2024-01-07, 16:56
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Här är det luftvärdighetsdirektiv som utfärdats av FAA. https://drs.faa.gov/browse/excelExternalWindow/DRSDOCID122693486620240106201913.0001?modalOpened= true

EASA hänger på men säger samtidigt att inga Europeiska plan är berörda
Citat:
The 737-9 aircraft operating in Europe do not have this configuration and are therefore not grounded by the EAD and can continue to operate normally.

https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/news/easa-adopts-faa-emergency-ad-boeing-737-9-no-eu-operators-seen-affected
Citera
2024-01-07, 16:59
Bannlyst
Vet inte om jag missförstått vad som skrivs men tycker mig förstå att man sett att skruvar saknats till denna dörr.
Citera
2024-01-07, 17:16
Medlem
Ilimitados avatar
Bara att man döper planet till MAX gör att jag blir misstänksam. MAX vadå? Hur kan ett flygplan vara något annat än max? Man har alltså snålat in på detaljer, spikat igen nödutgångsdörrar, försökt strypa bränsleförbrukningen och ger planet namnet max som om det vore en sportkanal där man försöker lura tittarna att man har extra mycket sport.
Citera
2024-01-07, 17:18
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ionion
Men nu var det Boeing som köpte McDonnell Douglas inte tvärt om.

Dock ersattes ledningen på Boeing till stor del med folk från MD, och den kultur de förde med sig är den som präglat Boeing sedan dess.
Citera
2024-01-07, 17:30
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Dock ersattes ledningen på Boeing till stor del med folk från MD, och den kultur de förde med sig är den som präglat Boeing sedan dess.

Boeing rasade verkligen utför, och enligt anställda försvann all gammal klassisk ingenjörskultur när de slogs samman med MDC, och de fick en helt ny ledning med främst fokus på börskursen (mycket goda bonusar till ledningen kopplades till utvecklingen av börskursen).
Citera
2024-01-07, 17:42
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Inte denna mycket pedagogiska film vad jag kan se!

Och min kommentar nedan var mitt i prick bevisade du.
(tänk om alla på FB kunde vara så ödmjuka men då krävs det kunskap och självförtroende)

Var jag lite för hård mot dig? Handlar det inte om nödutgångarna som vi redan tjatat om?
Citera
2024-01-07, 17:48
Avslutad
Citat:
aha, missade den. Sorry

Denna är dock ny:

https://youtu.be/maLBGFYl9_o?si=gM2xEJX6EaeGSSWR
Citera
2024-01-07, 18:33
Medlem
svampdamps avatar
Därför ska man alltid ha bälte på sig när man sitter ner, för att inte sugas ut i kylan.
Citera
2024-01-07, 18:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Denna är dock ny:

Tack. Mycket informativ.

Kan det vara så vansinnigt att de har glömt att montera alla fyra "locking bolts"? Eller har de lossnat eller gått sönder? Känns som om det är viktigt att de hittar dörren för att på så sett reda ut hur den har kunnat lossna.
Citera
2024-01-07, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Nu säger jag inte emot detta men för mig så låter det lite märkligt, visst var MD större än Boeing på militära flygplan vilket då rimligen borde inneburit att det mindre bönräknare på MD än på Boeing.
Citera
2024-01-07, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Tack. Mycket informativ.

Kan det vara så vansinnigt att de har glömt att montera alla fyra "locking bolts"? Eller har de lossnat eller gått sönder? Känns som om det är viktigt att de hittar dörren för att på så sett reda ut hur den har kunnat lossna.
Har dock även läst på flygforum att en annan MAX kärra exakt likadan haft trycksättningsproblem liknande denna men ingen har ännu fått allt detta bekräftat.
Citera
2024-01-07, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Denna är dock ny:

Får också tacka för en mycket bra och förklarande presentation.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Tack. Mycket informativ.

Alltså, när man tittar på det så verkar det inte alls osannolikt det du skriver. Det finns egentligen inga synbara brottytor och/eller annat "elände" kring partierna där luckan har suttit. Allt verkar att ha gått "snällt" till. Luckan har bara helt enkelt trillat ut när det inte fanns några "locking bolts".
Man kan ha glömt att montera något av paren.

Det kan mycket väl vara så illa som du beskriver det hela.
Senast redigerad av Konrad 2024-01-07 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in