2024-01-08, 21:13
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Ja, absolut inte kortare tid! Jag frostar av när det är kallt ute och i Skåne är det väl en gång vartannat år. Att frosta av varje månad är ju sjukt!

Japp fast många som hänger här har dubbla diagnoser.

Hur som helst, frosta av en frys?! Jadu, undra när det kommer en tråd om hur man öppnar en vattenkran här snart.
Citera
2024-01-08, 21:14
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Ja, absolut inte kortare tid! Jag frostar av när det är kallt ute och i Skåne är det väl en gång vartannat år. Att frosta av varje månad är ju sjukt!
Exakt bäst är att passa på när det är kallt ute, mest ekonomiskt också.
Citera
2024-01-08, 21:15
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Passa på att ställa ut maten medan det är minusgrader, slå sedan av hela skåpet och låt det tina. Kom ihåg att torka ur all fukt innan du slår på igen, annars kan lister frysa.

Exakt, det är ju perfekt läge nu i den här kylan.
Citera
2024-01-08, 22:00
Medlem
Du kan speeda på processen om du riktar in en kupévärmare i frysen. Hårtork lär nog funka oxå. Bara vänta på att det smälter tar ju 100 år.
Citera
2024-01-08, 22:05
Medlem
StigAllans avatar
Brukar fylla kastruller så många som får plats i frysen med varmast vatten från kranen.
Sen går det ganska snabbt att få bort isen.
Inget hackande som tidigare sagt.
Smältvattnet får tas omhand på bästa sätt beroende på om frysen har någon lösning för detta.
Citera
2024-01-08, 22:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Måste frysen vara avstängd? Eller räcker det med att dörren är öppen med varma kastruller?

Jag har tyvärr ingen balkong så kan inte lägga maten ute nånstans. Bor i en liten etta på tredje våning

Lägg maten i påsar och häng ut dem utanför fönstret. Lägger du lite i varje påse så ska det inte vara någon fara.
Citera
2024-01-08, 22:08
Medlem
Minimuchers avatar
Jag brukar köra frugans hårfön, så smälter snabbare!
Citera
2024-01-08, 23:24
Medlem
Intressant att ni diskuterat detta med så många inlägg-
Jo, klarar man av att bo i en lgh på egen hand, så klarar man av att frosta av frysen varje år.

Sätt ugnsplåtar (först och främst m hög kant) underst i frysen och var beredd på att tömma dem i vasken var femte minut när det börjar smälta.
Citera
2024-01-09, 00:05
Medlem
Citat:
https://bilddump.se/bilder/20240108192614-2a02:1406:23:a42f:c927:3e95:218e:206e.jpeg

Jag har bott här i 5 år och skäms för att säga det. Jag har aldrig frostat av frysen. Och jag vet inte ens hur man gör?

Jag har en liten Frys ovanför kylskåpet och det går inte att stänga av bara själva frysen.

Jag har så mycket mat i frysen också som jag inte vill ska bli förstörd.

Och en till fråga. Kommer det rinna ner vatten överallt när det har smällt?
Angående maten. Driver du med mig? Det är så jävla kallt ute att frysvaror trivs jättebra ute just nu. 😅
Citera
2024-01-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Maten blir inte förstörd på den korta tiden du städar. Koka upp vatten, ta fram flera handdukar och så häller du kokande vatten på isen och hackar loss den. Sen torkar du ur, skrubba gärna med diskborste och torka sen torrt.
Hacka inte!!!
Då kan du paja systemet om du punkterar ledningar o sånt…trasig kyl/frys😬
Citera
2024-01-09, 00:38
Medlem
Nick3ans avatar
Citat:
https://bilddump.se/bilder/20240108192614-2a02:1406:23:a42f:c927:3e95:218e:206e.jpeg

Jag har bott här i 5 år och skäms för att säga det. Jag har aldrig frostat av frysen. Och jag vet inte ens hur man gör?

Jag har en liten Frys ovanför kylskåpet och det går inte att stänga av bara själva frysen.

Jag har så mycket mat i frysen också som jag inte vill ska bli förstörd.

Och en till fråga. Kommer det rinna ner vatten överallt när det har smällt?

Om du har ugnen nära frysen och tillgång till en fläkt så kan du dra ugnen på max, när den är uppvärmd så öppnar du och blåser varmluften mot frysen, det smälter snabbt. Glöm inte en ugnsform för att fånga upp vatten och is, gärna handduk under.
Citera
2024-01-09, 01:00
Medlem
Waterlilys avatar
Ett extra tips är att man ett dygn före avfrostningstillfället sänker temperaturen i frysen från t ex -18° till -25°. Då ”laddas” maten med extra kylning vilket ytterligare fördröjer ”tiningen” av maten då den inte är i frysen.

Vänligen Näckrosen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in