2024-01-09, 12:00
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gula-Gardiner
Nej det gör jag inte. Jag skrev inte anledningen till att barnen inte prioriterar kärlek och relationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Gula-Gardiner
Ja de har då fått barn som inte prioriterar relationer och kärlek tillbaka tyvärr.

Ordet tillbaka antyder att föräldern varit kärleksfull men bara råkat få känslokalla barn.
Citera
2024-01-09, 12:11
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tycker handelsevis inte det ar mer egoistiskt att skaffa barn an att inte skaffa barn, men det ar lustigt hur du listar grej efter grej som handlar om hur bra allting blir for dig, hur fri du blir, hur du kan driva ett ab, hur du kan vara borta fran jobb, hur du kan saga att du har barn som en magisk fras for att slippa ansvar for att till sist skriva ungefar "inget av detta ar egoistiskt"...

Egoism hade varit att jag skulle skaffat barn för att uppnå allt det du listar, nu är det bara en biprodukt av att jag har barn.

Ergo: Du blir inte mindre fri av att ha barn, du blir mer fri.
Citera
2024-01-09, 12:19
Medlem
Citat:
Vart arv kommer ta slut anda eftersom det ar en tidsfraga innan hela universum upphor, sa slutdestinationen forandras inte.

Vad sitter du på för info som ingen annan har? Ingen vet vad som händer med universum och inte heller hur lång tid det tar.
Citera
2024-01-09, 12:21
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Egoism hade varit att jag skulle skaffat barn för att uppnå allt det du listar, nu är det bara en biprodukt av att jag har barn.

Ergo: Du blir inte mindre fri av att ha barn, du blir mer fri.

Det borjar bli lite trottsamt eftersom manga av skribenterna i traden inte ar oppna for att tanka kring fragan utan bara spottar ur sig asikter som om de vore axiom. Man blir mer fri av att skaffa barn om det ar i linje med de mal man har, men man kan ju ha andra mal i sitt liv och da blir man mindre fri istallet, eller hur?
Citera
2024-01-09, 12:24
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Vad sitter du på för info som ingen annan har? Ingen vet vad som händer med universum och inte heller hur lång tid det tar.

Det ar snarare tvartom du som verkar sitta pa information som ingen annan gor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Future_of_an_expanding_universe

Det ar den allmant accepterade teorin om universum, och vi vet som faktum att stjarnor dor, alltsa att var sol kommer do.

Hur ar det mojligt att det ar sa svart for manga att forsta att barn passar vissa men inte andra? Jag ar helt stalld over det. Tanker du eller ni sa kring annat i livet ocksa? Att det finns ett visst satt att tycka pa som ar ratt, en viss religion som ar ratt, ett visst fotbollslag som man maste halla pa annars har man objektivt fel, att det finns en objektivt optimal diet, att det finns ett objektivt sett basta politiskt parti mm?
Citera
2024-01-09, 12:28
Medlem
Föräldrar är trevligare människor å hänger inte upp sig på skit grejer.. Som tex hur dyr kökskniven är eller om mobilen är det senaste.
Citera
2024-01-09, 12:52
Medlem
Citat:
Det ar snarare tvartom du som verkar sitta pa information som ingen annan gor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Future_of_an_expanding_universe

Det ar den allmant accepterade teorin om universum, och vi vet som faktum att stjarnor dor, alltsa att var sol kommer do.

Hur ar det mojligt att det ar sa svart for manga att forsta att barn passar vissa men inte andra? Jag ar helt stalld over det. Tanker du eller ni sa kring annat i livet ocksa? Att det finns ett visst satt att tycka pa som ar ratt, en viss religion som ar ratt, ett visst fotbollslag som man maste halla pa annars har man objektivt fel, att det finns en objektivt optimal diet, att det finns ett objektivt sett basta politiskt parti mm?

Ja, allt är ju teser och mer eller mindre troliga gissningar. VI har extremt liten kunskap om universum.

Jag är väl medveten om att vi alla är olika. Dock är det inte på grund av att vi är olika som folk tror att det är dåligt att skaffa barn och att vi inte borde skaffa barn för att vi förstör miljön och allt mumbo jumbo. Det börjar bli allmänt konsensus att barn är dåligt och skaffar du fler än 2 barn så är du galen. Klart att det påverkar människor generellt deras mentalitet i att skaffa barn.
Citera
2024-01-09, 13:33
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Ja, allt är ju teser och mer eller mindre troliga gissningar. VI har extremt liten kunskap om universum.

Jag är väl medveten om att vi alla är olika. Dock är det inte på grund av att vi är olika som folk tror att det är dåligt att skaffa barn och att vi inte borde skaffa barn för att vi förstör miljön och allt mumbo jumbo. Det börjar bli allmänt konsensus att barn är dåligt och skaffar du fler än 2 barn så är du galen. Klart att det påverkar människor generellt deras mentalitet i att skaffa barn.

