2024-01-06, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
HAHAHAHA! Så facket är ett särintresse???

Den närmaste jämförelsen jag kan komma att tänka på är när stridshingsten Ruinsväldt kallade försvaret för ett särintresse.

Ja, för är väl knappast motsatsen dvs ett allmänintresse? Även om pamparna tycks tro det??
Citera
2024-01-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det var det dummaste jag hört. Arbetsgivaren är inte på något sätt bunden av vilket fackförbund en anställd är medlem i. Det enda de är bundna till är det kollektivavtal som de har skrivit på.

Vem fan kom på den idén? Verkar inte som att ni hade en kompetent ekonomiavdelning direkt.

Fast hos oss funkar det så. Vi som har ett fack får veta vår lön när vårt fack är klara med förhandlingarna och de som har det andra facket får sitt när det facket är klara. Ett år fick de andra vänta ett halvår extra. Chefen som sätter lönen var väl medveten om vem som var med i vad så vi kunde få rätt lön.
Citera
2024-01-06, 20:31
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badpojken1245
Ja, för är väl knappast motsatsen dvs ett allmänintresse? Även om pamparna tycks tro det??
Det är ju just precis allmänintresse det är, precis som försvarsmakten. Men det förstår inte sådana som Reinfeldt och du. Ni kanske har gått samma ideologiska skola hos Marian Radetzki, eller någon annan otäck fan.
Citera
2024-01-06, 20:34
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelkakel
Fast hos oss funkar det så. Vi som har ett fack får veta vår lön när vårt fack är klara med förhandlingarna och de som har det andra facket får sitt när det facket är klara. Ett år fick de andra vänta ett halvår extra. Chefen som sätter lönen var väl medveten om vem som var med i vad så vi kunde få rätt lön.
I så fall är det för att ni är inom olika avtalsområden.
Citera
2024-01-06, 20:37
Medlem
fullblods avatar
Citat:
8 § MBL.
Den finns på https://lagen.nu/1976:580
Jag har läst hela men hittar inget om att det är förbjudet att ha en lista över vilka fackbörbund de anställda är med i.
Går det för sig att be om en precisering?
Alltså en mening eller två från denna lag som jag kan hänvisa till?

Citat:
Vad för straff det kan bli har jag ingen aning om. Jag har aldrig varit med om att någon av mina arbetsgivare gjort på det viset.
Hade Tesla gjort det så skulle väl fackligt anslutna ganska snart ha blivit utmobbade eller uppsagda, och det är på grund av sådana företag som lagen behövs.

På din arbetsplats är det kanske inte ett problem, och det skulle det inte vara på min heller, men man får ju lagstifta utifrån lägstanivån så att säga...
Inte på min heller men dels är chefen en paragrafryttare som kan diskutera tolknkngsskillnader för att ett kommatecken är på fel ställe och därför ändrar innebörden av en mening och dels är han så smörig för sin chef att det är på gränsen till pinsamt.
Därför kunde det vara bra att dänga detta hans lagbrott i huvudet på honom, eller den chef han smörar för.
Citera
2024-01-06, 20:41
Avslutad
Citat:
Vilket är jävligt märkligt eftersom "rätt lön" är den som står i det kollektivavtal som din arbetsgivare har skrivit under, och det är helt oberoende av vilket fack du själv är med i.
Citera
2024-01-06, 20:47
Medlem
Citat:
Det är ju just precis allmänintresse det är, precis som försvarsmakten. Men det förstår inte sådana som Reinfeldt och du. Ni kanske har gått samma ideologiska skola hos Marian Radetzki, eller någon annan otäck fan.

Det finns väldigt många i Sverige som inte ägnar facket en tanke, som inte vet vad det är eller står för så det är ett särintresse ”speciellt ämnad att gynna en speciell grupp människors intressen” för att citera Wiki: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Särintresse
Citera
2024-01-06, 20:49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullblod
Den finns på https://lagen.nu/1976:580
Jag har läst hela men hittar inget om att det är förbjudet att ha en lista över vilka fackbörbund de anställda är med i.
Går det för sig att be om en precisering?
Alltså en mening eller två från denna lag som jag kan hänvisa till?

Inte på min heller men dels är chefen en paragrafryttare som kan diskutera tolknkngsskillnader för att ett kommatecken är på fel ställe och därför ändrar innebörden av en mening och dels är han så smörig för sin chef att det är på gränsen till pinsamt.
Därför kunde det vara bra att dänga detta hans lagbrott i huvudet på honom, eller den chef han smörar för.
Varför inte starta en separat tråd om detta? Jag kan nog inte ge dig något adekvat svar, eftersom jag har exakt noll erfarenhet av någonting liknande.
Citera
2024-01-06, 20:51
Avslutad
Citat:
Det finns väldigt många i Sverige som inte ägnar facket en tanke, som inte vet vad det är eller står för så det är ett särintresse ”speciellt ämnad att gynna en speciell grupp människors intressen” för att citera Wiki: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Särintresse
Det finns även många som inte ägnar försvaret en tanke.
Citera
2024-01-06, 20:55
Medlem
fullblods avatar
Citat:
Varför inte starta en separat tråd om detta? Jag kan nog inte ge dig något adekvat svar, eftersom jag har exakt noll erfarenhet av någonting liknande.
Jag trodde att du visste eftersom du var så säker på din sak och dessutom hänvisade till en lag.
Men, ok, tack ändå.. .då får det väl förbli en öppen fråga
Citera
2024-01-06, 20:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Och likväl skördar de frukterna av fackets verksamhet, som kommer alla till del = allmänintresse.
Citera
2024-01-06, 20:57
Medlem
Citat:

Så kan det absolut bli mellan white och blue collars. Kan det vara något liknande som skett hos er?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in