2024-01-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Alarmismen består inte i att där är ett "fake hot" mot baltikum. Där är ett hot. Vi bör backa balterna, och vi bör också se till att de behandlar sina minoriteter väl, så krigsrisken minimeras.

Alarmismen består i att man inte relativiserar konsekvenserna av ett krig där. Jag tror också det blir tråd-off-topic om vi går för djupt in på den frågan. Jag tycker det främst är intressant att belysa att man kan vara anti-ukraina men pro-baltikum i geopolitik, och det är relevant i den här tråden.

Problemet är att du enbart hävdar att du är pro-balitikum vilket blir tydligt eftersom du anser att de inte ska stödjas vid invasionen om de förtrycker sin ryska minoritet. Med tanke på hur mycket du sprider och tror på rysk propaganda om maiden etc och att du sympatiserar med den ryska invasionen av Ukraina så blir det tydligt att du även tycker att den ryska minoriteten i de baltiska staterna är förtryckt. På så sätt blir din pro-baltiska hållning uppenbart falsk.

Det är precis på samma sätt som du falskt hävdar att förhandlingar om fred våren 2022 på något sätt skulle vara till Ukrainas fördel när de några månader senare tar tillbaka en stor del av deras territorium. Den enda anledningen till att vapenvila var på tapeten var för att ryssland visste att de inte kunde försvara en stor del av de ockuperade områdena. Men du hävdar att det var väst som förstörde för Ukraina, som du låtsas bry dig om, vilket bevisligen inte var fallet då deras förhandlingsläge blev bättre några månader senare. Allt är hela tiden till Rysslands fördel samtidigt som du låtsas vara neutral. Det är några exempel på varför jag tycker du är så oerhört falsk.
Citera
2024-01-07, 15:01
Medlem
leachs avatar
Har dykt upp en film som påstås visa en missilattack mot ett ukrainskt sjukhus.
Jag är pro Ukraina men tycker det luktar fejk.
En man går med civila kläder utan munskydd i en operationssal.

Russian missile strikes Ukrainian hospital during surgery
All Russian war criminals will be prosecuted
https://twitter.com/visegrad24/status/1743882945457164641
Citera
2024-01-07, 15:05
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1743989761520410728
Härligt land där allt flyter på som vanligt
Citera
2024-01-07, 15:13
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Kämpa på med personangreppen.

Han har ju rätt, din pro-ryska hållning lyser igenom på allt du skriver.
Citera
2024-01-07, 15:14
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Härligt land där allt flyter på som vanligt

Jag kan tänka mig strulet/kostnaden när ett hus fryser och alla rör behöver bytas ut. Jag vill inte tänka på kostnaden när ett helt bostadsområde fryser.

https://twitter.com/Tendar/status/1743981616198750439
Citat:
In the Moscow Region, people were forced to make a bonefire to keep themselves warm.

Reason is that in many houses the heating systems have stopped working. While this is hardly uncommon in crumbling Russia, what is new that companies who made sure for replacement parts are working for the war industry and are crippled by “accidents”.

I vilket fall som helst så bör det bädda för en intressant valrörelse nästa år. Putin kan inte vinna kriget, Putin kan inte hålla husen varma. Nu börjar problemen drabba Ryssarna på hemmaplan.

Tankarna vandrar till Sydafrika av alla ställen. Eskom, landets monopol på elförsörjningen drabbades av korruption från toppen. I stället för att underhålla elnätet så slank dom pengarna iväg på andra stället. Nu har dom rullande Blackouts för att inte överbelasta elnätet. Då passar tjuvar på att stjäla kopparledningar, vilket ökar kostnaderna för Eskom ytterligare, någonting som drabbar Sydafrika i stort då företagen inte kan producera och ekonomin stagnerar.

Nu fungerar elnäten iofs i Ryssland hyfsat med Ryska mått mätt, men det känns som att dom står på "Eskombranten" nu och kikar ner.
Citera
2024-01-07, 15:18
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Hur kan ett så svagt land som ryssland hota hela europa enligt alla ledare?
Det är nåt som inte stämmer.
Inte så märkligt. T ex lilla svaga Serbien skulle hota Europa om de hade missiler, missilproduktion och utfreakat ledarskap. Lägg där till rysk underrättelsetjänst med destabiliseringsoperationer i kanske varenda europeiskt land.
Citera
2024-01-07, 15:43
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Kämpa på med personangreppen.

På vilket sätt är detta personangrepp?
Du har åsikter och bemöts på varje punkt.

Citat:
Problemet är att du enbart hävdar att du är pro-balitikum vilket blir tydligt eftersom du anser att de inte ska stödjas vid invasionen om de förtrycker sin ryska minoritet. Med tanke på hur mycket du sprider och tror på rysk propaganda om maiden etc och att du sympatiserar med den ryska invasionen av Ukraina så blir det tydligt att du även tycker att den ryska minoriteten i de baltiska staterna är förtryckt. På så sätt blir din pro-baltiska hållning uppenbart falsk.

Du avslutar ditt inlägg med att, de(Balterna) ska också sköta sig, annars så...!
När ska ryssarna sköta sig?

Citat:
Det är precis på samma sätt som du falskt hävdar att förhandlingar om fred våren 2022 på något sätt skulle vara till Ukrainas fördel när de några månader senare tar tillbaka en stor del av deras territorium. Den enda anledningen till att vapenvila var på tapeten var för att ryssland visste att de inte kunde försvara en stor del av de ockuperade områdena. Men du hävdar att det var väst som förstörde för Ukraina, som du låtsas bry dig om, vilket bevisligen inte var fallet då deras förhandlingsläge blev bättre några månader senare. Allt är hela tiden till Rysslands fördel samtidigt som du låtsas vara neutral. Det är några exempel på varför jag tycker du är så oerhört falsk.

