2024-01-06, 21:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekonserv
Jag fattar inte, dag ut och dag in skriver folk här inne att ryssar är så dåliga, de förlorar osv. Men varför är de fortf. kvar i Ukraina?

(. . .)

Läser dagligen inne på https://liveuamap.com/ och ryssens vapen verkar aldrig ta slut? Vad händer egentligen?

Jag tror du själv skriver svaret vid det fetstilta. Ukraina har förstört ryska vapen i så enorma mängder att det skulle knäckt de flesta länder i världen:

Citat:
Documenting Russian Equipment Losses During The Russian Invasion Of Ukraine
This list only includes destroyed vehicles and equipment of which photo or videographic evidence is available.

- Russia - Total losses: 13758, of which: destroyed: 9605, damaged: 626, abandoned: 623, captured: 2904

- Tanks: 2612, of which destroyed: 1720, damaged: 145, abandoned: 203, captured: 544
- Armoured Fighting Vehicles: 1115, of which destroyed: 754, damaged: 31, abandoned: 60, captured: 270
- Infantry Fighting Vehicles: 3223, of which destroyed: 2264, damaged: 130, abandoned: 212, captured: 617
- Self-Propelled Artillery: 647, of which destroyed: 496, damaged: 37, abandoned: 7, captured: 107

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Men ryssen har så mycket vapen, så de förefaller aldrig ta slut. Därför står de fortfarande på benen.
Citera
2024-01-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tror du själv skriver svaret vid det fetstilta. Ukraina har förstört ryska vapen i så enorma mängder att det skulle knäckt de flesta länder i världen:

Men ryssen har så mycket vapen, så de förefaller aldrig ta slut. Därför står de fortfarande på benen.

Man kan alltså säga att först trodde vi ryssen var bättre än vad de visade sig, sen när vi insåg att ryssen var usla så visade sig ryssen sig bättre än vad vi trodde att dem var.
Citera
2024-01-06, 21:11
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Man kan alltså säga att först trodde vi ryssen var bättre än vad de visade sig, sen när vi insåg att ryssen var usla så visade sig ryssen sig bättre än vad vi trodde att dem var.

Ryssen är väldigt duktiga på att göra mycket av dålig kvalité.
Kvantitet före kvalité.
Citera
2024-01-06, 21:13
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag vet inte om du är ironisk, eller inte vet vad ordet 'halmgubbe' betyder. Jag kallade inte ens det för avtal.

Ursprungligen postat av Area55
Du fortsätter att bygga dina argument på halmgubbar.
Allt bygger på A, som sedan gör att du drar slutsatser som blir B och C. Sedan staplar du D, E och F på detta och så vidare.

Jag kunde ha valt vilket annat inlägg av dig, men just detta inlägg visar igen hur du bygger halmgubbar.
Var är detta avtal, utkast eller vad det nu var? Du bygger ett resonemang på att Putin visade god vilja och ville förhandla och Johnson förstörde allt.
Men var är avtalet??
Var är det? Det som Johnson förstörde.
För det var väl inte att det var ett helt orimligt avtal som Putin lade fram? Ryssar är har under många år, visat hur de tänker kring avtal.

Vad säger Mearsheimer om avtalet?

Hur svårt skulle det vara att vinna poäng internationellt hos alla läger, om detta avtal kunde visas upp?

Folk i väst och framförallt i USA, skulle gå man ur huse och säga stopp till mera pengar och vapen.
Om nu avtalet var rimligt.

Var är avtalet?
Din "halmgubbe"
… [ Visa mindre ]

Jag vet inte om du är ironisk, eller inte vet vad ordet 'halmgubbe' betyder. Jag kallade inte ens det för avtal.

Så Johnson förstörde inget då? Det fanns inget.

Du sitter m a o och bygger dina luftslott på ett argument som du nu säger aldrig fanns.
Det är det jag påstår att du gör.
Citera
2024-01-06, 21:13
Medlem
Sgt.Blands avatar
Haha, denna här var ju lite kul alltså. Någon har börjat sälja kvinnliga masker så att män ska kunna undkomma värnplikt i Ukraina. Men seriöst nu, det finns väl vapenfri tjänst för mesar eller??

https://t.me/Donbas_Operativniy/66704
Citera
2024-01-06, 21:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Du fortsätter att bygga dina argument på halmgubbar.
Allt bygger på A, som sedan gör att du drar slutsatser som blir B och C. Sedan staplar du D, E och F på detta och så vidare.

