2024-01-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Men ändå; Du har en släkt, och barn har varit ett naturligt inslag i Ditt liv.
Ja fast mindre nu... Jag är 66 nu å umgänget krymper såklart.
Citera
2024-01-07, 21:59
Medlem
Tjoflos avatar
Att inte ha barn är som att spela ett spel på casual, easy, ingen utmaning. Man får fan anstränga sig för att misslyckas i livet om man bara har sig själv att ta hand om. Med barn är det, helst i början mycket jobbigt och dränerande. Men som med allt jobbigt man tar sig igenom är det väldigt givande och man växer som människa.

Att folk ofta gnäller på att de har barn och att det är jobbigt är för att vi inte längre delar bördan av barn. Jag har noll hjälp av hela stora släkten eller ens från närmsta familjen, inte ens något direkt intresse finns av att träffa ungarna och det tycker jag själv är konstigt. Jag minns kärringarna på gården när jag var liten, de satt där och pratade hela dagarna medans ungarna lekte. Innan mobilen blev den nya guden för all lågpannor så orkade folk mer, nu vill de bara sitta där och bli indoktrinerade, slappa och låtsas som att de gör något viktigt i sin långsamma väg till graven.

Anledningen till att en del inte skaffar barn som lever i en relation är för att allt är så lätt att man inte vill ändra något och det är inget fel i det. Så länge man verkligen lever livet och inte bara existerar.
Citera
2024-01-07, 22:01
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pragmat
Jag tänker snarare att det är åldringarna (dvs du och jag, och då särskilt du utan barn) som kommer få ta smällen av att det finns för få som ska försörja oss? Våra barn kommer vara i arbetsför ålder och självklart inte acceptera att brödfödan går till några stofiler på hem som de inte har några som helst band till.
Fast lever man ett barnlöst liv som är väldigt praktiskt och därmed har haft en större frihet och ekonomisk frihet så kommer du inte heller behöva ha samma stress som föräldrar haft. Och utan ett stressigt liv kommer du åldras betydligt finare och inte bli fallfärdig efter 70. Så jag tror knappast att en som är barnlös kommer behöva en sjujäkla assistans senare i livet.
Citera
2024-01-07, 22:01
Medlem
gofigurs avatar
Hittade detta
"Personer utan barn vittnar om att de ofta möts av negativa och ifrågasättande kommentarer från omgivningen. Och studier visar att barnlösa uppfattas som egoistiska och olyckliga."

https://www.dn.se/insidan/forskare-darfor-ses-barnlosa-som-egoistiska-och-kalla/
Citera
2024-01-07, 22:04
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
I första meningen pratar du om altruism. I nästa mening är du misantrop. Altruist kan du bara vara i förhållande till andra människor, det hoppas jag att du förstår.

Ja jag avstår att inte skaffa barn då jag inte vill att människosläktet ska lida vidare.
Varför kan ska altruismen bara bestå av människor?

https://svenska.se/tre/?sok=altruism&pz=1

So säger - det att sätta andras intressen fram*för sina egna.

Andra måste vara homo sapiens sapiens?
Citera
2024-01-07, 22:05
Medlem
Det blev nog inte så bara. Jag tycker bra om barn och hade väl inte haft något emot ett gäng, men då väninnorna satte igång så blev man ärligt talat lite avskräckt… flera av dem avrådde när de satt där hålögda över det årliga glaset vin.

Sagt och gjort, jag hjälper till med avlastning istället, dyker upp glad och full av energi redo att assistera. Man får la hjälpas åt i byn!
Citera
2024-01-07, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Men faktiskt, det var en av mina funderingar när vi gick i väntans tider:
Vad gör jag om jag inte tycker om mitt barn?
Självklart var den frågan tabu (särskilt om den ställs av den blivande mamman).
Att i en grupp med småbarnsföräldrar berätta att jag funderade så skulle vara som att hosta rakt ut i början av pandemin; alla skulle undvika en.
Allt sker inte automatiskt. Har man egna problem som gör en lite mer självcentrerad eller till exempel adopterar eller blir bonusförälder kan man behöva bonda aktivt till barnet.

Man ska inte tänka att man bara kommer älska det av rena farten. Det egna måendet eller hur öppen man är känslomässigt för andra människor påverkar också utöver t.ex hormoner vid graviditet och förlossning/amning.

Det kanske låter tabu men människor är inte spontant ärliga heller med hur de känner. Det beror på att det aldrig är barnets fel om en människa är för mentalt trött för att orka eller kanske har en kris osv.
Citera
2024-01-07, 22:08
Medlem
SmegmaFris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
En person som inte vill ha barn är mer självsäker i sin ensamhet och kan hantera den. Har accepterat den ofrivilligt eller självmant uppskattar ensamheten.

Att skaffa barn och familj måste vara, enligt mitt perspektiv, det dummaste man kan göra. Noll fritid och frihet. Noll pengar över. Alltid behöva planera för att få ihop sitt livspussel. Enorm press att klara av det ekonomiskt för att kunna försörja familjen.

Men folk har som sagt olika mål med livet och jag accepterar så klart dom som uppskattar familjelivet.

Men det är som sagt inget för mig. Särskilt inte när samhället och världen går käpprätt åt helvete.

För mig är det snarare egoistiskt att skaffa barn. Era barn kommer få ta smällen för att kunna försörja en allt åldrande befolkning.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Här blir inga barn gjorda.
Citera
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Andra måste vara homo sapiens sapiens?

Ja, vafan tror du?
Citera
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Låter inte så intelligent direkt, då blir det ju bara de som alla dessa självutnämnda genier anser vara idioter kvar till slut. Sen låter det inte direkt som om man är en så godhjärtad person om man tycker att människor är det vidrigaste som finns. Kanske bra att du skippar barnen ändå.

Vilka blir kvar?
Homo sapiens sapiens är ganska klart... är du rasist som vill jiddra om saker som att inte alla Homo sapiens sapiens är riktiga människor?

Starta i så fall en tråd om det.
Citera
2024-01-07, 22:10
Medlem
Haha...vilka sköna kommentarer. Är själv barnlös. Fråga mig gärna vad som är fel på mig, så ska jag gärna svara.

Finns ju 1000 olika anledningar till varför vi barnlösa inte valt skaffa barn. Vi har ju inte allihop en barnlös- gen. 😀👍
Citera
2024-01-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Vilka blir kvar?
Homo sapiens sapiens är ganska klart... är du rasist som vill jiddra om saker som att inte alla Homo sapiens sapiens är riktiga människor?

Starta i så fall en tråd om det.

Vad har jag sagt om ras ens? Är du hög?

Du skrev ju att att det är intelligenta som väljer att avstå från barn ergo bara idioter skaffar barn enligt dig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in