2023-12-17, 19:22
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
En vän med månatliga avdrag av Kronofogden kommer få ett belopp utbetalad pga försäkringsärende. Han är sjukpensionär.

Dessa pengar behövs för att återköpa det stulna och förstörda. Kan han få undantag på dessa pengar? Bland det stulna finns kylskåp ägd av hyresvärden samt "vardagselektronik" som kaffebryggare och mikrovågsugn men även porslin, dricksglas, grytor och kastruller dvs högst nödvändiga vardagssaker.

Måste fråga, har personen bluvit bestulen på glas pch kastruller? Det låter helt osannolikt.
Citera
2023-12-17, 20:26
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Måste fråga, har personen bluvit bestulen på glas pch kastruller? Det låter helt osannolikt.

Jag tror att det var grejer som försvann vid en flytt.

(FB) Vet någon något om Flyttgubbarna? Katastrof-flytt genomfördes
Citera
2023-12-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Ja exakt men mycket mer. Kastrullerna var svindyra märkesmodeller, glasen Kosta Boda. Men mycket av glaset är krossat så det går inte att se vad det en gång var. Så vad som är stulet och vad som är krossat går inte att veta.
Citera
2023-12-20, 12:38
Medlem
Hej,

om man har precis blivit beviljad skuldsanering och ens partner väljer att lämna en ? vad händer då? kan skuldsanering bli hävd?
Citera
2023-12-20, 20:54
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nana12345
Hej,

om man har precis blivit beviljad skuldsanering och ens partner väljer att lämna en ? vad händer då? kan skuldsanering bli hävd?

Du får skicka in ansökan om omprövning
Citera
2023-12-21, 14:25
Medlem
Ansökt om skuldsanering, går ner i arbetstid!? Tacksam för svar!

Jag har ansökt om skuldsanering i september, inväntar att dom ska börja titta på mitt ärende.

Jag arbetar 100%, är ensamstående och har 1 barn och jag vill gå ner i arbetstid 75% för att kunna vara hemma med mitt barn mer. (Vilket mn har rätt till, fram tills att dom börjar 2klass)

Nu undrar jag bara om detta kan påverka min ansökan om skuldsanering? Vid ansökan så fyllde jag i min lön osv. Om jag går ner i arbetstid nu eller precis när dom börjar handlägga mitt ärende, kommer om justera min lön på ansökan då?

Jag är väl mest rädd att jag går ner i tid, får beslut om skuldsanering och att dem räknat på min 100% lön, och att jag kommer måsta betala mer än vad jag har råd med.
Citera
2023-12-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightdown
Jag har ansökt om skuldsanering i september, inväntar att dom ska börja titta på mitt ärende.

Jag arbetar 100%, är ensamstående och har 1 barn och jag vill gå ner i arbetstid 75% för att kunna vara hemma med mitt barn mer. (Vilket mn har rätt till, fram tills att dom börjar 2klass)

Nu undrar jag bara om detta kan påverka min ansökan om skuldsanering? Vid ansökan så fyllde jag i min lön osv. Om jag går ner i arbetstid nu eller precis när dom börjar handlägga mitt ärende, kommer om justera min lön på ansökan då?

Jag är väl mest rädd att jag går ner i tid, får beslut om skuldsanering och att dem räknat på min 100% lön, och att jag kommer måsta betala mer än vad jag har råd med.

Det brukar skapa problem, om man själv väljer att gå ner i arbetstid, då man inte anses bidra fullt ut då, om man kan och har möjlighet till det.

Hade jag varit dig, så hade jag väntat. Känner en som fick avslag pga det. Men hon valde sen att ändå gå ner i tid, då en stor del av lönen gick till utmätning, då fick dom mindre att utmäta och hon hade ändå samma belopp att röra sig med.
Citera
2023-12-21, 15:14
Medlem
Trollet420s avatar
Sjukskriv dig för ryggen kämpa igenom allt och börja sen jobba halvtid sen förklara du inre kan gå upp i tid tjänar inget på det
Citera
2023-12-21, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det brukar skapa problem, om man själv väljer att gå ner i arbetstid, då man inte anses bidra fullt ut då, om man kan och har möjlighet till det.

Hade jag varit dig, så hade jag väntat. Känner en som fick avslag pga det. Men hon valde sen att ändå gå ner i tid, då en stor del av lönen gick till utmätning, då fick dom mindre att utmäta och hon hade ändå samma belopp att röra sig med.

Jag får kanske avvakta då! Jag vill mest gå ner i tid sista året innan sonen fyller 8år, just för att få mer tid med honom medans man kan. Men som sagt, det kanske är smartast att avvakta och se hur beslutet blir och sedan gå ned i tid, bara hoppas att en omprövning ifall man går ner i tid går fort att ändra i beslutet isåfall.
Citera
2023-12-22, 18:30
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightdown
Jag får kanske avvakta då! Jag vill mest gå ner i tid sista året innan sonen fyller 8år, just för att få mer tid med honom medans man kan. Men som sagt, det kanske är smartast att avvakta och se hur beslutet blir och sedan gå ned i tid, bara hoppas att en omprövning ifall man går ner i tid går fort att ändra i beslutet isåfall.

Du vet att en omprövning skickas till borgenärerna med. Dom lär inte godkänna att du med flit vill gå mer i tid. Det kan lätt avslås.

Kom även ihåg att väntetiden för omprövning är 5 månader just nu.
Citera
2024-01-06, 00:20
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Ang Löneutmätning så får man ju behålla ett visst belopp efter hyran men säg att man flyttar och
får betydligt högre hyra hur fungerar det! någon som förstår frågan och vet?

kort "högsta godtagbara bostadskostnad"
Senast redigerad av Michael-ScarN 2024-01-06 kl. 00:34.
Citera
2024-01-08, 18:44
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael-ScarN
Ang Löneutmätning så får man ju behålla ett visst belopp efter hyran men säg att man flyttar och
får betydligt högre hyra hur fungerar det! någon som förstår frågan och vet?

kort "högsta godtagbara bostadskostnad"

Finns det godtyckliga skäl att du flyttat så får du du igenom det skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in