Jag kunde ha valt vilket annat inlägg av dig, men just detta inlägg visar igen hur du bygger halmgubbar.
Var är detta avtal, utkast eller vad det nu var? Du bygger ett resonemang på att Putin visade god vilja och ville förhandla och Johnson förstörde allt.
Men var är avtalet??
Var är det? Det som Johnson förstörde.
För det var väl inte att det var ett helt orimligt avtal som Putin lade fram? Ryssar är har under många år, visat hur de tänker kring avtal.

Vad säger Mearsheimer om avtalet?

Hur svårt skulle det vara att vinna poäng internationellt hos alla läger, om detta avtal kunde visas upp?

Folk i väst och framförallt i USA, skulle gå man ur huse och säga stopp till mera pengar och vapen.
Om nu avtalet var rimligt.

Var är avtalet?
Din "halmgubbe"
… [ Visa mindre ]

Så Johnson förstörde inget då? Det fanns inget.

Du sitter m a o och bygger dina luftslott på ett argument som du nu säger aldrig fanns.
Det är det jag påstår att du gör.

hör intervjun med Arakhamia: https://www.youtube.com/watch?v=0G_j-7gLnWU&t=4s
Gör en välvillig tolkning av vad jag säger istället för att försöka tolka det så att jag menar något som är fel. Det är så du blir klokare.
Citera
2024-01-06, 21:28
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Ryssen är väldigt duktiga på att göra mycket av dålig kvalité.
Kvantitet före kvalité.
Det enda ryssen är "bra" på är att offra människor, avsaknaden av humanism och moral är deras främsta vapen , en gren där ingen kan besegra dom.
Orcher.
När putin yrar om att " vi ger aldrig upp"
menar han egentligen att han inte drar sig för att offra rn miljon ryssar, för vad?
Citera
2024-01-06, 21:35
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ja F16 verkar ju vara försenade till UAF. Nu talar flygvapenbossen Ignat om "till våren". *suck*

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3kidmy7mrv423
Citera
2024-01-06, 21:36
Medlem
Citat:
Jag skrev:
"Det är där Mearsheimer har en bra förklaringsmodell. I Ukrainakriget ser Ryssland sig som hotade av Nato. Därför är de villiga att offra enormt mycket. Så fungerar stormakter..

Det är väl ingen tvekan om att Ryssland känner/kände sig hotade av Nato, dock inte av de skäl du och övriga ryssapologeter påstår. Skälet är att Nato hindrar Rysslands utbredning.

Skälet är kort o gott att en Natoutbredning stör Rysslands/Putins ambitioner om ett nytt ett Sovjetunionen.

Tänk på att absolut ingen av er hobbyanalytiker någonsin svarar på frågan om faran av att Nato redan finns i Rysslands närhet.

Det finns t.o.m. dumskallar i tråden som yrar om att ett ukrainamedlemskap skulle innebära att Nato får möjlighet att sätta upp baser nära Ryssland, om jag inte minns fel har väl även du gått på de dumheterna?
Citera
2024-01-06, 21:39
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Summa summarum : massa kackerlackor med enorma mängder skrot tar tid att utrota
Citera
2024-01-06, 21:40
Medlem
Citat:
OK. Du tror att jag är en ryss. Och att Putin skickade in 150,000 man som skulle erövra och ockupera hela Ukraina. En yta som är stor som 13 Danmark.

Du lyckas inte ens svara på frågan: "varför tror du Ryssland har sämre förhandlingsläge än Ukraina?". Men jag antar att de som är "totalt misslyckade" automatiskt har ett sämre förhandlingsläge än de som...är totalt misslyckade?

Du skriver varje vecka i tråden. Och har fortfarande inte förstått svagheterna hos dina resonemang ovan. Då hoppar jag över att svara. De andra som läser, har redan förstått.

Med "ta" menas förstås avsätta de som styr nu och ersätta med någon de gillar. Sen stanna kvar som fredsbevarande och militärpolisa lite tills det lugnat sig. Du tror inte på att det var planen från början? Det är ett gammalt sovjetsätt i alla fall, så ligger nära till hands att gissa på.
Citera
2024-01-06, 21:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Har aldrig sett den uppgiften tidigare att man bara tog delar från A till C men det spelar inte så stor roll. Men nu går ju inte samma sak att göra från C till E och därför får man istället skrota C. Så för varje E Sverige köper in kommer ju en C att behöva skrotas. Vad är det du inte fattar med detta? Sverige har ju beställt in 60 st E och kommer därmed att behöva skrota 60 st C.

Man skrotar inte C förrän tidigast 2030, vad är det du inte förstår? De får leva parallellt! Sen kan jag iofs tycka att dessa skulle kunna skickas till Ukraiana, men vad vet jag om detta? Först och främst ska Sverige Försvaras, men var gör vi det bäst är kanske frågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in