2024-01-06, 23:08
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
De flesta med den sjukdomen är inte psykotiska 24/7 utan behöver stå på mediciner och då fungerar det bra. Nu verkar han dock inte sköta detta med medicinen något vidare utan har fuckat upp saker och ting.

Det verkar ju inte Martin Luuk göra heller. Herre sicken knepig figur alltså..
Citera
2024-01-06, 23:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Ser fortfarande ine vad dom skulle ha "snott". Av Jan guillou? Tv4 redaktionen?

Då läser du inte mina tidigare inlägg. Dokumentären och brittiska och amerikanska komiker.
Citera
2024-01-06, 23:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
För den som säger att killinggänget snott sina idéer och skämt: so what? Good artists borrow, great artists steal. Det har alltid varit så. De tar idéer, skämt och gags som gjorts förr, men gör dem på ett nytt sätt.

Jämför till exempel med Håkan Hellström och Magnus Uggla, som ju lånat och snott nästan hela sin produktion. Inget fel med det!

Allt är fel med det.

Skadar väl aldrig att veta varifrån dom har tagit sina ideér och se hur lite omarbetat det faktiskt är från orginalet. Speciellt om dom nu ska hyllas så ska dom väl klara att granskas.

Citatet du hänvisar till är bara dåligt. Det har inte alltid varit så och givetvis går det inte att jämför Mozart med ett gäng svenska kändisbarn i Stockholm som fick fria händer att skapa "något nytt" för att dom hade kontakter.
Citera
2024-01-06, 23:59
Medlem
Castafioresjuvelers avatar
Det finns en underhistoria i den här dokumentären som handlar om Killinggänget-gubbarnas intresse för svindyra Schweiziska klockor. Bara jag som såg det?

För övrigt är det kul att se att Schyffert med åldern sakta har förvandlats till en asiat.
Lokko har transformerats till en grå liten kvinna, Ann Wibble kanske? (Kanske ett sätt att hantera genusproblematiken han tar upp?) Robert Gustafsson ser numera ut som Gert Wingård. Martin Luuk verkar helskön, skumt att man inte har sett honom mer framför rutan.
Citera
2024-01-07, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castafioresjuveler
Det finns en underhistoria i den här dokumentären som handlar om Killinggänget-gubbarnas intresse för svindyra Schweiziska klockor. Bara jag som såg det?

För övrigt är det kul att se att Schyffert med åldern sakta har förvandlats till en asiat.
Lokko har transformerats till en grå liten kvinna, Ann Wibble kanske? (Kanske ett sätt att hantera genusproblematiken han tar upp?) Robert Gustafsson ser numera ut som Gert Wingård. Martin Luuk verkar helskön, skumt att man inte har sett honom mer framför rutan.

Luuk kanske inte haft något behov av att synas? Alla som kan få vara i TV vill ju nödvändigtvis inte det. Han var den som var emot när dom skulle göra en krogshow med Magnus Uggla och således bli mer mainstream.
Citera
2024-01-07, 00:51
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Intressant dokumentär. Undrar om inte de andra är lite avundsjuka på Inde ändå. Det verkar ha varit väldigt dött med idéer sen 2005. Jonas Inde är den enda som fortfarande läser tiden och på något sätt är relevant. När Lokko börjar svamla om grabbgäng och behovet av kvinnor och minoriteter så fattar man hur oerhört ur fas han är. En sån person kan aldrig göra något roligt, drabbande eller relevant igen. Inde är den enda som skulle kunna ta gruppen till det nya outforskade svampstället de letar efter. Innerst inne vet de alla det.
Var för ung för att hänga med på den tiden. Vet du vad för typer Lokko o Schyffer va på 90-talet? Var de lika pk då? Har mer fått känslan av att de var hippa popkulturmänniskor.
I övrigt diggar jag Inde och även Martin Luuk faktiskt, känns som de två står för något icke-konformt, fräscht till skillnad då från Lokko/Schyffert som man bara blir trött av så fort man ser nuförtiden.
Citera
2024-01-07, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag tänker inte sitta och dissa Schyffert för att han inte varit nazist. Men visst var han aktuell i ungdomen
Han var skön back in the the days innan han började yra om Netflix och Coca cola

https://m.youtube.com/watch?v=irtC1WFHTFQ

Sen när blev man nazist för att man kritiserar massinvandringen och mångkulturen. Du torgför den gamla vanliga idiotin i åsiktskorridoren.
Citera
2024-01-07, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Många verkar klaga på att Schyffert inte är rolig, men han skrev manuset så mycket av skämten
kom väl från hans hjärna , även om det inte var han som levererade dem.
Sedan har han väl retat upp många rasister . De andra i gänget har väl varit helt opolitiska
och inte retat upp någon

