Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-10, 21:01
  #13
Avstängd
När på Mallorca sker detta? Finns där tjurrusning som i pamplona?
Citera
2009-07-11, 23:02
  #14
Medlem
Phass avatar
Rätt häftigt. Tar sån jävla tid bara.
Citera
2009-07-11, 23:40
  #15
Medlem
Venators avatar
TS tackar och bokar för alla synpunkter, positiva som negativa!

Jag är som sagt nyfiken på detta, men tveksam. Jag är jägare och har tagit död på fler djur än de flesta men jag ser mig också absolut som djurvän och anser att jag har ett ansvar att de djur jag dödar skall dö så snabbt som möjligt. Men jag får väl helt enkelt bilda mig en egen uppfattning på plats...
Citera
2009-07-12, 16:12
  #16
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loyal
Det är riktigt ballt faktiskt! En upplevelse om du kan se en av de större matadorerna.
Skickas oftast runt mat, oliver, tapas och vin på läktarna, lite mysigt.
Kommer inte ihåg exakt hur det fungerar, men tycker du matadoren gjorde bra ifrån sig så måste du vifta med en vit näsduk. Borgmästaren bestämmer om han gjorde bra ifrån sig, då skickar han ut en näsduk över sitt "vip-bås". Då får matadoren en av tjurens öron, skickar han ut två stycken näsdukar så kammar matadoren hem storpotten med båda öronen, och han bärs ut på axlarna, mycket festligt.
Herregud vad sjukt. Hur fan kan sånt vara lagligt?! Ren jävla idioti.
Citera
2009-07-15, 16:05
  #17
Medlem
Loyals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
När på Mallorca sker detta? Finns där tjurrusning som i pamplona?
Det sker ungefar en gang i manaden under sommaren i Palma, brukar sitta massvis med plancher och affisher over hela staden innan som markandsfor det. Googla annars och du lar finna, om du inte ska vara dar sa lange.

"Tjurrusning" finns inte i Palma utan det sker endast under den festliga hogtiden San fermin i Pamplona. Det ar da fest i en vecka och hela staden ar knokfull dygnet runt, riktigt bra drag. Akta dig sa du inte ar ute hela natten och sedan bestammer dig for att springa pa morgonen klockan 8 dyngpiss, finns manga som skadat sig/dott pga detta. Inte bara fran tjurarna utan aven funktionarerna som springer runt med stora piskor.

CoopCola, visst ar det lite bisarrt hela grejen, och hade det inte varit en sa pass stark tradition som det ar dar nere hade jag inte gillat det heller, men det finns faktiskt betydligt varre saker att ha huvudverk om.

Och TS som tvekar, som sagt, de kommer inte sluta gora det bara for att du inte kommer dit, djurvan eller inte, bilda dig en egen uppfattning.

Kolla nar matadoren El Juli kor, han ses som en levande gud i alla spansktalande lander, hela staden hyllar han nar han kommer.
Citera
2009-07-17, 01:44
  #18
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loyal
Och TS som tvekar, som sagt, de kommer inte sluta gora det bara for att du inte kommer dit, djurvan eller inte, bilda dig en egen uppfattning.

Kolla nar matadoren El Juli kor, han ses som en levande gud i alla spansktalande lander, hela staden hyllar han nar han kommer.

Får se när jag får chansen att åka ner, och jag rapporterar här när det är gjort!
Citera
2009-07-17, 02:19
  #19
Medlem
Moo.Moos avatar
jag är rätt kluven i frågan, jag har sett det (senaste gången jag var i madrid för några år sedan) men kan väl inte direkt säga att jag njöt av det på något sätt alls. inte heller uppskattade jag det lokalbefolkningen säger är "konsten" som toreadoren visar upp i sin dans med tjuren. men om du inte är överdrivet känslig klarar du säkert att se ett gäng tjurar (de gör säkert av med en fyra till sju (rätta mig om jag har fel ni som är experter) på en kväll) spy blod genom både mun och mule innan tjuren dödas...

jag ångrar inte på något sätt att jag gick och såg det, men jag skulle aldrig gå och se det igen. det var mina två céntimos...
Citera
2009-07-17, 14:48
  #20
Medlem
Bara kolla vad sverige gör mot grisar innan dom dödar dom det är brutalt hänger öpp dom och skär ihäl dom upp och ner.
Citera
2023-12-19, 13:13
  #21
Medlem
Tjurfäktning är ett fantastiskt skådespel som jag ser till att se minst en gång varje säsong. Har varit på många olika ställen men Madrid och Sevilla håller högst klass.

Man måste läsa på innan, annars kan man missförstå saker och ting.

Alla som har möjlighet borde minst en gång i livet se tjurfäktning på plats i Spanien.
Citera
2024-01-04, 21:41
  #22
Medlem
Faszoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Tjurfäktning är ett fantastiskt skådespel som jag ser till att se minst en gång varje säsong. Har varit på många olika ställen men Madrid och Sevilla håller högst klass.

Man måste läsa på innan, annars kan man missförstå saker och ting.

Alla som har möjlighet borde minst en gång i livet se tjurfäktning på plats i Spanien.

Går det fortfarande att se?
Trodde det var förbjudrt (av EU) numera...
Citera
2024-01-06, 06:51
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faszom
Går det fortfarande att se?
Trodde det var förbjudrt (av EU) numera...

Ja, det går fortfarande att se. Vissa regioner i Spanien har förbjudit det, men i bl.a. Madrid, Sevilla och Pamplona är det populärt.

EU har inte förbjudit det, tvärtom stödjer de tjurfäktningen ekonomiskt som ett uttryck för traditionell spansk kulturutövning.
Citera
2024-01-06, 07:01
  #24
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Ja, det går fortfarande att se. Vissa regioner i Spanien har förbjudit det, men i bl.a. Madrid, Sevilla och Pamplona är det populärt.

EU har inte förbjudit det, tvärtom stödjer de tjurfäktningen ekonomiskt som ett uttryck för traditionell spansk kulturutövning.
Nu kan man säkert ifrågasätta den utdragna kampen, men! Hur många djur (vi har ju alla sett fruktansvärda bilder från transporter, uppfödningar osv) slaktar vi inte årligen för att stilla vårt kanske ibland onödigt höga köttbegär?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f951537

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback