• 1
  • 2
2024-01-05, 00:04
Medlem
Jag har utbildat mig inom frontend och lite backend.

Jag kan koda hemsidor med html, css, Javascript, react, zustand, med öppna api:er, kan skapa egna api:er med MongoDB Atlas och använda mongo db compass, postman, sätta upp egna databaser, koppla mot Netlify, GitHub,render.

Med dom här kunskaperna, hur kan jag på bästa sätt sätta upp hemsidor? Med egna domäner.
Tex för att ha en egen hemsida med min portfolio men också för att kunna sälja hemsidor och göra junior frontend jobb.
Citera
2024-01-05, 01:06
Medlem
NollFemNollFems avatar
Vad är det du behöver hjälp med? Att köpa domännamn, sätta upp webbservern/databasservern, konfigurera dns/domännamnspekning eller allt nämnda?

Tänker du sätta upp på (moln)tjänst eller hosta själv?
Senast redigerad av NollFemNollFem 2024-01-05 kl. 01:08.
Citera
2024-01-05, 09:43
Medlem
Vercel tycker jag är super smidigt för att hosta webappar. Såklart så använder man NextJS istället för vanilla React nu för tiden!
Citera
2024-01-05, 09:45
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cipip

Jag kan koda hemsidor med html, css, Javascript, react, zustand, med öppna api:er, kan skapa egna api:er med MongoDB Atlas och använda mongo db compass, postman, sätta upp egna databaser, koppla mot Netlify, GitHub,render.

Med dom här kunskaperna, hur kan jag på bästa sätt sätta upp hemsidor? Med egna domäner.
Tex för att ha en egen hemsida med min portfolio men också för att kunna sälja hemsidor och göra junior frontend jobb.

Väldigt oklart vad du menar. Att regga ett domännamn tar 5 sekunder googling för att veta hur du gör.
Citera
2024-01-05, 10:10
Medlem
Låter smått otroligt att du har lärt dig det du skrivit men du lyckas inte lösa detta?
Citera
2024-01-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Väldigt oklart vad du menar. Att regga ett domännamn tar 5 sekunder googling för att veta hur du gör.

Jag förstår att jag kan köpa en domän, men jag menar, om jag kan göra själva grundjobbet själv, då vill jag inte köpa en dyr tjänst som gör jobbet åt mig. Jag vill bara ha tips på en sida där du kan göra en deployment på din egen kod och inte köpa till tjänster.
Citera
2024-01-05, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Låter smått otroligt att du har lärt dig det du skrivit men du lyckas inte lösa detta?

Jag har gått en utbildning där vi lärt oss det och jag kan göra en deployment på tex Netlify men jag vill ha min egen domän men jag vill inte behöva köpa till några andra tjänster. Vi har lärt oss att koda men vi har inte lärt oss om olika webbhotell tex.
Citera
2024-01-05, 15:47
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Sätt upp en egen server, till att börja med en utvecklingsmiljö för att få backend att fungera. Antar att du vill köra i Node.
Sen när utvecklingsmiljön fungerar kan du hyra in serverkapacitet med en VPS om du vill börja i liten skala, där nödvändig programvara installeras.

Att skaffa domännamn är ju busenkelt och sedan pekas detta till serverns IP-nummer.
Citera
2024-01-05, 15:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag har gått en utbildning där vi lärt oss det och jag kan göra en deployment på tex Netlify men jag vill ha min egen domän men jag vill inte behöva köpa till några andra tjänster. Vi har lärt oss att koda men vi har inte lärt oss om olika webbhotell tex.
Vadå köpa tjänster?
Det är ingen som föreslagit det. Däremot att hyra infrastruktur i form av serverkapacitet.
Alternativet är att du skaffar dig ett statiskt IP-nummer och sätter upp en egen serverburk som du kör hemmavid.
Men det blir snabbt en flaskhals om du förväntar dig att få upp besökstalen. Men om besökstalen är väldigt blygsamma så går det ju bra och innebär låg månadskostnad (dock inköpskostnad för servern).
Citera
2024-01-05, 16:44
Moderator
Protons avatar
Citat:
Domänen är ju bara ett namn som man kan peka nånstans, detta nånstans kan ju vara din egen server till exempel.

Med tanke på din frågeställning låter det dock som det du behöver är dels en domän, men en även ett webhotell som har stöd för de tekniker du tänkt att använda.

Att ge sig på att sätta upp en server som ska vara åtkomlig publikt, med vad det låter som dina ganska basic kunskaper, är att be om problem och det kommer isf förmodligen inte dröja särskilt länge innan du får din för ändamålet felkonfigurerade server hackad.

Gör det enkelt för dig från början och fixa ett webhotell med de tjänster du behöver, så är du i alla fall lite säkrare.
Citera
2024-01-06, 10:35
Medlem
Lite grundfakta om vad som behövs.

Du behöver en server som är på hela tiden. På servern har du din applikation. Servern behöver kopplas till internet. Då behöver du köpa en sådan koppling (en tjänst). Det är bäst (nästan nödvändigt) att ha en fast ip-adress men det kan kosta extra.

De flesta av oss vanliga köper tjänsten att ha en server istället för att behöva ha den hemma. Det behöver inte kosta särskilt mycket, men är förstås inte gratis.

Det går att be användarna att surfa direkt mot serverns ip-adress. Men de flesta av oss vill i stället ha en domän-adress, exempel kan vara här vi är nu "flashback.org". Min webläsare (förenklat) kopplar upp sig mot DNS-systemen och frågar vilken IP-adress en domän har.

Det fungerar så att du behöver köpa en domänadress och prenumerera på tjänsten att någon som ser till att den finns på nätet. Det kostar. På nätet finns globalt ett gäng servrar som kallas DNS - det är dessa som översätter "flashback.org" till ip-adressen, just nu fick jag "212.85.75.180". Dessa tusentals DNS-servrar kommunicerar med varandra så det kan ta ett tag om du byter IP-adress, därav finessen med fast IP-adress. Du kan inte själv lägga in din domänadress i DNS-systemet, det är bara godkända leverantörer som kan det. Därav behöver du köpa tjänsten.

De flesta av oss amatörer köper tjänster av någon av alla leverantörerna, helt enkelt för att det är både enklare och ofta billigare än att göra det själv. Det finns mängder av olika alternativ och det är en global marknad. Jag kommer bara ge ett exempel som du kan titta på för att få ideer, det är inte en rekommendation bara ett ställe att börja på: one.com. Deras minsta paket kostar väl sådär 60 kronor i månaden för en enkel wordpress-installation plus sådär 300 kronor om året för en .com domän. Du kan nog hitta bättre saker på andra ställen och kanske billigare också om du letar.
Citera
2024-01-09, 16:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Jag kommer bara ge ett exempel som du kan titta på för att få ideer, det är inte en rekommendation bara ett ställe att börja på: one.com. Deras minsta paket kostar väl sådär 60 kronor i månaden för en enkel wordpress-installation plus sådär 300 kronor om året för en .com domän. Du kan nog hitta bättre saker på andra ställen och kanske billigare också om du letar.
Bra tips och exakt så jag själv gjorde när jag gjorde mina första siter. Däremot om TS vill pyssla med MongoDB tror jag inte One.com grejar detta ("enbart" MariaDB ingår). Jag känner inte till några webb-hotell som har MongoDB men det kanske finns (inte orkat leta). Om inte, så får TS alltså köra en VPS för att kunna installera applikationer själv (med alla de nackdelar som det medför sig).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in