2024-01-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej det är ingen besvärlig tid uppenbarligen. Eftersom han underdriver tiden mellan utstämpling och insnubblandet i pamemordet.

Hade hans utstämplingstid varit ett problem för honom så hade hade han sagt det verkliga tiden det tar från stämpelklockan till Tunnelgatan, eller en länge, inte en kortare. Och han hade medgett samtalet med väktarna som BÅDA väktarna påstod hade skett.

Så vad är då förklaringen att han inte säger 23:19 då ?

Jag tror att det handlar om att han inte kan förlita sig på att väktarna kan backa upp tillräckligt med tid så han blir för tidig ..
Citera
2024-01-09, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Att den är besvärande förutsatt att han är gm är jag helt med på. Det är inte det jag är undrande till. Det är resonemanget att SE tror att han kan "ta kontroll" över denna tid. Den är loggad i systemet och kommer kollas. Polisen kommer inte bara ta SE på orden. Och framförallt inte bara gå på det senaste han sagt. Jag har svårt att se att en vuxen man som besitter den slughet man tillskriver honom i andra delar av gärningsmannateorin kan ha en så naiv och nästan rent av korkad inställning att han tror att det ens finns en chans att man ska kunna göra så.

Särskilt dumt blir det att han flyttar fram den, men inte tillräckligt mycket för att utesluta sig själv som gm. Han säger 23:21 och poängterar hur snabbt det går att ta sig till mordplatsen. Ska han bara säga en påhittad tid till polisen i hopp att de inte ska kolla honom pga den kan han ju lika gärna säga 23:22 från början.

Men vad menar du med att tiden kommer att kollas eg ?

Han ber RB att inte leverera någon tid och själv lämnar han inte ut den !

Han kan väl hoppas att dom inte utreder honom och hans utstämplingstid...

Man kan däremot tro att han måste begripa att dom kommer utreda hans utstämplingstid men är det en självklarhet när han får tiden av RB ?
Citera
2024-01-09, 17:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men vad menar du med att tiden kommer att kollas eg ?

Han ber RB att inte leverera någon tid och själv lämnar han inte ut den !

Han kan väl hoppas att dom inte utreder honom och hans utstämplingstid...

Man kan däremot tro att han måste begripa att dom kommer utreda hans utstämplingstid men är det en självklarhet när han får tiden av RB ?
Att om någon kollar honom som vittne eller gm så kommer tiden kontrolleras. Alla tider runt mordet kommer kollas. Det borde han förstå ska ske. Och det skedde också. Det är en självklarhet.

Det är ju ännu skummare att han börjar ta "kontroll" över denna tid när den redan är kollad. Redan vid andra förhöret så är den konstaterad. Men då ska SE då tänka att "det kan ju jag justera".

Och att ringa RB för att kolla tiden är också jättemärkligt som gm. Han vet ju då att han stämplade ut i tid för att vara gm. Vad är det då exakt han ska kolla? Det enda han gör här är att dra uppmärksamhet till tiden han vet är besvärande för honom.
Citera
2024-01-09, 17:26
Medlem
Roerligs avatar
En korrigering, jag skrev fel.

De "nya" artiklarna är Arbetet och GT. Inte Kvällsposten samma datum (https://imgur.com/a/3tW9i1W).

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det kan ha blivit något missförstånd där i GT/Kvällsposten, det är bara i den artikeln man verkar ha uppfattat det som att han kollade på sin klocka i ljuset från "den upplysta annonspelaren". Eller också lämnar han alltså två olika versioner om det här. I andra sammanhang har han i alla fall varit tydlig med att han skall ha sneddat in till ett upplyst skyltfönster för att kunna se hur mycket klockan är. T.ex. i Proletären:
"– Efter drygt 30 meter skall jag kolla klockan. Som du ser har jag en svart urtavla, säger Stig och sträcker ut armen för att visa mig. Därför viker jag in mot Götabankens fönster för att i dess ljus se hur mycket tid jag har på mig".
I Proletären gör han dessutom en rekonstruktion av själva klocktittandet just vid skyltfönstret:
https://proletaren.se/sites/default/files/styles/inlinelarge/public/22_skandiamannen_mordplatsen.jpg?itok=6IYuFnPZ&tim estamp=1527068485

Ja, visst kan man tänka sig missförstånd. Men nu uttrycker sig SE på liknande sätt i två olika tidningar samma dag, Arbetet och GT. Han tittar i båda dessa blad på klockan vid annonspelaren kl. 23.20 då det smäller två skott. Så det torde vara vad han faktiskt uppgett.