Jag vet inte vem som tror att det ar daligt att skaffa barn. Jag ar inte en av dess, jag vill bara argumentera for att det inte ar riktigt bra att tanka att meningen med livet ar x, eller att ett liv utan barn ar meningslost. Det ar dels empatilost mot de som inte har eller kan fa barn, och det ar dels problematiskt om man sjalv forlorar sina barn. Liv ser olika ut och vissa tycker det kanns meningsfullt med barn och andra inte, det finns inget objektivt "sahar ska man kanna annars har man fel".
Citera
2024-01-09, 15:05
Medlem
Djuptänkande. På ett plan vanliga dödliga inte kan förstå sig på.
Citera
2024-01-09, 16:12
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
1: Jag tror inte, jag vet pga jag har barn.

2: Jag betalar mer i skatt än dig.
1. Och? Min syrra tyckte tvärtom. Sluta tro att allt kretsar kring dig.

2. Ok mr ”jag ska vabba på en torsdag innan långhelg”
Citera
2024-01-09, 16:16
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Världen behöver fler barn + Aldrig att jag skaffar barn? I samma inlägg?

Det är ju bara en tillfällig period som Japan har problem med sin minskande befolkning, tror den kommer inom 10 år och varar i ca 10 år. Men sedan dör ju den stora klungan 80-åringar och Japan växlar ner till en mindre befolkning inom alla åldersintervall. Hur bra som helst.

Jag har haft barnfamilj i över 20 år. Inte en enda gång har vi behövt polisen, en gång åkte vi till sjukhus, vi har bra lön och är inte beroende av statens bidrag. Gick hur bra som helst att vara barnfamilj och jag saknar det. En underbar tid av relaxing kombinerat med hårt vardagligt arbete med små människor. Vi är gjorda exakt för detta, inte för att sitta framför en skärm med en sur chef.
Säg det till ungdomarna i italien som inte hittar jobb och knappt ens hittar en sketen hyresrätt än mindre har råd. För japanerna jobbar de för mycket och har för höga utgifter.

Sverige ligger i ett mellanting fast sämre rättsväsende osv.

Berätta för mig varför japans fertilitetstal kommer öka?

Som sagt, jag skaffar barn när samhället och politikerna gör sitt först. Tänker inte sätta barn som ett vandrande personnummer som bankerna kan sätta i skuld hela livet.
Citera
2024-01-09, 16:58
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Men varför vill du inte ha barn?
https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/5469226/file/5469293.pdf

"många menar att de värdesätter friheten som följer av ett barnfritt liv. Att kunna ägna sig åt egna intressen utan att känna sig bunden av någonting nämns som ett skäl till att inte skaffa barn. Andra
menar istället att de helt enkelt inte känner någon längtan efter barn (Engwall & Peterson,
2010b, s 391). Rent krasst uppfattas processen att skaffa biologiska barn ofta som ett bidrag
till samhället och nationens överlevnad (Engwall & Peterson, 2010b, s 393). Personerna i
denna antologi lyfter dock fram andra sätt att vara samhällsnyttiga medborgare. Flera
poängterar att de har utbildat sig och många engagerar sig för barn på andra sätt än genom
föräldraskap"

" Frivillig barnlöshet ses av somliga som en
strategi att försöka eliminera förtyck av kvinnor och uppnå högre kvinnlig status. De
tillfrågade kvinnorna säger sig vilja ha möjligheten till arbete och makt på samma premisser
som män och då krävs det att avstå barn"

"De barnlösa kan sägas kategoriseras i två grupper; de som i första
hand är emot barn och de som i första hand är för andra saker (Peterson, 2010, s 82). Ännu en
gång uppenbarar sig spänningar inom subjektspositionen som frivilligt barnlös. Något som
däremot förefaller vara gemensamt bland frivilligt barnlösa personer är uppskattningen av
frihet, vilket kan sägas vara ännu ett element. Friheten att ha valmöjligheter i sitt liv som inte
påverkas av närvaron av ett barn uttalas i forumsinläggen som värdefull. Att inte vara fast i ett
normativt levnadssätt kan också betraktas som frihet. "
-Frihetsvurmare är oftare frivilligt barnlösa

"I internationell forskning nämns frivillig barnlöshet hos kvinnor
som en feministisk motståndsstrategi "

-Feminister är oftare frivilligt barnlösa

Feministiska frihetsvurmande ateister toppar frivilligt barnlösaligan?

Ännu en studie här. Den hänvisar till norsk studie med nya orsaker

”Hur kan man vilja vara barnfri?
Barn är ju meningen med livet!”
https://mdh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1767667/FULLTEXT01.pdf

"Både norsk tidigare forskning av Fjell (2022) och våra resultat om svensk media hänvisar till
klimatkrisen, där forskningsresultat visar hur barn i västvärlden orsakar koldioxidavtrycket med
58 ton. Trots att båda resultaten visar en ökande rapportering om barnfrihet i förhållande till
klimatet, pågår samtidigt rapporteringar om oron kring åldrande befolkning och minskade
födelsetal, vilket tyder på motstridiga budskap i media. Ur ett klimatperspektiv återges barn
därmed som “miljöbovar” i norsk media, vilket avser en anledning att avstå barn.
Norsk
forskning tar även upp personliga anledningar till att inte skaffa barn som handlar om
utseendeförändringar, osäkerheten i att kärleken inte ska infinna sig mellan mamma och barn,
samt oviljan att föra vidare psykiska eller kroniska åkommor
"

Klimatkämpande, fåfänga psyksjuka kvinnor vill inte ha barn?

Borde gälla män också isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in