2024-01-05, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Fast det är din tolkning att han säger att han inte varit ute.

Och så är det här en pusselbit man inte kan begära att SE där och då ska förstå värdet i. Vad har det med MOP att göra om han var ute och åt middag tidigare på kvällen liksom? Måste han själv ta initiativ till att förklara allt på ett sätt som du tycker är tillfredställande även när det gäller saker som har noll värde för att det ska strykas som misstänkt i din bok?

Din tolkning är alltså att han säger att han varit ute ?

Trots att dom förtydliga att det skulle just handla om denna kväll..

Så tycker du att det framgår att Engström säger att han varit ute ?
Citera
2024-01-05, 18:26
Medlem
Citat:
Fast det är din tolkning att han säger att han inte varit ute.

Och så är det här en pusselbit man inte kan begära att SE där och då ska förstå värdet i. Vad har det med MOP att göra om han var ute och åt middag tidigare på kvällen liksom? Måste han själv ta initiativ till att förklara allt på ett sätt som du tycker är tillfredställande även när det gäller saker som har noll värde för att det ska strykas som misstänkt i din bok?

Det sköna är att det blir faktiskt förhörsledaren som börjar styra upp Engströms svammel...

När han började ställa fråga om just vart Engström befunnit sig då svarar Engström "" godag yxskaft " med att svara : Du menar just denna kväll ?

Förhörsledaren försöker återigen styra upp Engström : Just det...

Då var jag på mitt arbetsrum hela kvällen ..

Så inte varit ute något alls under kvällen ?

Nej...
Citera
2024-01-05, 19:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Din tolkning är alltså att han säger att han varit ute ?

Trots att dom förtydliga att det skulle just handla om denna kväll..

Så tycker du att det framgår att Engström säger att han varit ute ?
Med betoning på kvällen. Det blir annorlunda i skrift.

Ja, jag och många andra tycker det låter som att han säger att han varit ute.

Visst är det en tolkning. Men det är ju märkligt att du verkar vara helt stängd för det här trots att det du tror också är en tolkning. Finns det noll utrymme för att din tolkning inte är korrekt? Är viljan så stark att misstänka SE?
Citera
2024-01-05, 19:19
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Jag tror 99% hade svarat Ja på en fråga om man varit utanför sin lägenhet på kvällen och då menat allt mellan 18-23 ..

Men här menar några alltså att man ska klyva kvällen med linjal så att det blir naturligt för Engström att svara Nej på frågan när han varit ute 19:30...

Jättemärkligt enligt mig...

Jag håller med. Det var min första tanke när jag läste Gunnar Walls extremt sofistiska tolkning.
Citera
2024-01-05, 19:23
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det är inte krystat. Det är logiskt.

"Tidigare kvällen" tolkas av SE som före arbetspasset, som börjar ca 20:10 då han är tillbaks efter att ha ätit och ska påbörja sitt "kvällspass".

Förhörsledaren ställer sen en fråga till, om han gick ut på kvällen (med betoning på kvällen). Det tolkar SE som passet mellan 20:10 och 23:20 och svarar då nej..

Helt logiskt. Han mörkar inte att han gick ut före 20:10.

Nej, det är en orimlig tolkning. Det inser alla.
Citera
2024-01-05, 19:27
Medlem
Citat:
Med betoning på kvällen. Det blir annorlunda i skrift.

Ja, jag och många andra tycker det låter som att han säger att han varit ute.

Visst är det en tolkning. Men det är ju märkligt att du verkar vara helt stängd för det här trots att det du tror också är en tolkning. Finns det noll utrymme för att din tolkning inte är korrekt? Är viljan så stark att misstänka SE?

Men är det inte tvärtom kära Faderlig att du ofta gör tolkningar åt Engströms fördel...

Jag menar verkligen inte att dessa små tolkningar gör honom till GM...

Men jag tycker att det ständigt blir lite märkliga tolkningar på allt han säger...

Så om jag säger att Engström inte är GM pga av dessa tolkningar eller som jag kanske säger misstänkt så får du erkänna att det är något märkligt med att Engström svävar och att det blir aldrig glasklart med något han säger...

Vi kan säga såhär : Jag tror inte du är så naiv att om det skulle visa sig (mot all förmodan enl dig) fattar att du ibland försvarat Engström lite väl mkt
Citera
2024-01-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Jag håller med. Det var min första tanke när jag läste Gunnar Walls extremt sofistiska tolkning.

Det blir absurt om Engström bara ska svara naturligt om frågan ställs exakt...

Engström hade väl inte asperger?
Citera
2024-01-05, 19:56
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Men är det inte tvärtom kära Faderlig att du ofta gör tolkningar åt Engströms fördel...

Jag menar verkligen inte att dessa små tolkningar gör honom till GM...

Men jag tycker att det ständigt blir lite märkliga tolkningar på allt han säger...