I Kvällsposten samma dag stämplar han istället ut kl. 23.20. I den artikeln tycks han använda utstämplingstiden som ett bevis för hur nära mordet han var - från uret till mordplatsen tar det "maximalt 20 sekunder att gå". Och han är i den "unika situationen att han vet exakt när han lämnade jobbet 50 meter från mordplatsen". Dels då han "tittade intensivt på sin klocka" hela gångsträckan och dels då han har stämpeltiden.

Det han uppger i de olika tidningarna är iofs inte oförenligt vad gäller tiden. Tar det max 20 sekunder från stämpelur till mordplatsen, så kan klockan vara 23.20 vid båda tillfällena.

Citat:
Berättelsen om sneddandet från den yttre kanten på trottoaren och in mot husfasaden för att kolla klockan har ju fått en ganska bra förklaring i standardteorin, men frågan är hur man som förnekare skall ställa sig till det här. Tänker man sig då att SE talar sanning här? Eller tvingas man dra man till med det där vanliga, dvs. att han minns fel och/eller att han av någon anledning "överdriver sin insats"?

Jag vet inte vad han håller på med. Den historia om intensivt klocktittande utan avbrott han totar ihop som anledning till att inte se skymten av det som sker framför honom på Sveavägen blir tydligen lite olika från gång till annan. Varför GM-SE skulle hålla på såhär framstår som helt obegripligt.

Och som GM saknar han från första början varje rimlig anledning till att ställa upp i någon enda tidning någon enda gång och tjata om detta. Om han nu tänkt ut den så kallade speglingen och förväxlingen, så räcker det med att meddela polisen detta. Han har då sitt skydd mot utpekanden. Strategin kräver inte att den icke utpekade GM upprepat poserar på helsidesfoton i rikspressen och berättar lite på känsla om mordkvällen.

Dagens tips är för övrigt att inte nedlåta sig till fåneriet med "förnekare".
Citera
2024-01-09, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Att om någon kollar honom som vittne eller gm så kommer tiden kontrolleras. Alla tider runt mordet kommer kollas. Det borde han förstå ska ske. Och det skedde också. Det är en självklarhet.

Det är ju ännu skummare att han börjar ta "kontroll" över denna tid när den redan är kollad. Redan vid andra förhöret så är den konstaterad. Men då ska SE då tänka att "det kan ju jag justera".

Och att ringa RB för att kolla tiden är också jättemärkligt som gm. Han vet ju då att han stämplade ut i tid för att vara gm. Vad är det då exakt han ska kolla? Det enda han gör här är att dra uppmärksamhet till tiden han vet är besvärande för honom.

Som GM kollar han tiden för att han minns inte exakt vad han gjorde och hur mkt tid som verkligen förflutet sen han stämplade ut...

Han vill ha en tid som han inte kan ljuga sig runt...Det är aldrig en nackdel för en GM...

Du säger att tiden kommer att kollas upp oavsett va ?

Fan jag är tveksam att Engström räknade med det om dom inte utreder honom som GM ..

Nämns hans utstämplingstid öht dom första 2mån..?

Är det en självklarhet att Engström ens kommer på förhör den 25april?

Nu har jag inte kollat upp den helt men Engström lämnar inte 23:19 ens på förhöret 25april och har polisen den tiden då ?

När får Polisen reda på 23:19 för första gången ?
Citera
2024-01-09, 17:42
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Som GM kollar han tiden för att han minns inte exakt vad han gjorde och hur mkt tid som verkligen förflutet sen han stämplade ut...

