2024-01-08, 14:24
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det som sticker ut är ofta högre IQ och högre utbildning. Ja, det är sant.

Ja den tesen stämmer. Och de som skaffar jävla massa barn 6< är oftast lägre begåvade människor.

Fanns nån serie på SVT om jag minns rätt som hete ”familjen annorlunda ” de gjorde verkligen skäl för det namn inte många skruvar på plats….
Sönderavlad morsa med 11 ungar som levde på bidrag från oss övriga skattebetalare
Citera
2024-01-08, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Sverige tas nu över av de som slår ihjäl dig om du "går in på deras tomt", eller bara tittar snett.
Civiliserade svenskar är i underläge och snart en minoritet. Men vi kan alltid adoptera deras barn, eller hur.

Det finns en urkraft i människan också, när det gäller att skydda sina barn. Jag, som mor, gömmer mig inte bakom mitt ligg, jag ställer mig framför mitt barn och tar skotten.

Du tänker egoistiskt, det handlar inte om dig eller mig. Det handlar om att gå utanför sig själv och försvara sin avkomma. Överlevnadsinstinkten går alltså utanför din egen kropp, till det du skapat. Stort!
Så du tycker inte att det är okej att följa sina instinkter i det läget.

Fast vad har det med saken att göra? Om du skyddar din avkomma så är det en egoistisk handling. Du skulle aldrig ta en kula för lille Muhammed, eller hur?
Citera
2024-01-08, 14:30
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Och staten/kommunen kommer kanske inte att ta hand om dig när du blir gammal. Samhällskontraktet är redan brutet idag, och det lär nog inte bli bättre längre fram.

Majoriteten av de som jobbar inom äldreomsorgen är flyktingar/ invandrare svenskar vill inte ha dessa jobb. Så den som i bästa fall byter blöja på dig när du blir gammal är någon svartmustig barsk irakiska som knappt kan svenska.
Citera
2024-01-08, 14:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Det är tragiskt för mänskligheten när begåvade människor blir en genetisk återvändsgränd.
Eller hur!
Citera
2024-01-08, 14:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Så du tycker inte att det är okej att följa sina instinkter i det läget.

Fast vad har det med saken att göra? Om du skyddar din avkomma så är det en egoistisk handling. Du skulle aldrig ta en kula för lille Muhammed, eller hur?
Det gjorde jag ju.

Nä, inte till fördel för mitt eget barn. Låter det konstigt för dig?
Citera
2024-01-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Tycker att om man är barnlös så ska man inte få något socialbidrag.

Det är bättre med massa hemlösa som går runt och tigger på gatorna, ansluter sig till kriminella gäng osv., eller hur lyder resonemanget?
Citera
2024-01-08, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Ja och felet bakom att vi gör det är ju alla egoistiska svennar som vägrar föda barn.

Hur är man egoistisk mot någon som inte finns?

Vore det inte betydligt mer egoistiskt att skapa ett barn bara för att vederbörande ska torka arslet på en när man är gammal?
Citera
2024-01-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det som sticker ut är ofta högre IQ och högre utbildning. Ja, det är sant.

Folk med högt IQ alltså såna som mig, har inte hög utbildning. För folk med högt IQ följer inte efter fåren som en slav. Utan kan tänka själva
Citera
2024-01-08, 14:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Muszyca
Det är bättre med massa hemlösa som går runt och tigger på gatorna, ansluter sig till kriminella gäng osv., eller hur lyder resonemanget?
Hur har detta med barnlösas egenskaper att göra?

Fast kanske har du rätt ändå. Allt som gör att folk inte skaffar barn är ju numera bra. "Vi är för många, folk lider". Vi slutar att skaffa barn för att politiker gör våra liv till ett helvete! Protest!

Varför är abort tillåtet när vi har preventivmedel, t ex?
Hade en väninna som satte abort i system, jag tycker att det är vidrigt när det finns skydd.

Vill dock inte scamma folk som inte vill ha barn trots att de kan. De har säkert sina orsaker. Men tyvärr är det ju oftast inte de som inte bör ha barn som inte skaffar dem, utan de som kan, men tror att det finns viktigare värden i livet som karriär och status.

Jordnära, bör man vara. Fötterna på jorden. Se det mirakel det är att skapa, bära och föda en annan människa. Och bli fullständigt tagen av detta. Det är livet och kärleken.

Man kan inte skylla individen för att ha frångått detta naturliga elixir, det är tidens anda, propaganda. Det har inget med våra naturliga instinkter att göra. Och Ts fråga är irrelevant. Han/hon borde frågat om orsaken till att folk inte vill ha barn längre.
Citera
2024-01-08, 15:05
Medlem
Min bild är det är ofta människor som är uppslukade av sitt egna liv eller innehållet i det, eller sociala målsättningen med sitt liv, som inte känner det finns 'plats' för det livslånga- och mycket tidskonsumerande åtagandet av föräldraskap.

Finns även folk som upplever utanförskap- och/eller livsdesillusion på olika sätt, som antingen känner att livet är en enda lång rad av motsträvigheter eller missbehag på olika sätt. Kan även vara rädda att inte kunna rädda sitt egna barn från en liknande utsikt/upplevelse av livet. Ofta folk som är för intellektuellt medvetna eller har svårt att släppa gamla visioner/känslor och bara 'go with the flow'.

Begåvning har jag aldrig upplevt som någon faktor i det här. Det finns såväl extremt välbegåvande som obegåvade människor som skaffar- eller vill skaffa barn. Människor som lever med stora intellektuella- eller emotionella handikapp däremot är förbjudna att skaffa barn, enligt lag.
Citera
2024-01-08, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Ditt resonemang håller inte för fem öre!

De som inte har barn jobbar betydligt mycket mer vilket resulterar i mer skatt. Dessutom är vi ofta högre utbildade och tjänar mer.

Dina barn kommer inte ta hand om dig på ålderdomshemmet eller i sjukvården, dina barn kommer dumpa dig där och kostnaderna kommer alltså bli exakt lika höga som för mig.

Dina besparingar kommer dina barn bränna upp på samma sätt som jag kommer bränna upp mina. Eller tänker du att det jag tjänat på mitt högavlönade jobb under mitt liv ska delas upp lika till dina barn?
Fast de är ju också barn till någon. Precis som du, som bidrar. Sen då?

Jo, det flesta barn har koll på sina föräldrar på ålderdomshemmet. Personalen där, behandlar de med besök från släktingar/barn bättre än de som är ensamma utan koll från utomstående. Så illa är det, tyvärr.

Har du inga arvingar går det till arvsfonden.
Googla vad det går till, och bli deprimerad.
Citera
2024-01-08, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Hur har detta med barnlösas egenskaper att göra?

Fast kanske har du rätt ändå. Allt som gör att folk inte skaffar barn är ju numera bra. "Vi är för många, folk lider". Vi slutar att skaffa barn för att politiker gör våra liv till ett helvete! Protest!

Varför är abort tillåtet när vi har preventivmedel, t ex?
Hade en väninna som satte abort i system, jag tycker att det är vidrigt när det finns skydd.

Vill dock inte scamma folk som inte vill ha barn trots att de kan. De har säkert sina orsaker. Men tyvärr är det ju oftast inte de som inte bör ha barn som inte skaffar dem, utan de som kan, men tror att det finns viktigare värden i livet som karriär och status.

Jordnära, bör man vara. Fötterna på jorden. Se det mirakel det är att skapa, bära och föda en annan människa. Och bli fullständigt tagen av detta. Det är livet och kärleken.

Man kan inte skylla individen för att ha frångått detta naturliga elixir, det är tidens anda, propaganda. Det har inget med våra naturliga instinkter att göra. Och Ts fråga är irrelevant. Han/hon borde frågat om orsaken till att folk inte vill ha barn längre.

Är det inte viktigare att skapa en värld där barn är önskade och ges rättvisa möjligheter än att hänvisa till "livets värde" och därigenom lägga grund för att de tvingas växa upp under svåra omständigheter eftersom föräldrarna inte klarar av att ta hand om dem?

Jag vägrar riskera att låta en annan människa uppleva det jag gjorde under min uppväxt. Det ska undvikas till varje pris.
Senast redigerad av Muszyca 2024-01-08 kl. 15:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in