Citat:
Ursprungligen postat av
MachDiamonds
Ok. Fast om Ryssland vinner så har du fel. Då är det inget fiasko. Zaluzhny säger att de har slut på soldater nu, så det verkar som att du kommer ha fel.
Väst har på senare tid uttryckt förvåning över Rysslands förmåga, man har underskattat Ryssland. Jag tror att man framförallt inte var beredd på Rysslands hänsynslösa taktik där man är villig att offra så många egna liv. Men du är av en annan åsikt, att Ryssland förlorar och misslyckas trots att de vinner?
Ryssland verkar vara enda parten i konflikten som förstår sig på krig. De har inte glömt bort hur världskrigen såg ut, att man måste offra mängder av liv. Det handlar inte så mycket om utrustning som ni tror. För att vinna över Ryssland i Ukraina så behövs miljontals soldater. Är du redo?
Sluta underskatta Ryssland. Det är bevisligen en korkad strategi. Hur många ryssar du än skjuter så kommer det fler.
Faktum att även om det bär mig emot, får jag ändå erkänna att du inte har helt fel ovan och man har underskattat Rysslands besatthet. Ryssarna ÄR sega, då människoliv värderas rätt lite och en fatalistisk kultur de kan fortsätta köra på där sunt förnuft annars dikterar att de slutar eller åtminstone ändrar strategi.
Detta leder ju till skyhöga förluster jämfört till andra länders militär, men då Ryssland har en mycket stor befolkning är det något som de oftast kan kosta på sig. (Tror fan att det bara är Kina som kört "human-waves"-taktik i större omfattning, och som också har stor befolkning att ta ifrån).
I andra världskriget handlade det ju om försvar, och där fyllde väl den nationella egenheten en funktion, men kanske mindre bra funktion i attack-krig som de själva kan avsluta närhelst de känner för det.
Men visst, man har underskattat Ryssland i detta avseende men helt rättvist att jämföra med andra världskriget är det inte, då hi-tech vapen spelar mycket större roll på slagfältet än då, och därför spelar också utslagen utrustning större roll (Tyskarna hade kanske bättre stridsvagnar är ryssarna, men inte fan hade de HIMARS och annat smått och gott som gör skillnad idag).
Det är precis kvantiteten som är deras styrka, kort efter invasionens utbrott var jag faktiskt i mellanöstern, och där vi övriga var förvånade över Rysslands inledande pajasfasoner fick jag veta av en muslim att de inte var det minsta förvånade, då de sett hur Ryssland kämpat i såväl Tjetjenien och Syrien.
I vanlig ordning så överöste Ryssland med oerhörda mängder artilleri där de har stor fördel i kvantitet, men soldaterna i sig höll inte särskilt hög klass.
Eller för att parafrasera personen jag talade med: "Det är enbart de civila som är rädda för ryska soldater, vi slåss mycket mer effektivt än dem så en av de våra kan ta 10 soldater av deras.
Problemet är bara med den 11:e ryska soldaten då de aldrig tar slut...".
E: Däremot skulle jag väl inte säga Ryssland "vinner" just nu, då det är mer stale-mate och de inte på långa vägar kontrollerar det som de annekterat, det kanske ändras senare men det kräver rätt låga förväntningar för att säga att Ryssland "vinner" just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hultabultan
Tycker Ukraina är ett synnerligen märkligt land, man har stenkoll på varenda ryss som stryker med, men ingen som helst aning vad man själv har för förluster!
Man kanske skulle börja med samma princip inom näringslivet?
Man redovisar exakt vad konkurrenterna har för siffror i boksluten, men kniper käft om slg själv.
Dessvärre synnerligen dum jämförelse som visar på att du saknar elementär förståelse hur militär agerar, det är mer eller mindre standard att man inte uppger förluster i krig då man inte vill ge motståndaren militära fördelar i att veta hur väl de lyckats med att skada.