Han vill ha en tid som han inte kan ljuga sig runt...Det är aldrig en nackdel för en GM...

Varför ska han ljuga sig runt något här? Han har ju för avsikt att "spegla" GM med förväxlingsoption? Då måste han lämna S44 vid samma tidpunkt som GM passerar på Sveavägen?

GM-SE i skepnad av 'vittnet SE' måste alltså ha lämnat Skandia samma tid som GM-SE.

Att flytta runt tider saboterar detta hans upplägg. Alibi försöker han inte ge sig själv med påstått medvetet förvrängd utstämplingstid.

Citat:

Fan jag är tveksam att Engström räknade med det om dom inte utreder honom som GM ..

Nu har jag inte kollat upp den helt men Engström lämnar inte 23:19 ens på förhöret 25april och har polisen den tiden då ?

Citera
2024-01-09, 17:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

23:19 nämns för första gången av RB i juni 1986, i ett förhör med polisen. Inte ens PH kände till tiden. Däremot tar det några månader innan tiden tas upp i Palmerummet. Skoglund säger att han kopplades bort från SE efter semestern, så förhören av personalen på Skandia kan ha legat bortglömda ett tag.
Citera
2024-01-09, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Varför ska han ljuga sig runt något här? Han ska ju "spegla" GM med förväxlingsoption? Då måste han lämna S44 vid samma tidpunkt som GM passerar på Sveavägen?

GM-SE i skepnad av 'vittnet SE' måste alltså ha lämnat Skandia samma tid som GM-SE.

Att flytta runt tider saboterar detta hans upplägg. Alibi försöker han inte ge sig själv med påstått medvetet förvrängd utstämplingstid.

För jag tror att han kan vara Tensonmannen och då måste han veta hur mkt tid som eg förflutet..

Han kanske inte själv är säker på hur mkt tid som eg förflutet eftersom han kan ha druckit och allt är i en dimma..

Han kan ju faktiskt tro innan han ringer RB att tiden visade 23:17 och då måste han lägga upp sin story på annat sätt..

Jag tror alltså att han inte är säker på vad klockan visade på utstämplingen..

Så därför menar jag att det aldrig är en nackdel för GM att han info
Citera
2024-01-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
23:19 nämns för första gången av RB i juni 1986, i ett förhör med polisen. Inte ens PH kände till tiden. Däremot tar det några månader innan tiden tas upp i Palmerummet. Skoglund säger att han kopplades bort från SE efter semestern, så förhören av personalen på Skandia kan ha legat bortglömda ett tag.

Tack...Då var det alltså inte så självklart att 23:19 skulle dyka upp...

Så Engström kunde ju hoppas att inte bli misstänkt och då hade väl polisen litat på hans ord...
Citera
2024-01-09, 17:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Så vad är då förklaringen att han inte säger 23:19 då ?

Jag tror att det handlar om att han inte kan förlita sig på att väktarna kan backa upp tillräckligt med tid så han blir för tidig ..

För att den verkliga tiden var 23:20...

Varför underdriver han tiden från stämpelklocka till mordplatsen då? Det är ju idiotiskt när han som du påstår försöker senarelägga sin ankomst till mordplatsen. Han gör ju det motsatta. Han uppger så kort tid för promenaden att han måste springa.
Citera
2024-01-09, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
För att den verkliga tiden var 23:20...

Varför underdriver han tiden från stämpelklocka till mordplatsen då? Det är ju idiotiskt när han som du påstår försöker senarelägga sin ankomst till mordplatsen. Han gör ju det motsatta.

Jag menar att han får 23:19 av RB och använder aldrig den tiden..

Varför gör han inte det enligt dig ?
Citera
2024-01-09, 17:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag menar att han får 23:19 av RB och använder aldrig den tiden..

Varför gör han inte det enligt dig ?

För att RB sa 23:20 till SE, inte 23:19

Han tidigarelägger sin ankomst till mordplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in