2024-01-05, 14:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Jag tycker män ska ha rätt till juridisk abort.
Det har jag förstått för länge sedan, men det var inte den frågan jag ställde.
Citera
2024-01-05, 14:14
Medlem
Citat:
Som det ser ut nu så har mamman rätt till att döda sitt ofödda barn utan pappans tillåtelse. Borde inte pappor åtminstone ha möjlighet att göra en juridisk abort om han inte vill ha barnet? Alltså att avsäga sig allt ansvar och slippa försörja ett barn han inte vill ha?

Ganska sjukt att mamman har rätt att döda det ofödda barnet utan pappans tillåtelse men om pappan inte vill ha barn har han absolut ingenting att säga till om och blir även försörjningsskyldig.

Hur accepteras den här skiten i ett "jämställt" samhälle?
Eller att vara juridiskt skyldig till att använda kondom. Är lika med ta eget ansvar från början.
Citera
2024-01-05, 14:25
Medlem
Citat:
Som det ser ut nu så har mamman rätt till att döda sitt ofödda barn utan pappans tillåtelse. Borde inte pappor åtminstone ha möjlighet att göra en juridisk abort om han inte vill ha barnet? Alltså att avsäga sig allt ansvar och slippa försörja ett barn han inte vill ha?

Ganska sjukt att mamman har rätt att döda det ofödda barnet utan pappans tillåtelse men om pappan inte vill ha barn har han absolut ingenting att säga till om och blir även försörjningsskyldig.

Abort är inte ”att döda sitt ofödda barn” Wft?
Det handlar om att ingen har rätt till någon annan människas kropp?

Vad är nästa grej! Tvångsdonation av njurar?
Citera
2024-01-05, 14:40
Medlem
Citat:
Att döda ett ofött barn räknas alltså som "självbestämmanderätt över sin egen kropp" i din bok? Samtidigt som det är olagligt att röka gräs feministlogik alltså...

Principen är enkel: Ingen har rätt att utnyttja en annan persons kropp utan dennes samtycke. Det borde vara självklart.

Fundera på följande scenario: Om ditt nyfödda barn är allvarligt sjukt och endast en akut njurtransplantation från dig kan rädda dess liv? Bör du då tvingas genomgå operationen mot din vilja? Och om du vägrar? Borde du då anklagas för mord?
För det är faktiskt vad du indirekt förespråkar när du argumenterar mot aborträtten.

Spelar det någon roll om barnet är fött eller inte för att tillämpa denna princip? Ska ett ofött barn ges en exceptionell rättighet att utnyttja en annan persons kropp mot dennes vilja?

Eller ska man vara konsekvent i synen på individens rättigheter över sin egen kropp?
Citera
2024-01-05, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodaste-raven
Att som kvinna i Sverige idag få göra det är i princip omöjligt.

Källa?
Citat:
För övrigt svarade varken du eller ts på de andra frågorna om att pappan borde betala för den stora påfrestning som en graviditet ändå är.

Nu har jag inte hängt med i vad du pratar om nu. Som jag ser det så finns det väl två scenarion:
1. Planerad graviditet. Varför ska fadern betala då?
2. Icke planerad graviditet.

I scenario två så ser jag det som att det är ett gemensamt ansvar att undvika oönskad graviditet. Men eftersom att envar endast kan ta ansvar för sig själv så är det upp till var och en som inte önskar att skaffa barn att skydda sig. Det finns en stor variation av skydd och preventivmedel. Allt från kondom, vasektomi, piller, p stav, spiral och krans. Om en kondom t ex skulle gå sönder så finns ju plan B.
Citera
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:

Ge fan i att stoppa kuken i fittan då till att börja med!
Citera
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Principen är enkel: Ingen har rätt att utnyttja en annan persons kropp utan dennes samtycke. Det borde vara självklart.

Fundera på följande scenario: Om ditt nyfödda barn är allvarligt sjukt och endast en akut njurtransplantation från dig kan rädda dess liv? Bör du då tvingas genomgå operationen mot din vilja? Och om du vägrar? Borde du då anklagas för mord?
För det är faktiskt vad du indirekt förespråkar när du argumenterar mot aborträtten.

Spelar det någon roll om barnet är fött eller inte för att tillämpa denna princip? Ska ett ofött barn ges en exceptionell rättighet att utnyttja en annan persons kropp mot dennes vilja?

Eller ska man vara konsekvent i synen på individens rättigheter över sin egen kropp?

Fast din jämförelse är ganska efterbliven eftersom vi inte tvingar kvinnor till att bli gravida.
Citera
2024-01-05, 14:46
Avslutad
Citat:
Anser du att kvinnor är korkade och borde omyndigförklaras eller varför ska allt ansvar ligga på mannen?
Det är kvinnohat att kräva ansvar av kvinnor.
Citera
2024-01-05, 14:51
Medlem
Citat:
Fast din jämförelse är ganska efterbliven eftersom vi inte tvingar kvinnor till att bli gravida.

Jaha? Så du menar att ditt nyfödda spädbarn i exemplet frivilligt väljer att bli dödligt sjukt???

Ställer du upp på principen: Att ingen har rätt att utnyttja en annan persons kropp utan dennes samtycke. Ja eller Nej?
Citera
2024-01-05, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
För att, som jag redan sagt, att man ska ha rätten att bli av med en parasit som lever i sin kropp och suger näring och orsakar diverse medicinska komplikationer i nio månader följt av en förlossning med hög skaderisk.
Man måste vara en riktigt störd människa om man jämför barn med parasiter. Herregud. Det var nog det vidrigaste jag har läst på länge.
Citera
2024-01-05, 15:20
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Ställer du upp på principen: Att ingen har rätt att utnyttja en annan persons kropp utan dennes samtycke. Ja eller Nej?

Låter som en vansinnig princip. Då kan man inte lyfta ett bångstyrt barn från soffan till sängen? Eller långtidsförvara människor som har begått ett brott? Då tvingas man nödlanda ett flygplan när en passagerare vill sträcka på benen? Piloten kan väl till och med hoppa ut ur flygplanet om han anser att hans kropp för tillfället utnyttjas på ett sätt som inte passar honom.

Jag säger nog nej, än så länge åtminstone.

Sedan undrar jag vad din princip är värd om det inte anses bryta mot den när man på kemisk väg avlägsnar en människa mot säker död.
Citera
2024-01-05, 15:21
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heimdall.
Man måste vara en riktigt störd människa om man jämför barn med parasiter. Herregud. Det var nog det vidrigaste jag har läst på länge.
Är väl helt uppenbart att fostret parasiterar på modern så varför blir du så upprörd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in