bakåt en meter från pipmynningen. Då ligger vi 10 cm högre än pipmynningen dvs på cirka 153 cm över hälarna. Det här förutsätter då att mördaren siktar nedför pipan när han sätter ettan i ryggen på Palme.

Även här får man justera för att man böjer huvudet framåt när man siktar på det viset, vilket sänker ögonhöjden jämfört med när man står upprätt. Men samtidigt måste man alltså ta med insteget, där knäandet sänker ögonhöjden. Nettot av de två justeringarna blir nästan noll, kanske någon centimeter upp. Sedan går siktlinjen någon centimeter över själva pipan. En rimlig justering är dryga 5 cm upp. Då har vi ögonen på 158-160 cm höjd på mördaren när denne står upprätt. Har man den ögonhöjden så är man kring 170 cm lång, och allra högst 175 cm.

Som du ser stämmer "lisbethskattningen" av kroppslängden via armbågshöjden väldigt väl med "olofskattningen" via ögonhöjden. Därför kan vi även med stor säkerhet sluta oss till att mördaren faktiskt siktar nedför pipan vid olofskottet. Mördarenskroppslängd ligger på 170 cm plus/minus cirka 5 cm felmarginal, det sitter som i ett skruvstäd mellan ögonhöjden och armbågshöjden. För en sak vet vi i alla fall säkert, och det är att mördaren hade samma kroppslängd vid bägge skotten.

Polisens ballistikmodell är felaktig i några avseenden, vilket jag tagit upp förut – och naturligtvis blivit utskälld för – men som vi kan gå in på igen om du vill. När jag började räkna på ballistiken så tänkte jag att någonting måste vara fel, men efter att ha tröskat det här i några år så är jag helt övertygad om att man medvetet mörklagt mördarens kroppslängd genom att förfalska ballistiken. Mördaren är ingen stor kille på 180-185 cm utan en liten kille på cirka 170 cm.

Med andra ord ligger signalementet enligt folkloren helt fel i det avseendet. Att mördaren i verkligheten är så pass kort utesluter i praktiken nästan alla kandidater som dragits fram och paraderats, för varken Andersson eller Pettersson eller Engström stämmer in på det. Inte heller Gunnarsson eller Tarendi för den delen. Listan kan göras längre, men alla har de gemensamt att ingen av dem stämmer med ballistiken. Vi måste leta efter andra kandidater som stämmer bättre.
Citera
2024-01-10, 06:51
Avslutad
Citat:
Ja det är åtminstone en fråga som framstår som förhållandevis central i en tråd som denna.

För att vara lite allvarlig kan jag för egen del säga att jag vet att en sådan klarhet är i antågande. Fråga inget mer. Jag tänker inte svara. Svaret på din fråga kommer inte I morgon, det dröjer. Men på senare år har saker hänt som gjort det möjligt att närma sig sanningen. Av utredningstekniska...😊

Det låter intressant!
Hoppas bara "sanningen" inte är friserad för att passa in
den fyrkantiga klossen i det runda hålet. 😉
Citera
2024-01-10, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Det låter intressant!
Hoppas bara "sanningen" inte är friserad för att passa in
den fyrkantiga klossen i det runda hålet. 😉

Man har ju blivit luttrad med åren, går inte i taket när man läser ”nu är snart lösningen kring MOP nära”och jag blir nu mest orolig för att det är tidningen Filter tillsammans med åklagaren Christer Peterson och utredningsledare Melander som har kokat ihop en fantasisoppa om Stig Engström igen. Det kan inte ha känts så kul att få den kritik de fick i samband med presskonferensen. Nästan lika tråkigt som för mig som tog ut en hel semesterdag för att titta på eländet i direktsändning.
Senast redigerad av Kvartalet2023 2024-01-10 kl. 11:51.
Citera
2024-01-10, 15:17
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ha ha, ja jag vet. Jag är ju inte åklagare med tillgång till polisens alla resurser. Jag har bara förstått att folk som jobbar mer ingående än jag med det här har hittat saker som är klart intressanta och värda att granska närmare. Enligt dem är det "klargörande". Ville bara förmedla att det utanför tråden händer saker som verkar vara av betydelse. Det står alltså inte stilla. Nu har jag inget mer att säga om saken.

Jobbar? Förundersökningen är nedlagd. Ingen jobbar med Palmemordet och får lön för det. Rätta mig gärna om jag har fel.

Så vilka du än syftar på som "jobbar ingående" så är det inte poliser?

Jag önskar att du har rätt om att det är något klargörande på gång men det låter som rena fantasier tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in