Citat:
Ursprungligen postat av
HasseBanan
Själv fick jag faktiskt visa leg på bolaget när jag var hela 41 (är 46 idag), men har alltid haft ett pojkaktigt utseende, som gjort att jag i en del sammanhang varit sedd som "bara barnet" eller "en snorunge" i sammanhang där äldre människor varit med. Jag har försökt bygga på lite för att bevara den där pojkaktigheten, med gott resultat, och har tur med håret, som ännu är mörkbrunt och relativt välbevarat. Vissa män kanske tycker att man "tappar i personlig pondus", men jag vill känna mig yngre och fräschare, gärna på bekostnad av den.
Mycket handlar om att jobba med de personliga uttrycken. Vi har en tendens att "lägga oss till" med saker och attribut med åren som faktiskt får en del att se lastgamla ut redan efter 40. Men jag kan tillägga att det kan krävas en hel del psykisk energi för att lyckas ens något sånär. Det är inget för lata människor, kan man säga. Men hur vi påverkas av varandra och varandras personliga uttryck kan ibland vara av avgörande betydelse, och andras påverkan på oss, både mentalt och psykiskt, är ofta starkare än vi kan förledas att tro, eftersom vi ofta vill se oss själva som individuella och självständiga (oberoende av andras påverkan). Jag sällan klätt mig i kostym eller ens finkläder, förutom vid städade sammankomster, då jag aldrig gillat att känna mig snobbig. Men har numer börjat tänka att det ändå skulle ge en en fräschare look.
Jag anser att man kan göra så gott man kan efter de förutsättningar man har. Men alla har sina utseende-ideal och vi brukar forma oss efter dem.
Män med pojkaktiga utseenden är det synd om då en ung, ful kille kan få bättre odds än en snygg äldre kille som ser barnslig ut. Men efter 30 finns sällan sådana problem med "pojkigt" yttre. Skrev med en snubbe som är rätt trevlig (har skrivit flera vändor med honom) och tror han är 26 (brukar glömma allas åldrar, år fastnar inte i minnet längre så lätt) men när han skickade en bild när han satt utan tröja på överkroppen ville jag kasta åt honom en tröja genom telefon och skrika åt honom att klä på sig. Pojkigt är inte positivt bredvid manligt. Men det är lättare för er som attraherar lite yngre tjejer då.
För min del kvittar det. Jag vill göra en ansiktslyftning sen och renovera ansiktet lite men äldre ska jag bli. Jag är ingen ungdom och känner mig inte så och passar inte med ungdomar. Då har jag en energi som de säger, fastnat i tjugoårsåldern sa en snubbe. Men jag tycker inte så. Man måste se att jag inte har något
ansvar skulle jag ta hand om ett barn så skulle jag givetvis behöva vara väldigt mer restriktiv med vad jag skriver online här till exempel då man hade något att
leva upp till.
Jag vill vara så snygg jag kan vara för att vara jag och min ålder. Jag vill känna mig fräsch och ta hand om mig av lite självkärlek men i det innebär det att lägga om kosten till det bättre och det
i år. Bli starkare i kroppen. Inte sträva efter att se ut som en tonåring i kroppen igen.
Jag vet inte vad du menar med lathet. För 3-4 åt sedan hade jag fortfarande kvar min tonårs kropp mer eller mindre och det krävde inget. Däremot blev jag deprimerad (på en normal nivå) och började överkonsumera skitmat och godis. Resultaten idag kan inte trollas bort. Dallrig hud som inte är fast och gäddhäng på armarna. Lägg till dålig hållning efter åratal med mobilen. Men så jäkla illa är det inte och förövrigt är min kropp,
min.
Håret förstår jag inte heller. Det med att raka av sig är så jäkla sent nittiotal början på tvåtusen talet när alla snubbar skulle se ut som gangsters och förfula det yttre. Är typ max 4-5 snubbar jag någonsin ens tyckt passat i det. Alltså mitt ex var ful som fan och en riktig äcklig narcissist som började håna om att någon annan lirare hade rakat sig för att se ut som mitt ex kompis (påstod exet, väldigt oklart att så hade varit fallet). Det var bland de sista gångerna jag såg honom på några år (fängelsestraff). Så kom han ut och hade rakat av sig håret och såg ut som han halvt om halvt överlevt en mangel. Det var snarare han som ville se ut som sin polare vilket hade blivit rätt svårt då de var väldigt olika.
Det räcker inte med att raka av sig håret för att se ut som någon och det är förövrigt väldigt sänkande är det kommer till marknadsvärdet för en vanlig snubbe. Tror jag genom hela mitt liv raggat på ett par, kanske tre killar som varit snaggade och då har iallafall två av dem sett särskilt bra ut. En pojkvän hade jag (innan mitt narcissistiska ex drog rakapparaten över huvudet) som var rakad men så fort han fjäskade för mig lätt han snagget växa ut lite så att jag skulle trippa på tårna för honom. Finns ingen pondus i att ta bort håret men det är en fördel om man förlorat mycket hår. Har man en stadig kalufs så är det bästa att ha kvar den. De flesta har inte heller de rätta ansiktena för att vara rakade. Som mitt ex, helt för mycket när han dök upp efter att ha häcklat andras frisyrförändringar 🙄 Blek men rödmosig smalfet, osymmetrisk och elak. Nej du behåll håret så länge som du kan istället.
Kostym och så är alltid snyggt om man har rätt till kroppstyp, hudton osv i skärning och färg. Men man ska välja sina tillfällen och inte klä upp sig när/där det inte passar eller klä ner sig vid andra. Jag bekymrat mig aldrig över sammanhanget utan tar det som jag själv vill. I min generation var ju kostym inte särskilt ovanligt när killarna skulle se ordentliga ut så jag tycker nog att det alltid är fräscht att klä upp sig lite lätt vid vissa tillfällen. Inte om man ska vara hemma och dricka några öl och se en film dock.
Många män är bra på att klä upp dem själva men samtidigt se avspända ut i det de tagit på sig och det är det viktigaste. Att man kan bära upp kläderna så att de passar ens personlighet och sedan är det mindre viktigt vad det är för kläder.