Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-04, 13:23
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Har väl lite för mycket fritid just nu, så jag snöat in på att läsa gamla användares posthistorik. Har hittat ett antal konton som uppenbarligen används av flera personer, som inte verkar ha någon direkt koppling till varandra. Det kan vara konton regade 2005, där användaren postar sparsamt i trådar om t ex ekonomi och teknik. Plötsligen, i januari 2023, verkar användaren börja toktrolla om allt mellan himmel och jord. Den ursprunliga användare postar också ibland, men inte så jättemycket. Konfronterar man i någon av "trolltrådarna", så får man till svar att det är ett "lånat konto".

Min fråga är om det är emot regelverkat att ge ut sina inloggningsuppgifter till någon annan, så att det finns flera användare på samma konto? Det kan handla om att användaren sålt kontot, men fortsätter använda det. Det kan också vara så att någon kommit över användarens inloggningsuppgifter. Det kan också vara så att användaren helt enkelt säger till sina polare "De e lugnt, ni kan logga in med mina uppgifter, så slipper ni starta konto och hålla på".

Jag tror det är så det går till.

En del sitter på massor av konton som de inte har behov av längre, så de kan ge bort dem. Jag hoppas detta är avskrivet, men för väldigt många år sedan använde jag min syrras konto för några frågor. Jag hade verkligen ingen intention att vara på Flashback.
Citera
2024-01-04, 13:47
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag tror det är så det går till.

En del sitter på massor av konton som de inte har behov av längre, så de kan ge bort dem. Jag hoppas detta är avskrivet, men för väldigt många år sedan använde jag min syrras konto för några frågor. Jag hade verkligen ingen intention att vara på Flashback.

Så är det nog.
En figur jag noterade har uppenbarligen gett ungarna sitt konto att leka med. Det annars lite udda att börja intressera sig för gymnasieval och Emelie Bumbi Bergqvist när man börjar närma sig femtio.
Citera
2024-01-04, 15:20
Moderator
vhes avatar
Citat:
Min fråga är om det är emot regelverkat att ge ut sina inloggningsuppgifter till någon annan, så att det finns flera användare på samma konto?

Nej, det är inte mot regelverket, men det är verkligen inte att rekommendera. Regelbrott den andra personen gör sig skyldig till kommer ju drabba dig. Om personen råkar ha ett avstängt konto så blir ditt konto plötsligt skyldig till brott mot regel 1.07. Om personen postar i en tråd den varit aktiv i med ett annat konto kan ditt konto också göra sig skyldigt till brott mot regel 1.07. Ursäkten "men det var inte jag, det var min polare" godtas aldrig. Det är helt enkelt rätt riskabelt, så låt bli.

Eventuella följdfrågor får tas i forumdelen (FB) Flashback. Frågan har diskuterats där förut. Jag tänker inte utveckla mer här.
Citera
2024-01-04, 15:24
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Nej, det är inte mot regelverket, men det är verkligen inte att rekommendera. Regelbrott den andra personen gör sig skyldig till kommer ju drabba dig. Om personen råkar ha ett avstängt konto så blir ditt konto plötsligt skyldig till brott mot regel 1.07. Om personen postar i en tråd den varit aktiv i med ett annat konto kan ditt konto också göra sig skyldigt till brott mot regel 1.07. Ursäkten "men det var inte jag, det var min polare" godtas aldrig. Det är helt enkelt rätt riskabelt, så låt bli.

Eventuella följdfrågor får tas i forumdelen (FB) Flashback. Frågan har diskuterats där förut. Jag tänker inte utveckla mer här.

Det är alltså inget jag varken förespråkar eller tänker göra, utan något som jag oroas av och är emot.
Citera
2024-01-04, 15:25
Moderator
vhes avatar
Citat:
Det är alltså inget jag varken förespråkar eller tänker göra, utan något som jag oroas av och är emot.

Ja, förlåt. Det lät kanske lite bryskt. Det sista var mer än allmän rekommendation, inte riktat specifikt till dig även om jag så klart inser att det framstod så :-)
Citera
2024-01-05, 04:58
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Flashback
/Moderator
Citera
2024-01-08, 12:02
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe

Regel 1.07 gäller om man backar upp sin egen användare.

Säg att jag skriver i den här tråden med detta konto "det går bra att köpa konton" och sedan kommer jag in med användare y och backar upp Mittpunkt med "jag instämmer". Då åker jag dit handlöst för 1.07. Men om jag kommer in i tråden med användare y och skriver men inte backar upp Mittpunkt eller citerar då kan jag väl inte åka dit för 1.07?
Citera
2024-01-08, 12:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Regel 1.07 gäller om man backar upp sin egen användare.

Säg att jag skriver i den här tråden med detta konto "det går bra att köpa konton" och sedan kommer jag in med användare y och backar upp Mittpunkt med "jag instämmer". Då åker jag dit handlöst för 1.07. Men om jag kommer in i tråden med användare y och skriver men inte backar upp Mittpunkt eller citerar då kan jag väl inte åka dit för 1.07?

Det går bra att köpa konton, jag vet flera som säljer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in