Schyffert vet ingenting om samhället, har inte studerat på Universitet men håna kritiker av massinvandringen kunde han. Verkligheten slog sönder hans skitsnack och hans korkade resonemang.
Blir bara patetiskt att kalla alla kritiker för rasister. Människor som du och Schyffert borde be om ursäkt för att ni hånat alla som såg problemen redan för 20-25 år sedan eller tidigare.
Alla medlöpare, media och många politiker har blod på händerna. Men nu tävlar dom i att berätta hur dom var tvingade att hålla tyst eller inte vågade säga sanningen.
Som vanligt är det enklast att vara en lobotomerad ja-sägare ala Schyffert.
Vi kan se tillbaka på eran av PK och wokeismen, allting som är fel med dagens samhälle och sammanfatta det med Schyffert. Ytlig, dryg, osympatisk, korkad, följer med strömmen, solklar dunning kruger effekt. Han gestaltar den osäkra patetiska mannen som gärna slår neråt för att dölja att han faktiskt inte kan någonting. Han har i princip inga traditionella manliga egenskaper, mer som en dryg skvallerkärring som når ut till hela Sverige. Vidrig människa.
Senast redigerad av Mosquitoseven 2024-01-07 kl. 01:42.
Citera
2024-01-07, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandydraken
Ja, i vanliga fall får man göra det. Men nu hade han först gått ut med att han inte fick någon förfrågan, och sedan hittat mejlet där han tackar nej. Finns på hans X med skärmdump och allt

Så han påstår att han inte fått en förfrågan att medverka, vilket uttalat kommer från en psyksjuk person...och han har ett mejl som visar att han har tackat nej?
Hör du inte hur du själv låter?

Vad skulle det bevisa menar du, jag litar inte på någonting som den människan säger och jag har aldrig haft Twitter och kommer aldrig skaffa det heller så så länge du inte länkar något som tydligt styrker ALLT han säger så tror jag att han och du snackar skit.

Jag tror att det har gått till såhär:
1. Han har fått förfrågan att medverka, han har sagt nej och bett dem att inte inkludera honom i dokumentären.
2. Med tanke på att han är en av grundmedlemmarna i Killinggänget så går det inte att sudda ut honom totalt ur dokumentären men de har ändå försökt att lyssna på hans önskan så de har ändå bara nämnt honom lite smått.
3. Jonas Inde har blivit sur, börjat raljera på Twitter som alla störda människor gör och börjat hitta på massa skit för att kunna trycka ner sina före detta kollegor i skiten, för att han är störd i huvudet
Senast redigerad av Manny545 2024-01-07 kl. 01:47.
Citera
2024-01-07, 01:51
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truly.adolphine
Anklagelserna om plagiat rörande Killinggänget är, i mina ögon, en smula absurda. De har visserligen hämtat inspiration från olika fenomen, men det är den konstnärliga bearbetningen som imponerar. Likt andra storverk inom litteratur, film och teater, är det verkliga livet som ofta fungerar som målarduk för konsten.

Efter att ha sett dokumentären om denna eklektiska grupp har jag nu sett nästan allt de skapat. "Nile City" och "Torsk på Tallin" framstår som deras viktigaste verk. "Nile City" för sina groteskt överdrivna karikatyrer av samhällsstereotyper, parodierande absurditet med en blandning av musikaliska inslag som kanske inte längre är unika men definitivt verkar ha varit nyskapande i dåtiden. Humor som spelar på referenser har kanske förlorat sin skärpa (och det är kanske lika bra det), men det fanns en tid då detta var revolutionerande, särskilt i sitt samspel med den då nya mediekulturen.

Det är karaktärerna som fastnar i minnet, från friskoleterapeuten Farbror Barbro, över den lätt autistiske sportjournalisten Sudden, till den cyniska göteborgs-kommunisten Weiron i ottan. Greger, däremot, framstår som en mindre underfundig figur, för enkelspårig i sin framtoning. Respekt till den finlandssvenska designerduon Kekke och Raimo!

"Torsk på Tallin" bär på en dystrare ton, en tragikomisk symfoni av ensamhet, sjaskig manlighet och en tidskapsel av synen på Östeuropa. Det är en fakead dokumentär som utnyttjar sin frihet att överdriva för humoristisk effekt, något som är mer genomtänkt än i deras tidigare verk. Karaktärerna är nyckeln till behållningen här också – Lasse Kongo, Roland, Jan Banan och Skit-Lennart, för att inte tala om Percy som en bedagad entreprenör.