Vad är ett personangrepp??
Var är utkastet på avtal, påskrivet av vissa sägs det. Din bas förargumentationen om att förhandla!
Att B Johnson förstörde något? Vad förstörde han?
Jag vill se pappret som Putin viftade med framför de afrikanska ledarna. Din bas i din argumentation.

Jag ska berätta varför detta aldrig var ett seriöst utkast till fredsavtal.

1. Ukraina skulle inte få ha någon egen militär.
2. Allt som beslutades i Ukraina, skulle Ryssland ha veto på, om man så önskade.
3. De annekterade oblasten skulle bli direkt ryska. (även de som senare proklamerades ryska. Det var redan i krigsplanen, att dessa skulle tas)
4. Ryssland skulle ha stationerad trupp i Ukraina för att "garantera stabilitet och säkerhet", för alla rysktalande eller där Ryssland fann det nödvändigt att stationera trupp, för att behålla den allmänna säkerheten.
5. Den nazistiska regimen(ledningen) skulle bytas ut.
6. Nato eller EU skulle aldrig få bli ett framtida scenario.

Det var detta som fanns på den ryska listan.
(har du invändningar, kom med en kopia på listan i så fall.)

Vem ville/kunde/skulle garantera säkerheten för Ukraina???
England? Boris själv med ett maskingevär?
Citera
2024-01-07, 15:55
Medlem
Mera stöd till Ukraina.

Japan kommer att bidra med 37 miljoner dollar till UAV-detekteringssystem i Ukraina

"Japan har beslutat att bidra med 37 miljoner dollar till Natos trustfond för upptäckt av obemannade flygfarkoster i Ukraina.

Källa: Japans utrikesminister Yoko Kamikawa under en gemensam presskonferens med chefen för utrikesministeriet Dmytro Kuleba i Kiev, citerad av utrikesministeriet

Detaljer: Ett flyglarm gick under deras möte, så de var tvungna att hålla en presskonferens under tak. Kamikawa uttryckte beundran och respekt för ukrainare."

Utmärkt insats av Japan.
Putins omfattande nyårsbombning och på historiskt vidrig nivå
upprör och berör hela varlden. Ett tydligt exempel på att Putin omdömeslöshet när han sköt sig själv i foten och i sank.

https://www.pravda.com.ua/news/2024/01/7/7436210/

Det kommer mera, mycket mera.
Senast redigerad av Antistalk 2024-01-07 kl. 16:00.
Citera
2024-01-07, 15:58
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Jag skulle vara för att vi försvarade de baltiska länderna vid eventuell konflikt, såvida de inte gör något korkat som att förtrycka sin inhemska minoritet eller blockerar Sulwaki-korridoren.
Suwałki-korridoren är förbindelserna mellan Polen och Litauen. Det finns inga förbindelser alls där mellan Belarus och Kaliningrad.
Citat:
Baltikum, framför allt Estland, är en väldigt lyckad stat vars projekt förtjänar att få fortsätta.
"förtjänar att få fortsätta", pojkrumsdomare där. Alla legitima stater är legitima stater i sin egen rätt. Även om de är fattiga, stagnerade eller små till storleken.
Citat:
Men min poäng är att det blåses upp till något som är större än vad det är. Där är ingen rationell diskussion om konsekvenser, och där är en "hint" om att ryssarna vill ta mer än så, och att det vore katastrofalt om de tog Baltikum. Dvs alarmism.
Det vore absolut katastrof för miljontals människor som konsekvens. Ingen är värd att bli bondeoffer i ditt pojkrum.
Citera
2024-01-07, 16:06
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Vad menar du med hinder?

Själv ser jag EU som det absolut största hotet mot Kreml. NATO kommer aldrig kunna sänka Kreml utan kärnvapenkrig, EU däremot skulle kunna visa det ryska folket att de är de sanna förlorarna på Kremls förda politik.
Skulle Ukraina fått ansluta sig till EU och genomfört samma resa som Polen hade Rysslands befolkning börjat ställa frågor. "Varför har vi inte råd att resa till Ukraina längre?". "Varför har min släktingar i Ukraina det bättre än mig?". "Varför kan Ukrainare resa fritt i Europa och inte jag?".

Du är otrolig.
Vill du hindra Ukraina från ökat välstånd?

EU hade good business med Ryssland innan 2014 men Putin ville annat.
Nu isolerar vi ryssarna.

Varför har jag inte råd att bo i Monaco????
Citera
2024-01-07, 16:09
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Du har svårt att förstå vad han menar för att du utgår från "rätt". Där är ingen "rätt" i samma mening som där finns rätt i vår individuella vardag.

Tänk på att vi inte diskuterar andra krig och konflikter här inne.

Håller du med om att Ukraina har rätt att ansöka om EUmedlemskap.?
EU svarar som vi vill, naturligtvis.
Citera
2024-01-07, 16:12
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Suwałki-korridoren är förbindelserna mellan Polen och Litauen. Det finns inga förbindelser alls där mellan Belarus och Kaliningrad.
"förtjänar att få fortsätta", pojkrumsdomare där. Alla legitima stater är legitima stater i sin egen rätt. Även om de är fattiga, stagnerade eller små till storleken. Det vore absolut katastrof för miljontals människor som konsekvens. Ingen är värd att bli bondeoffer i ditt pojkrum.

Sträckan mellan Belarus och Kaliningrad benämns ofta som Suwalki-korridoren.

I ditt pojkrum har många bondeoffer redan skett va? Men de nämner vi inte här, det är väldans off-topic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in