2024-01-07, 21:42
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja skratt.

Men faktiskt, det var en av mina funderingar när vi gick i väntans tider:
Vad gör jag om jag inte tycker om mitt barn?
Självklart var den frågan tabu (särskilt om den ställs av den blivande mamman).
Att i en grupp med småbarnsföräldrar berätta att jag funderade så skulle vara som att hosta rakt ut i början av pandemin; alla skulle undvika en.
Citera
2024-01-07, 21:42
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Intelligens är det som skiljer svagbegåvade från just intelligenta.
Smarta människor inser att man inte bör skaffa barn av egoistiska skäl utan avstår av altruistiska skäl.
Homo Sapiens Sapiens i form av moderna människan är det vidrigaste som drabbat vår planet.
Det bästa för planeten är att den självdör och att evolutionen kan leda till något bättre.
Citera
2024-01-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Men faktiskt, det var en av mina funderingar när vi gick i väntans tider:
Vad gör jag om jag inte tycker om mitt barn?
Självklart var den frågan tabu (särskilt om den ställs av den blivande mamman).
Att i en grupp med småbarnsföräldrar berätta att jag funderade så skulle vara som att hosta rakt ut i början av pandemin; alla skulle undvika en.
Så är det... Det var bättre förr... Vi är 6 syskon fast en adopterades bort tidigt. Min mor hade 5 syskon å min far 12.
Citera
2024-01-07, 21:45
Medlem
Pragmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
En person som inte vill ha barn är mer självsäker i sin ensamhet och kan hantera den. Har accepterat den ofrivilligt eller självmant uppskattar ensamheten.

Att skaffa barn och familj måste vara, enligt mitt perspektiv, det dummaste man kan göra. Noll fritid och frihet. Noll pengar över. Alltid behöva planera för att få ihop sitt livspussel. Enorm press att klara av det ekonomiskt för att kunna försörja familjen.

Men folk har som sagt olika mål med livet och jag accepterar så klart dom som uppskattar familjelivet.

Men det är som sagt inget för mig. Särskilt inte när samhället och världen går käpprätt åt helvete.

För mig är det snarare egoistiskt att skaffa barn. Era barn kommer få ta smällen för att kunna försörja en allt åldrande befolkning.

Jag tänker snarare att det är åldringarna (dvs du och jag, och då särskilt du utan barn) som kommer få ta smällen av att det finns för få som ska försörja oss? Våra barn kommer vara i arbetsför ålder och självklart inte acceptera att brödfödan går till några stofiler på hem som de inte har några som helst band till.
Citera
2024-01-07, 21:46
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Smarta människor inser att man inte bör skaffa barn av egoistiska skäl utan avstår av altruistiska skäl.
Homo Sapiens Sapiens i form av moderna människan är det vidrigaste som drabbat vår planet.
Det bästa för planeten är att den självdör och att evolutionen kan leda till något bättre.

I första meningen pratar du om altruism. I nästa mening är du misantrop. Altruist kan du bara vara i förhållande till andra människor, det hoppas jag att du förstår.
Citera
2024-01-07, 21:48
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Så är det... Det var bättre förr... Vi är 6 syskon fast en adopterades bort tidigt. Min mor hade 5 syskon å min far 12.

😳
Min mor hade inga syskon, min far en syster.
Min mormor hade en (bortadopterad) halvbror, tillverkad utanför äktenskapet samma helg som mormors tillblivelse.
😆
Min morfar hade visst en bror.
Så Du ser; klen släkt.
Citera
2024-01-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det som sticker ut är ofta högre IQ och högre utbildning. Ja, det är sant.

Stämmer det verkligen på båda könen?

Jag har läst och hört att ju mer framgångsrik i yrkeslivet och utbildad en man är desto mer barn brukar de ha.

Samtidigt så har högt utbildade och framgångsrika kvinnor minst antal barn av alla kvinnor.

Och de som har allra minst barn är de män som befinner sig på samhällets botten.
Citera
2024-01-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
😳
Min mor hade inga syskon, min far en syster.
Min mormor hade en (bortadopterad) halvbror, tillverkad utanför äktenskapet samma helg som mormors tillblivelse.
😆
Min morfar hade visst en bror.
Så Du ser; klen släkt.
Har bara träffat hälften kanske
Citera
2024-01-07, 21:52
Avslutad
Jag har allt. Utseende, ekonomi och mer. Min största anledning till att jag inte vill ha barn är att jag har svårt för att vara i långa förhållanden som jag ser som något bra om man ska ha barn.
Citera
2024-01-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potofgold
Eftersom jag har hög självinsikt kan jag svara för egen del.

1. Jag gillar inte var världen är på väg och vad som har hänt
2. Kvinnan ska vara lojal och hålla ihop i nöd och lust. Varannan veckas helvete är inget för mig
3. Jag vill inte rasblanda även om jag måste bestämma mig snart
4. Jag har legat runt som fan men har knepigt att binda mig. Känner mig alltid ensam i en relation, utanförskapskänsla
5. Lite halvt som halvt separationsångest
6. Inte särskilt bra ekonomi för att skaffa barn (räknat på två barn)
7. Låg samvetsgrannhet och pliktkänsla, kan inte planera långsiktigt och binda mig ifall intresset avviker och då vill jag inte sitta låst
Tack för du delade med dig. Intressant läsning.
Jag är inte i argumentations-mode utan bara nyfiken på just punkt 3. Känner du att du avstår barn pga rasblandning? Antar det betyder att du tycker du behöva skaffa barn med en person du ser dom en annan ras? Men finns det inte många rätt bra kvinnor av 'samma ras' enligt din åsikt?

Eller menar du att barnet kommer bli utsatt för- och tvingad till 'rasblandning' i en framtida demografisk värld som barnet kommer finnas i?
Citera
2024-01-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Intelligens är det som skiljer svagbegåvade från just intelligenta.

Låter inte så intelligent direkt, då blir det ju bara de som alla dessa självutnämnda genier anser vara idioter kvar till slut. Sen låter det inte direkt som om man är en så godhjärtad person om man tycker att människor är det vidrigaste som finns. Kanske bra att du skippar barnen ändå.
Citera
2024-01-07, 21:53
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Har bara träffat hälften kanske

Men ändå; Du har en släkt, och barn har varit ett naturligt inslag i Ditt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in