Så om jag säger att Engström inte är GM pga av dessa tolkningar eller som jag kanske säger misstänkt så får du erkänna att det är något märkligt med att Engström svävar och att det blir aldrig glasklart med något han säger...

Vi kan säga såhär : Jag tror inte du är så naiv att om det skulle visa sig (mot all förmodan enl dig) fattar att du ibland försvarat Engström lite väl mkt
Jag ger hela tiden alternativa tolkningar åt dig eftersom du envisas med att enbart göra tolkningar som påvisar något misstänkt. Mina tolkningar är såklart inte nödvändigtvis korrekta heller. Det är lite så med tolkningar.

Men frågan var. Är du öppen för att du tolkar fel här?

Och så förstår jag att det känns som att man kan göra märkliga tolkningar av allt han säger om man envisas med att göra märkliga tolkningar av allt han säger. Du reagerar på din egen misstänklighet här. Från mitt perspektiv ser dina funderingar ut såhär:
"Men varför är allt med SE misstänkt om jag gör allt med honom misstänkt?"

Och att jag försvarar SE lite väl mkt enligt dig är väl för att det faktiskt rent objektivt inte finns något som pekar på att han är inblandad. Så om det kommer en massa misstänkanden och vantolkningar hans väg så kan jag inte göra något annat än att motsätta mig dessa. Från mitt perspektiv ser det ut såhär:
"Men varför förvarar du SE så mycket när jag öser misstankar utan grund mot honom? Kan du inte låta mig misstänka honom baserat på rena fantasier ifred?"
Citera
2024-01-05, 20:08
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Det blir absurt om Engström bara ska svara naturligt om frågan ställs exakt...

Engström hade väl inte asperger?

Nej, det led han definitivt inte av. Det är onekligen intressant att lyssna på SE. Han väljer sina ord noga. Han kan ju låta manierad och tillgjord och det har många tolkat som att här har vi en person som gillar att vara i centrum. Men SE:s tillgjordhet kan ju bero på stress, särskilt om vi antar att han kan ha varit gm. Det sorgliga är att han aldrig hamnade i en situation där han tvingades förklara motsägelsefulla uppgifter. Det hade ju varit väldigt intressant att se hur det hade fallit ut.
Citera
2024-01-05, 21:18
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Nej, det led han definitivt inte av. Det är onekligen intressant att lyssna på SE. Han väljer sina ord noga. Han kan ju låta manierad och tillgjord och det har många tolkat som att här har vi en person som gillar att vara i centrum. Men SE:s tillgjordhet kan ju bero på stress, särskilt om vi antar att han kan ha varit gm. Det sorgliga är att han aldrig hamnade i en situation där han tvingades förklara motsägelsefulla uppgifter. Det hade ju varit väldigt intressant att se hur det hade fallit ut.
Väljer han sina ord noga eller är han ständigt tolkningsbar och diffus?

Eller är han det som just då passar in för att förklara varför han gör som han gör om han är gm. Det är så det verkar.
Citera
2024-01-05, 21:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Instämmer i att förhöret är kasst, likt många förhör med många andra.
Men detta är vad som framgår vidare i förhöret:

Ska man tolka SE i detta så är det väl att han överhuvudtaget inte var ute från Skandia den här kvällen? (28/2 -1986)

Den enda som är någorlunda säker på detta (av de som faktiskt bör veta. D.v.s. väktarna) är A-L Gahn. Dock uppenbarligen inte på tiden. 20:10-20:20 i förhören. Till Häggström och senare Thomas Pettersson är det istället kl.21.

Väktarkollegan ger inget stöd. Hon vet inte.

Ja, SE påstår att han inte var ut under kvällen, om man läser fortsättningen.

Fast AK är inne på att SE kom förbi i 21-tiden, även om hon är väldigt osäker.

ALG minns att SE vid tillfället pratade om att han hade något att hinna klart före skidsemestern.

Uppgiften finns som du är inne på med i PH:s PM. Frågan är om inte Irvell tidigt snappat upp det.

De hade telefonkontakt ...

Varför skulle polisen annars fråga om han var ut på kvällen i förhöret den 25:e april?
Citera
2024-01-05, 22:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Tack , äntligen någon som tänker logiskt i ett sammanhang

Att påstå att Engström inte begriper att OM han varit utanför Skandia på kvällen så borde han såklart säga detta !

Citat:
Jag tror 99% hade svarat Ja på en fråga om man varit utanför sin lägenhet på kvällen och då menat allt mellan 18-23 ..

Men här menar några alltså att man ska klyva kvällen med linjal så att det blir naturligt för Engström att svara Nej på frågan när han varit ute 19:30...

Jättemärkligt enligt mig...

Ja det blir såklart märkligt enligt mig också..
Kanske så märkligt att man kan tänka sig att ALG misstar sig, med tanke på att hon inte får så mycket till stöd?
Sedan beroende på hur man vill tolka Häggströms egna utredning... o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in