"Spermaharen", deras något mer obskyra internet-projekt, tycks ha gått förlorat i tiden. Synd, det verkar ha varit ett fasligt rolig tid i den tidiga svenska internethistorien. Jag har beställt boken för att försöka förstå hur investerare tänkte när de satsade på detta avantgardistiska projekt. Hur skulle pengarna tjänas in?

Teaterpjäsen de försökte sig på blev en flopp, knappast överraskande. När man saknar ett manus två veckor före premiär, är det oundvikligt att resultatet blir en introvert och självabsorberad föreställning.

Beträffande medlemmarna i Killinggänget:

Henrik Schyffert - Schyffert är Schyffert. Verkar ha flutit genom karriären tack vare goda kontakter och en gnutta tur, även om hans talang och bidrag till gruppens dynamik inte ska underskattas.

Johan Rheborg - Imponerar med sin talang, men tycks ha låtit egna neuroser begränsa hans fulla potential. Hade klarat sig bra även utan Killinggänget. Verkar trevlig.

Robert Gustafsson - Utan Robert hade Killinggänget varit betydligt smalare och mindre populärt. Hans humor är rak och med ett finger i folkdjupet, men det är tveksamt om han hade nått samma odödliga genialiska höjder utan Killinggänget.

Jonas Inde - Tillför en mörkare ton till gruppens humor, vilket balanserar det lättflyktiga. Hans porträtt av Lennart i "Torsk på Tallin" är minnesvärt. Har för mig någon sa att han "sprang mot sin ångest", vilket är lika smart för en bipolär som det är för en diabetiker att flytta in i godisbutiken.

Martin Luuk - En oväntad uppenbarelse för mig, en fantasirik kraft som förtjänar större uppmärksamhet. Vill träffa honom nu. Vill ha honom på WhatsApp. Så kreativa människor skall man hålla hårt i.

Tomas Alfredson - Står kanske i skuggan av de andra, men hans regissörskap är solid.

Andres Lokko - Den minst imponerande i gruppen, med en tendens att vara självupptagen och begränsad i sitt fokus. Tål inte nördar som tror att just deras nördande har ett självklart allmänintresse.

Och slutligen, den gula kursgården på Öland som de valde för sin reträtt - ett något deprimerande val som framkallar en känsla av klaustrofobi snarare än kreativitet. Hade fått panik.

Fin sammanfattning. Håller med om mycket. Jag tycker det finns två mästerverk: Torsk på Tallin och En liten film om döden. Sen var spermaharen jävligt rolig och skruvad. En del finns bevarat i och med boken samt lite youtubeklipp.
Citera
2024-01-07, 02:38
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Var för ung för att hänga med på den tiden. Vet du vad för typer Lokko o Schyffer va på 90-talet? Var de lika pk då? Har mer fått känslan av att de var hippa popkulturmänniskor.
I övrigt diggar jag Inde och även Martin Luuk faktiskt, känns som de två står för något icke-konformt, fräscht till skillnad då från Lokko/Schyffert som man bara blir trött av så fort man ser nuförtiden.
Schyffert är egentligen urtypen för de som var Pk på 2010-talet. Många som bara ville stanna kvar i innerstadsbubblan i Stockholm. Perfekt att se ner på de som han inbillade sig var utanför och samtidigt få ett godkännande av de som var inne.

Hela hans grej var att vara inne. Först som stiligt ankare i killinggänget och sen försökte han bara hålla sig kvar. Johan Rheborg och Robert Gustafssons grej var att vara roliga, de behövde aldrig försöka vara inne eller klamra sig kvar i innesvängen med foton i svensk damtidning på biopremiärer .

Han känns som en person inte ens heter Schyffert. Det hade passat honom att heta Henrik Johansson eller liknande med ett taget namn. Han är den typen.

Jag tror inte alls att han uttalade sig politiskt så länge killinggänget var inne.
Citera
2024-01-07, 02:50
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Schyffert är en liten flicka i för stora skor och han vet om det. Hans beteende grundar sig i liten snopp,osäkerhet i sin manlighet och rädsla för att bli avsjöjad för vad han är,dvs en liten flicka.
Folk som har ett enormt behov av att hävda sig har som regel att hata sig själv.

Det var min ringa åsikt om Schyffert.

Gustavsson skall jag inte skriva en roman om men han har orealistiskt höga tankar om sig själv och är en ganska otrevlig typ.

Jag har personlig erfarenhet av båda så detta är egna observationer och inte en uppfattning jag fått av media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in