2020-05-21, 16:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
1963.

Artikel SvD lördagen den 26 oktober 1963.

Hund fann hudbit.
Spaning efter lik.

https://tidningar.kb.se/1767385/1963-10-26/edition/11643/part/1/page/17/?q=f%C3%B6rsvinnande%20f%C3%B6rblev%20ouppklarat&f rom=1963-01-01&to=1963-12-31

Citat från slutet av artikeln:

"Ingen person saknas i Jönköping som kan sättas i samband med fyndet. Däremot har man ett ouppklarat försvinnande i Norrahammar för ett par år sedan. Den då försvunne, en man, sågs senast i Jönköping".

Måste vara Ove Perssons försvinnande 1959 som åsyftas.
Citera
2024-01-01, 21:52
Medlem
karlalf1s avatar
Mycket skumt försvinnande detta som ett i mängden bland tusentals försvinnanden.

Vart det ett spontant självmord?

Lämnar väskan på backen och sen går iväg för att aldrig mer dyka upp...
Citera
2024-01-02, 16:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
En kombination av sjukdom och olycka?

Citat:
Ursprungligen postat av karlalf1
Mycket skumt försvinnande detta som ett i mängden bland tusentals försvinnanden.

Vart det ett spontant självmord?

Lämnar väskan på backen och sen går iväg för att aldrig mer dyka upp...

Jag tror att han lämnade sin bag där och sedan blev han utsatt för en olycka.

Den unge mannen led av epilepsi. Kan ha varit en kombination av båda dessa faktorer? Tror inte att han kom att bli utsatt för ett grovt brott. Finns gott om vatten där.

(FB) Bruksarbetaren som försvann: Ove Persson, Jönköping, 1959
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-01-02 kl. 16:32.
Citera
2024-01-04, 12:01
Medlem
karlalf1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror att han lämnade sin bag där och sedan blev han utsatt för en olycka.

Den unge mannen led av epilepsi. Kan ha varit en kombination av båda dessa faktorer? Tror inte att han kom att bli utsatt för ett grovt brott. Finns gott om vatten där.

(FB) Bruksarbetaren som försvann: Ove Persson, Jönköping, 1959

Jag tror inte heller det ligger något brott bakom försvinnandet, antingen självmord eller kanske ep-anfall?

Konstigt dock att kroppen aldrig återfanns. Någonstans försvann Ove men "var" lär vi aldrig veta till fullo.
Citera
2024-01-04, 19:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hans sjögräsgröna blazer.

Citat:
Ursprungligen postat av karlalf1
Jag tror inte heller det ligger något brott bakom försvinnandet, antingen självmord eller kanske ep-anfall?

Konstigt dock att kroppen aldrig återfanns. Någonstans försvann Ove men "var" lär vi aldrig veta till fullo.

Klädkoden 1959 var en annan än den är idag.

När Oven denna stekheta dag skulle åka och bada så var han klädd på ett högst opassande sätt. Han hade på sig sin sjögräsgröna blazer, skjorta och och slips. Han skulle ev. ha kunnat bli kokande varm att han fick ett ep-anfall. Vi kan bara spekulera att när detta skedde så var han nära vatten och föll sedan i där. Strömmarna förde sedan hans kropp långt ut i Vättern.
Citera
2024-01-06, 13:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Artikel SvD lördagen den 26 oktober 1963.

Hund fann hudbit.
Spaning efter lik.

https://tidningar.kb.se/1767385/1963-10-26/edition/11643/part/1/page/17/?q=f%C3%B6rsvinnande%20f%C3%B6rblev%20ouppklarat&f rom=1963-01-01&to=1963-12-31

Citat från slutet av artikeln:

"Ingen person saknas i Jönköping som kan sättas i samband med fyndet. Däremot har man ett ouppklarat försvinnande i Norrahammar för ett par år sedan. Den då försvunne, en man, sågs senast i Jönköping".

Måste vara Ove Perssons försvinnande 1959 som åsyftas.

Det vore intressant att veta var nånstans närmare som fyndet gjordes… I relation till platsen som han försvann ifrån. Har du haft tillgång till artikeln, Skaraborg?
Citera
2024-01-06, 15:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Absolut vore det intressant,

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det vore intressant att veta var nånstans närmare som fyndet gjordes… I relation till platsen som han försvann ifrån. Har du haft tillgång till artikeln, Skaraborg?

Absolut.

Jag läste artikeln när tidningsarkivet på KB när detta var öppet. Har därför inte längre tillgång till denna.
Citera
2024-01-06, 16:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Absolut.

Jag läste artikeln när tidningsarkivet på KB när detta var öppet. Har därför inte längre tillgång till denna.

Okej. Du minns inte några detaljer eller foton som kunde ge ledtrådar om var hudbiten hittades?

SvD kanske bara hade kort text..?
Citera
2024-01-06, 17:29
Medlem
Zephrams avatar
Hej,
via en bekant har jag tillgång till SvDs arkiv och letade precis upp artikeln i fråga. Det är en ganska kort text, och inte så mycket mer detaljer.
Några citat:
"Hudbiten hade hittats och burits hem av en hund i ett villasamhälle öster om Jönköping. Enligt docent Gerhard Voigt, som svarar för den rättsmedicinska undersökningen, motsäges inte antagandet att hudbiten kommer från en människa. Den är i stark förruttnelse och har av allt att döma legat ute under en lång tid."
"Fyndet av den hårklädda hudbiten som gjordes på torsdagen ledde till en omfattande undersökning av villaområdet. Bland annat genomsöktes raviner och kärr i närheten, dock utan att polismännen fann någonting. Med hänsyn till att hunden, en pudelvalp, inte kan ha gett sig av så långt hemifrån, koncentrerades efterspaningarna till den närmaste omgivningen[...]."
"[...]fredagens besked om att det verkligen rör sig om en likdel nödvändiggör en mera omfattande undersökning av bl.a. ett skogsparti, enligt vad kriminalkommisarien Einar Leicht uppger på SvD:s förfrågan."
Jag misstänker att SvD inte ansåg att namnet på villaområdet skulle vara av tillräckligt riksintresse för att man skulle skriva det i artkeln, men det kan ju också ha varit så att polisen inte tyckte att det skulle spridas så tidigt efter fyndet för att hålla nyfikna borta.
Citera
2024-01-06, 19:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zephram
Hej,
via en bekant har jag tillgång till SvDs arkiv och letade precis upp artikeln i fråga. Det är en ganska kort text, och inte så mycket mer detaljer.
Några citat:
"Hudbiten hade hittats och burits hem av en hund i ett villasamhälle öster om Jönköping. Enligt docent Gerhard Voigt, som svarar för den rättsmedicinska undersökningen, motsäges inte antagandet att hudbiten kommer från en människa. Den är i stark förruttnelse och har av allt att döma legat ute under en lång tid."
"Fyndet av den hårklädda hudbiten som gjordes på torsdagen ledde till en omfattande undersökning av villaområdet. Bland annat genomsöktes raviner och kärr i närheten, dock utan att polismännen fann någonting. Med hänsyn till att hunden, en pudelvalp, inte kan ha gett sig av så långt hemifrån, koncentrerades efterspaningarna till den närmaste omgivningen[...]."
"[...]fredagens besked om att det verkligen rör sig om en likdel nödvändiggör en mera omfattande undersökning av bl.a. ett skogsparti, enligt vad kriminalkommisarien Einar Leicht uppger på SvD:s förfrågan."
Jag misstänker att SvD inte ansåg att namnet på villaområdet skulle vara av tillräckligt riksintresse för att man skulle skriva det i artkeln, men det kan ju också ha varit så att polisen inte tyckte att det skulle spridas så tidigt efter fyndet för att hålla nyfikna borta.

Stort tack ! Det ställer ju en hel del på huvudet får man säga. Det är ju hur man än ser det långt från busstation och kanalen i city.

Det är klart att det kanske kan råda lite definitionsmässig förvirring kring lokal topografi när SvD rapporterar om det på håll men man får ju för sig att det är bra långt bort och åt fel håll. Den enda tanken jag får är att pojken gett upp sina ursprungliga planer och bestämt sig för att bada i Vättern istället. Och i brådska hoppat på en buss åt motsatt håll. Alternativt möjligen fallit i Vättern vid hamnen i city och med tiden drivit österut och spolats iland längre bort.

Det vore intressant jämföra med hur lokalpressen behandlar ämnet…
Senast redigerad av Lonnrot 2024-01-06 kl. 19:19.
Citera
2024-01-07, 17:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Villasamhälle öster om Jönköping.

Citat:
Ursprungligen postat av Zephram
Hej,
Några citat:

Stort tack för detta.

Kände väl igen det när jag läste den här texten igen. Undrar vilket villasamhälle öster om Jönköping det kan ha handlat om?
Citera
2024-01-07, 19:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Stort tack för detta.

Kände väl igen det när jag läste den här texten igen. Undrar vilket villasamhälle öster om Jönköping det kan ha handlat om?

Det finns egentligen bara ett som anmäler sig. Men som sagt, det beror litegrann på.

Bäst vore att få det direkt ur hästens mun s a s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in