2024-01-09, 18:53
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ld0x
Haft en lång diskussion med en hord tjockisar, dom hävdar att man visst kan gå upp i vikt även fast man bränner fler kalorier än vad man stoppar i sig.

Att dom på grund av hormoner och gener kan skapa massa ur tomma intet och att det inte spelar någon roll hur mycket dom tränar och hur lite dom äter då dom fortfarande är överviktiga.

Är detta möjligt? Isåfall hur? Finns det någon riktigt insatt som kan försvara att man med ett kaloriminus ändå går upp i vikt?!

Tack på förhud

Jag ar inte expert pa omradet, och sannolikt inte de du pratat med heller, men fragan ar inte heller sa enkel som manga vill gora gallande. Om du vill satta dig in lite mer kan du titta pa den har:

https://www.youtube.com/watch?v=bTUspjZG-wc

Den presenterar givetvis inte hela sanningen heller, men det nyanserar fragan en hel del.
Citera
2024-01-09, 19:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Denna 'nya forskning' som du pratar om orkestreras av vänstern, woke- och hbtq-rörelsen. Där känslor och alternativa teorier går före vetenskap.

Nej det är nog snarare tvärtom. Det intressanta med viktnedgång och hälsa är att lösningen kan vara helt gratis, något som retar upp många aktörer med kommersiella intressen och tyvärr styrs forskningen av pengar.

Men ser man bortom "vetenskapen" så kan det vara så att man faktiskt kan bli av med många onödiga välfärdssjukdomar inkl fetma genom att lära sig att helt enkelt inte äta hela tiden och hålla sig till 2-3 måltider per dygn som våra förfäder åt. De var inte särskilt feta och det är av en anledning.
Citera
2024-01-09, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-
Ja, vissa bränner mer och vissa bränner mindre. Men det är ju relativt till sig själv man får räkna på. Ifall man väger sig dag 1 och väger 70kg. Sen äter man 2000 kalorier om dagen i en månad, man väger sig varje dag. Ifall viktkurvan går som en horisont så förbränner man 2000 kalorier per dag i genomsnitt. Ifall man går upp i vikt bränner man mindre, ifall man går ner i vikt så bränner man mer. Det är inte särskilt svårt att räkna ut hur mycket ens egen kropp förbränner, oavsett mediciner och genetik och 1 på miljarden mutationer.

Däremot kommer ju kroppen att se annorlunda ut beroende på ifall man tränar och äter "rätt" eller om man sitter stilla och äter "fel". Det är inte särskilt svårt matematik egentligen.

Helt enig
Citera
2024-01-09, 19:05
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Är man medveten om matproducenterna friheter att uppskatta kaloriinnehållet i deras produkter så förstår man ganska snabbt att det inte är något man bör räkna på om man äter varierat. Det går liksom inte dra några slutsatser om man inte äter samma sak hela tiden så man ser effekten själv.

Har man också prövat ketogen kost så förstår man direkt att kalorier är ren humbug eftersom man kan äta tusentals kalorier från den energitätaste (enligt kalorimodellen) näringen fett och fortfarande gå ned i vikt.

Vidare kan man ifrågasätta huruvida kalorier verkligen är applicerbart på människokroppen eller en ren laboratorieprodukt. Jag lutar åt det senare.
Citera
2024-01-09, 19:07
Medlem
I "My 600 pound life" (heter det så?) tar de ju ofta upp faktumet att patienterna svär på att de ätit enligt schemat (när det i verkligheten snarast handlat om 9000-12000 kcal per dygn). När de blir inlagda på kliniken och inte kan ljuga för sig själva så rasar de i vikt (även sängliggandes och utan ett uns av träning).

Han som är läkare/kirurg säger ju ofta (och även patienterna) att maten är en drog. Skräpmaten tar fullständigt över och för oss "normala" blir detta svårt att förstå. Själv får jag ångest av att bara SE skräpmat och socker/fettdopade skitprodukter.

Som jämförelse : Är väl (antar jag) så att när en "normal" människa ser ett glas vin eller sprit så triggar det inget speciellt, men för en alkis tar något närmast demonliknande över.

Maten för dessa överviktiga blir likadant, de säger "jag åt bara en slize av pizzan" när de i verkligheten har ätit två stycken fettdrypande pizzor, men de ljuger inte...de TROR verkligen att de bara ätit en liten, liten bit.
Citera
2024-01-09, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Genom att fasta. Det är när du fastar du kan gå in i fettförbränningsmode så att säga. Det går inte att träna bort övervikt eller räkna kalorier. Det bästa du kan göra om du är överviktig är att träna upp förmågan att gå utan mat och bara äta när du verkligen är hungrig. Och förstås äta rätt slags kost dvs inte ultraprocessat skräp.

Asså jag vet inte men det där tror jag inte på …

Många säger att fast är dåligt 😛

” Det går inte att träna bort övervikt ”
Så folk som tränar kan inte gå ner i vikt?
Knappast …
Citera
2024-01-09, 19:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-
Ja, vissa bränner mer och vissa bränner mindre. Men det är ju relativt till sig själv man får räkna på. Ifall man väger sig dag 1 och väger 70kg. Sen äter man 2000 kalorier om dagen i en månad, man väger sig varje dag. Ifall viktkurvan går som en horisont så förbränner man 2000 kalorier per dag i genomsnitt. Ifall man går upp i vikt bränner man mindre, ifall man går ner i vikt så bränner man mer. Det är inte särskilt svårt att räkna ut hur mycket ens egen kropp förbränner, oavsett mediciner och genetik och 1 på miljarden mutationer.

Däremot kommer ju kroppen att se annorlunda ut beroende på ifall man tränar och äter "rätt" eller om man sitter stilla och äter "fel". Det är inte särskilt svårt matematik egentligen.

Övervikt och fetma har väldigt lite koppling till aktivitet, träning och rörelse och beror i nästan alla fall på felaktig kost som intas alldeles för ofta under lång tid ofta flera år.

Det enklaste och rimligaste sättet att göra sig av med sin fetma är därför att göra precis tvärtom. DVS: ät nyttig mat mindre ofta, dvs du ska fasta längre mellan dina måltider. Helst 16 timmar per dygn för att få resultat. Det är inte svårt när man tränat upp den förmågan.
Citera
2024-01-09, 19:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Asså jag vet inte men det där tror jag inte på …

Många säger att fast är dåligt 😛
Fundera på varför fasta ofta är så misskrediterat. Det går inte att tjäna pengar på fasta.

Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
” Det går inte att träna bort övervikt ”
Så folk som tränar kan inte gå ner i vikt?
Knappast …

Nej du kan inte träna bort övervikt. Vill du få bort magfett är det långa promenader och fasta som gäller. Det fungerar. Alla som testat detta vet att det är så. Men det kräver att man också ändra på sina kostvanor och försöker få i sig mer energi från fett och protein före kolhydrater och socker.
Citera
2024-01-09, 19:21
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Nej du kan inte träna bort övervikt.

Jag tanker att det ar viktigt att vara tydlig i en san har trad och du forenklar nagot har. Att trana mer paverkar givetvis ocksa viktuppgang och -nedgang, men inte alls till den grad som de flesta tror, utan det ar en ganska liten faktor. Att fasta pa ratt satt och att halla sin insulinniva i skick gor mer for bade overvikt och halsa an traning.
Citera
2024-01-09, 19:24
Medlem
Jag tror inte kollisar är ett problem.
Det är dedär vita dan sukker som ställer till det för tjockisar.
Viktväktarna och andra skojare vet om detta men det säljer inte att göra folk smala.
Du ska gå länge och svettas.
Gärna vara medlem i år!

Jag tror de flesta tjockisar skulle mått bra av att köra en strikt LCHF med bara egenlagad mat.
Citera
2024-01-09, 19:26
Medlem
Citat:
Alltså man kan inte bli överviktig om man INTE äter. Det är totalt omöjligt. Nästan alla som är feta och överviktiga är det för de äter fel mat för ofta. Är man överviktig finns det egentligen bara en strategi som faktiskt ger resultat och det är att lära sig gå utan mat längre perioder = fasta.

Den här mannen är något på spåren. Klart sevärd dokumentär:

https://www.svtplay.se/halsorevolutionen-med-michael-mosley
Men ingen hävdar detta. Man kan däremot bli fet även om man äter relativt nyttigt. Det är detta man menar.

Att röra sig, motion är ännu viktigare.
Citera
2024-01-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ld0x
Fast det har väl med kolhydrater att göra? Inte antalet kalorier, att kött ej innehåller kolhydrater är väl den största anledningen till att det är bättre? Ur viktperspektiv
Insulinkänsligheten har en extremt stor påverkan på kroppen, men såklart så spelar allt in i upp och nedgång av vikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in