2024-01-06, 00:19
Medlem
Robert Gustafsson gjorde allting då och är fortfarande nummer ett, ganska enkelt.
Citera
2024-01-06, 00:42
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Utan Schyffert så hade vi inte haft Killinggänget

Då kan man väl likaväl påstå att Killinggänget inte hade funnits om inte någon eller några på SVT hade kontaktat honom med uppdraget att sätta ihop ett program?

Citat:
Gänget träffades efter att SVT kontaktat Henrik Schyffert och Andres Lokko och ville att de skulle göra ett roligt TV-program.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Killinggänger

De offentligt finansierade sossekanalerna tar hand om sina anställda sossar (sossen Schyffert hade arbetat på Sveriges Radio) och låter dem skapa program baserade på utländska original. Tycker man det är fantastiskt, så bör man kanske snarare rikta sin tacksamhet mot SVT och kanske än mer de svenska regeringar som har beslutat om offentliga kanaler med tvångsfinansiering?

Citat:
Programmet var tänkt som en parodi på ett hippt ungdomsprogram. Idén kom delvis ifrån brittiska humorprogrammet Vic Reeves Big Night Out där flera sketcher kopierats rakt av.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/I_manegen_med_Glenn_Killing

Personligen förstår jag inte fleras beskrivning av att vara offentligt finansierad sosseunderhållare som en stor prestation. Inte heller förstår jag mångas undran över att SR- och SVT-sossen Schyffert blir huvudperson i en dokumentär på SVT. Vem hade ni trott blir huvudperson?

Personligen såg jag endast lite grann av I manegen med Glenn Killing och såg inte mer på det när jag inte tyckte det var roligt.
Citera
2024-01-06, 00:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ge dig nu. Att inspireras gör inte det som inspirerar till originalet. Skaparna till Sesame Street har inte fått någon royalty från Fem myror är fler än fyra elefanter. Mozart var Beethovens inspirationskälla, men inte ska man därför se Mozart som originalet till Beethovens verk.

Det är fortfarande inte så unikt och nyskapande som folk tror.
Citera
2024-01-06, 00:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krendel
Då är jag inte tillräckligt upplyst. Men det är ju skillnad på att plagiera och inspireras. Du tror inte de har skrivit något originellt material?

Nej, har icke sett den, får kolla upp det. Som jag förstod det så är Torsk på Tallin inspirerad av en amerikansk dokumentär, där några nördar från Silicon Valley åkte till Ryssland(?) för att hitta en fru. Roland är inspirerad av någon karl från en svensk dansbands dokumentär.

Nej, allt är taget härifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=NQXK2sfdq6Y
Citera
2024-01-06, 00:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krendel
Hittade dokumentären "Bussresan" (1986) från SVT.

"Rut, Sara, Alfred, Hilma och Bertil reser på äldre dar till Holland för att möta våren. Under resans lopp i bussen, på hotellrum, på gator, torg och i parker berättar de gamla människorna om sina liv och sina erfarenheter."

Låter inte som en total remake.

Det är fel.

Här är den: https://www.youtube.com/watch?v=NQXK2sfdq6Y
Citera
2024-01-06, 01:33
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LypsylKungen
Beundrar er som har tålamod att se sånt skit, blir ni inte stressade över att ni kastar bort massa onödig tid? Såg 5 minuter

Det är 5 minuter längre än jag såg.
Citera
2024-01-06, 01:49
Medlem
Europes avatar
Jag kan inte låta bli att småle när flera Schyffert-anhängare i sin desperation att försvara hans prestationer inom humor drar till att hans roll var ”the straight man”. Vi som är vana vid kvalitetshumor har så klart sett otaliga komiker som klarar av att inta både den rollen och komiska roller. Det är bara att se på Monty Python för att få se komiker som vara roliga medan de intar straight-rollen.

Det är även lite komiskt när folk jämför Schyffert med andra kända komiker som inte heller har skådespelarförmåga, men som har producerat rolig stand up och manus till väldigt roliga serier och filmer. Jag har förvisso inte tagit del av värst mycket av det Schyffert har producerat, men vad för slags fantastisk stand up och exakt vilka roliga manus har han skapat? Jag blir minst sagt häpen när folk i tråden på allvar jämför honom med Seinfeld och Davies.
Citera
2024-01-06, 02:51
Medlem
Bandydrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manny545
Du har inte tänkt på att han kanske inte vill uttala sig?
Han är väl sjuk i huvudet och har fått för sig att alla hatar honom så han kanske inte ens ville vara med, därav "Jonas Inde har avböjt medverkan"...jag är rätt förvånad över att Robert Gustafasson är med överhuvudtaget med tanke på hur skygg han är nuförtiden

Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Han ville ju inte delta! Stod ju klart och tydligt i texten. Han hade nog definitivt fått vara med om han velat. Många som undrar vad som hände och vill höra. Om han nu inte är helt svartlistad pga nazismen och pedofil/incest-anklagelserna.

Förlåt pojkar, jag kände inte till att när någon tackar nej till att medverka så får man bara prata om dem i 2 minuter.

Som sagt, en dokumentär om Beatles historia där Ringo pratar i timmar om vad han gjorde 1975-1993 och i förbifarten kommer ihåg någon kille som dog på 80-talet hade kanske ni gillat, men de flesta förstår att man måste hylla och prata om Lennon även om han inte själv medverkar.
Citera
2024-01-06, 03:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriden
Det är fortfarande inte så unikt och nyskapande som folk tror.

Folk tror nog inte så mycket. De tittar på det för vad det är och struntar i om det skapats från inspiration eller unikitet.
Citera
2024-01-06, 04:36
Medlem
Robban Gustafsson hålller fortfarande, likt tidigare.

Resten är meh.
Citera
2024-01-06, 06:02
Medlem
Jonas Inde är psykiskt sjuk.
Citera
2024-01-06, 07:00
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriden
Nej, allt är taget härifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=NQXK2sfdq6Y

Tack för länk, mycket roande och sevärt, även lite sorgligt (och tyvärr lite lyteskomik).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in