Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-20, 13:34
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jag önskar hjälp med ett försvínnande som jag läste om en gång för länge sedan.

Omkring 1963-64 läste jag i tidningen "Året Runt" om ett fall som alltid har förbryllat mig och som jag ej heller har läst om på något annat ställe sedan.

Någon gång under våren/sommaren 1959 står en ung man vid namn Ove, ca 20-22 år, vid en busshållplats i centrala Jönköping. Eftersom han då gjorde sin militärtjänstgöring så bar han denna blågrå pemisuniform på sig. I ena handen bar han en väska. Det var en blå mindre väska med bruna skinnimitationer runt kanterna längst upp och längst ner. Även handtagen var av detta slag och i samma färg. Dessa väskor var under 1950 & 60-talen mycket vanliga.

Medans han står där och väntar på bussen så sätter han plötsligt ner väskan på marken och går därifrån. Det fanns ett flertal vittnen som såg honom göra så.

Därefter upphör alla spår - åtminstone enligt "Året Runt" 1963-64. Jag undrar nu om någon på forumet känner till något mera om detta fall? Vad hände med honom? Fick polisen fram några mera upplysningar efter 1963-64?
Citera
2009-05-20, 21:10
  #2
Medlem
Disco Moskvas avatar
Verkar inte finnas någon information om detta på nätet, har letat en bra stund nu.

Det låter inte direkt som ett planerat försvinnande. Man får nästan lite Falling Down-vibbar, helt plötsligt får killen bara nog. Samtidigt gör det saken än mer förbryllande, för det är inte lätt att försvinna ens om man planerar noga i förväg. Det gäller oavsett om man är levande eller död.

Om det handlar om ett självmord så finns det goda möjligheter att sänka sig i Vättern, det skulle förklara varför kroppen aldrig återfunnits.
Citera
2009-05-20, 23:14
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förbryllande försvinnande.

Nej jag har också letat efter info på nätet, i en mängd tidningar, tidskrifter och böcker men ingenstans har jag kunnat hitta något om just detta idag helt bortglömda försvinnande.

Tror inte heller att det var ett planerat försvinnande. Antagligen tog han livet av sig men det konstiga är varför han inte tog med sig sin väska? Det var just med anledning av denna väska som vittnena kom ihåg honom. Om han gick och dränkte sig i Vättern var någonstans fick han då vikterna ifrån? Hans kropp har aldrig flytit upp. Efter att han lämnade busshållplatsen har inga vittnen givivit sig till känna att de har sett honom.

Jag tror att han hans efternamn var ett son - namn.
Citera
2010-08-15, 19:20
  #4
Medlem
BoISarens avatar
KH => FP

//Mod
Citera
2010-08-15, 23:27
  #5
Medlem
Celerons avatar
Verkligen en riktig gåta. En man ställer ner sin väska vid en busshållplats och går iväg för att sedan totalt försvinna i "tidens dimmor". Låter konstigt att det inte tycks finnas någon ytterligare info. Man tycker att det efter en tid borde komma åtminstone en efterlysnings-artikel med bild i lokaltidningen.

Han måste ju ha blivit saknad av anhöriga eller när han inte kom tillbaka till regementet efter permis.
Citera
2010-08-16, 13:49
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ovanligt litet omskrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Verkligen en riktig gåta. En man ställer ner sin väska vid en busshållplats och går iväg för att sedan totalt försvinna i "tidens dimmor". Låter konstigt att det inte tycks finnas någon ytterligare info. Man tycker att det efter en tid borde komma åtminstone en efterlysnings-artikel med bild i lokaltidningen.

Han måste ju ha blivit saknad av anhöriga eller när han inte kom tillbaka till regementet efter permis.

Tyvärr har jag aldrig läst om detta försvinnande någon annanstans än i den här artikeln i Året Runt ca 1963. Han hade ifall då varit försvunnen i ca fyra år utan att försvinnadet hade blivit uppklarat.

Minns klart och tydligt ett de visade ett foto på den försvunne samt busshållplatsen där den senaste kända iaktagelsen av honom gjordes. Den försvunne hade en permisrock på sig och hade mörkt uppåtkammat hår.

Naturligtvis lär en eller flera efterlysningar av honom blivit publicerad i åtminstone i lokaltidningen.
Citera
2010-08-17, 22:42
  #7
Medlem
Blocket.ses avatar
kan du inte kontakta Året runt, och fråga om dom möjligtvis inte kan leta lite i sitt arkiv efter denna tidning. Och skicka en kopia på artikeln till dig?

Annars så skulle jag kontakta riksarkivet, dom sparar 1 nummer av alla tidningar, tidsskrifter mm i sitt arkiv (Enligt en bekant till mig)

Antar att du inte har tidningan kvar??
Citera
2010-08-18, 18:23
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Själv gå igenom inbundna årgångar.

Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
kan du inte kontakta Året runt, och fråga om dom möjligtvis inte kan leta lite i sitt arkiv efter denna tidning. Och skicka en kopia på artikeln till dig?
Annars så skulle jag kontakta riksarkivet, dom sparar 1 nummer av alla tidningar, tidsskrifter mm i sitt arkiv (Enligt en bekant till mig)

Antar att du inte har tidningan kvar??

Tack för dina förslag Blocket.se.

Nej jag har inte kvar tidningen.

Det blir nog inte så lätt eftersom det är så länge sedan artikeln skrevs. Har varit i kontakt med Hemmets Journal i ett annat ärende och de har bara på datan artiklar från 1990-talet och framåt.

Däremot så har t.ex. KB Året Runt i inbundna årgångar. Eftersom jag inte vet exakt vilket år det stod om detta försvinnande så kan det ha varit 1962, 1963 och ev. 1964. Minns ej heller vilken månad. Det enda sättet att få fram artikeln är att själv gå igenom dessa årgångar.
Citera
2010-08-18, 20:06
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
Man född 1937 - registrerad som obefintlig.

Har i dag erhållit intressant information från en person som har studerat Sveriges dödbok. Troligtvis är detta rätt person men eftersom det inte är 100% säkert så läggs enbart en del ut.

En person med bl.a. förnamnet Ove född 1937 blev dödförklarad den 1 april 1969. Han var då registrerad som obefintlig. Han var kyrkobokförd i en kommun norr om Stockholm och han var ogift.

Av hans födelsnummer kan man se att han föddes en bit norr om Stockholms län. Födelseorten är ej angiven. Dessutom så finns den fjärde siffran i personnumret som han måste ha erhållit efter sitt försvinnande.

Dock hade denne unge man inget -ssonnamn. Detta betyder så litet eftersom det inte går att komma ihåg allt man läste i denna artikel för en ca 47 år sedan.
Citera
2010-08-23, 06:10
  #10
Medlem
bayers avatar
Skaraborg2 har du tittat i alla de där olika 'tjockeböckerna' från 50- o 60-talen, Brottets krönika, Polisen griper in osv osv med Bernhardsson, Zetterqvist m.fl författare. Finns fler titlar också, minns ej vad de heter. Där har jag för mig att man inte bara går igenom Hymme m.fl. utan även listar andra försvinnanden, och en lista med alla ouppklarade mord i Sverige sen 1800-talet etc.

Där kan man också läsa om de första knarkbrotten, Möllers brott, och en massa olika grunkor i detalj. Men ett sån't proffs som du verkar vara, har du väl plöjt igenom dessa...
__________________
Senast redigerad av bayer 2010-08-23 kl. 06:12.
Citera
2010-08-23, 18:55
  #11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Från tiden 1903 - 1962.

Citat:
Ursprungligen postat av bayer
Skaraborg2 har du tittat i alla de där olika 'tjockeböckerna' från 50- o 60-talen, Brottets krönika, Polisen griper in osv osv med Bernhardsson, Zetterqvist m.fl författare. Finns fler titlar också, minns ej vad de heter. Där har jag för mig att man inte bara går igenom Hymme m.fl. utan även listar andra försvinnanden, och en lista med alla ouppklarade mord i Sverige sen 1800-talet etc.

Där kan man också läsa om de första knarkbrotten, Möllers brott, och en massa olika grunkor i detalj. Men ett sån't proffs som du verkar vara, har du väl plöjt igenom dessa...

Ja jag har alla dessa "tjockeböcker".

I Mordkommissionen efterlyser, del 2, 1963 av Bernhardsson, på sidorna 550-552, tas alla ouppklarade mordfall upp från tiden den 21 juni 1903 t.o.m. den 16 augusti 1962.

En lista på alla ouppklarade brott i Sverige sedan 1800-talet känner jag dock inte till. Det jag känner till från den tiden är Östervåla-mordet 1896. Detta blev iaf inofficiellt uppklarat 1927. Fallet finns omnämnt i Mordkommissionen efterlyser i del 1.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-08-23 kl. 18:58.
Citera
2010-09-21, 20:36
  #12
Medlem
bayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag har alla dessa "tjockeböcker".

I Mordkommissionen efterlyser, del 2, 1963 av Bernhardsson, på sidorna 550-552, tas alla ouppklarade mordfall upp från tiden den 21 juni 1903 t.o.m. den 16 augusti 1962.

En lista på alla ouppklarade brott i Sverige sedan 1800-talet känner jag dock inte till. Det jag känner till från den tiden är Östervåla-mordet 1896. Detta blev iaf inofficiellt uppklarat 1927. Fallet finns omnämnt i Mordkommissionen efterlyser i del 1.

Det är din lista jag far efter, men hade för mig att det var tämligen många olösta, så från 1903 verkar så 'nytt'. Jag hade absolut för mig att det var i början av boken oxå. Men om du har alla sådana böcker så måste det vara den listan. Jag har för mig att bara åren 31-32 var det fyra olösta i Stockholmstrakten, Atlasmordet, Sågargatan, Heleneborgsgatan och...vad var det 4e...? Mörtnäs iofs, men var det inte ett till?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback