2024-01-05, 12:31
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Ja, jag vet inte vad du vill säga med detta eller bolla, men generellt sett så tycker jag att Iran, NK och Kina är värre och farligare nationer än Ryssland. Med ökade sanktioner så skadar vi inte bara oss själva utan för Ryssland närmare dessa skurkstater. Jag är mer inne på Merkels linje att genom bra handelsförbindelser så hade vi knutit Ryssland närmare oss och demokratiseringsprocessen hade fått ta den tid det tar. Putin hade gått ur tiden så småningom och det hade gett nya möjligheter. Nu är allt det förstört. Jag tror varken vi eller Ryssen kommer kunna lita på varandra kommande sekel. Förlorarna på detta är både Europa och Ryssland (alla övriga är i princip vinnare tyvärr).
Europa hade bra handelsförbindelser med Ryssland men det hjälpte ju inte. Tvärtom gjorde sig Tyskland och Europa sig beroende av Ryssland vilket Putin ville använda som ett vapen mot oss.
Det är enbart Rysslands fel att dessa relationer har förstörts. Det enda som krävdes av Ryssland var att de skötte sina egna inrikes angelägenheter. Precis, ingen kommer lita på ryssen någon mer men ryssarna själva vet att de är orsaken till sin egen isolering. Se ex 1402 så kryper sanningen fram.
Citera
2024-01-05, 12:34
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja det är en mycket intressant bok om hur Ryssland fungerar. Visst var det han som lyfte exemplet hur det kan komma sig att vi svenskar inte fortfarande lider av nederlaget från poltava?
Är väl ytterst få som stödjer Putin hävdar jag. Tror aldrig jag kommit i kontakt med någon…

Nej, inte i boken i v f. Inte vad jag kan hitta. Kollade en gång till, men hittar inget om Poltava.
Är det skrämmande att historien går igen. Upprepas i Ryssland, med öppenhet följt av nedstängning för att sedan komma en period av öppenhet.
I grund och botten finns en religiös tråd, som jag ser det. Den rysk-ortodoxa kyrkan spelar en viktig roll.
Citera
2024-01-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Ja, jag fattar vad du menar men jag håller ju inte med dig om att vi har oberoende nyhetsrapportering. Du verkar inte heller riktigt fattat heller vad jag menar med att vi inte vet ett skit. Att prata om ”fakta” under pågående krig är otroligt svårt då båda sidor maximalt jobbar med propaganda och desinformation. Därför krävs i princip triangulering av varenda uppgift. T.ex. om både Ryssland, Ukraina, väst och neutrala länder säger samma om en sak är det väldigt sannolikt att det är sant. Om Ryssland och väst säger samma sak så är det också mer sannolikt än att Ukraina säger en sak som inte stöds av andra parter. Ett exempel på detta är de Ukrainska missilerna som dödade folk i Polen och som Zelinsky försökte skylla på Ryssland. Samma när det gäller NS. Vissa här inne tar vad Kiev (In)dependent och tokskallen LW rapporterar som någon form av sanning. Jag säger att den informationen ni får via dem kanalerna har väldigt låg sannolikhet för att vara sanna om de inte kan bekräftas från mer neutrala källor. Världen är stor, det finns massor av information att tillgå för den som vågar leta sig utanför väst-narrativet.
Från verkligheten.
Fortsatta extrema bakre ryska förluster – militära mål i ryska Bilhorod bombade igen – nya vågor av Shahed-robotar mot Ukraina

"Ryssland fortsätter ta extrema bakre förluster, särskilt av särskilda system. Militära mål i ryska Bilhorod har bombats igen av Ukraina. Ryssland skickade ännu en daglig svärm av iranska Shahed-robotar i en terrorbombning mot Ukraina, men de flesta av dem sköts ner."

,"790 ryssar eliminerades samt ni stridsvagnar och fjorton pansarskytte- eller motorskyttefordon, vilket är skyhöga siffror relativt basen som etablerades under slaget om Kyjiv och sedan slaget om Donbass, men är lägre än det vi generellt sett de senaste veckorna."

https://cornucopia.se/2024/01/uppdateras-fortsatta-extrema-bakre-ryska-forluster-militara-mal-i-ryska-bilhorod-bombade-igen-nya-va gor-av-shahed-robotar-mot-ukraina/

Uppdatering från verkligheten.
Citera
2024-01-05, 12:43
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Varför ska Sverige blanda sig i ö h t? Låt de stridande parterna sköta detta själva. Vi har väl aldrig någonsin stött något land militärt tidigare?

Jasså? Har du inte läst tidiningar senaste 50 åren.
Du skolkade i skolan.
Du lyser verkligen med din begåvning i framförallt detta ämne!

Citat:
Din historiebeskrivning är nog lite fel. Sovjetimperiet fanns inte under Tsar Peter, utan uppstod efter ryska revolutionen och fick sin största utbredning efter WW2. Då lade man under sig länder som Bulgarien, Polen, Rumänien, Tjeckoslovakien, Ungern och det som blev DDR, Östtyskland.

Det flesta av världens ledare har nog psykopatiska drag, det är en förutsättning för jobbet. Även många framgångsrika företagsledare hör till den gruppen. Men även Putin inser att han inte kan återskapa Sovjetunionen. Situationen i Europa är en helt annan idag än den var efter andra världskriget.
Jag frågade: Vad menar du att Putin tänker på när han pratar om en ny världsordning?
Inget svar, än. Kommer mest troligt inget heller.

Sedan förstår man allt med dig. Du dömer andra efter dig själv! För du är väl svensk?

Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Det är väl bra att 8 av 10 svenskar fortsatt vill stödja Ukraina militärt! Hur många svenskar vill stödja Ryssland (förutom dig och dina gelikar)?
Svenskarna är lättlurade och tror på Natoanhängarnas propaganda om hur farligt Ryssland är.

Jag är glad att de flesta av oss svenskar inte är så lättlurade. INte som dig i v f.
Glad att vi har en finländsk president som är klarsynt kring Putin. Att vi har Polacker som förstått allvaret och redan rustar.
Balterna har länge varnat för Putin. De vet mera om Sovjet/Ryssland och Putin är många andra.
Sent skola syndaren vakna, heter det.

Antingen rustar Sverige som tusan nu eller så ger vi Ukraina det de behöver.
Skulle skona svenska framtida liv.
Nedrusta ryssen.
Jag ser till det bästa för Sverige och vill inte ha krig.
Citera
2024-01-05, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Skämtar du eller?
Nej då. Må bäste man/land vinna. Det är naturens lag, att de starkare och mer livskraftiga segrar. Så har det alltid varit, se på historien. Romarriket, det ottomanska väldet, stormakter har kommit och gått.
Citera
2024-01-05, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Det förbereds kanske för att kunna lygbomba med F-16 snart?

Ja, den där insatsen tyder klart på det.

Kan vara en insats för Ukrainas flygplansdrönare också.
En "säker korridor" rätt in i Ryssland och sen rikta in sig mot förprogrammerade mål runt om i Ryssland. Dags att göra det på bred front nu, varför inte mot Moskva och Leninggrad? Bara att köra.
Citera
2024-01-05, 12:47
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nice - men hur är det med ammunitionen?

SKYNEX är ju tillverkad av Oerlikon (nu ägs de av Rheinmetall) och Schweiz har varit väldigt sega med att ge tillstånd att exportera ammunition till dessa.

Har innan drabbat Gepard tror jag.

https://www.dw.com/en/ukraine-updates-swiss-envoy-defends-ban-on-ammo-exports/a-65416234
SKYNEX-systemet är beväpnat med 35mm kanoner, samma kaliber som FlakPz Gepard.
Såväl Gepards som SKYNEXs kanoner använder 35 * 228 mm ammunition som tydligen en NATO standard.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rheinmetall_Oerlikon_Millennium_Gun
Ammunitionsfrågan bör därför inte vara något problem.
Senast redigerad av borriz 2024-01-05 kl. 12:53.
Citera
2024-01-05, 12:52
Medlem
Tusentals ryska soldater ska ha vänt sig till den ukrainska stödlinjen Chotju zjyty (Jag vill leva) som gett dem framgångsrik hjälp med att desertera, rapporterar Financial Times. Avhopparna kan sedan förse den ukrainska militären med värdefulla underrättelser.

https://www.dn.se/varlden/tiotusentals-ryska-soldater-ringer-ukrainska-armens-heta-linje-vill-hoppa-av/
Citera
2024-01-05, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag orkar inte skriva allt som Schweiz blockerat eller dragit i långbänk i denna konflikten igen . Min ståndpunkt rörande Schweiz har ändrats totalt från tidigare . Skulle Schweiz drabbas av något oavsett om det är ett krig eller en naturkatastrof så skulle jag numera aktivt motarbeta precis allt stöd till Schweiz.
Kan denna så kallade Schweiska "neutralitet" bero på att deras banker har konton smäckfulla med rysska pengar. Säkert mycket transaktioner för betalnin för så kallad gråimport av elektronik och dyl till ryssland. Banksektorn är betydelsefull för Schweiz. Man biter inte den hand som föder en. Är det en möjlig förklaring?
Citera
2024-01-05, 13:01
Medlem
Citat:
Svenskarna är lättlurade och tror på Natoanhängarnas propaganda om hur farligt Ryssland är.

Det är inte propaganda. Det är ett faktum att Ryssland har anfallit Ukraina och dödar kvinnor och barn.
Senast redigerad av Spugge 2024-01-05 kl. 13:12.
Citera
2024-01-05, 13:04
Medlem
Citat:
Varför ska Sverige blanda sig i ö h t? Låt de stridande parterna sköta detta själva. Vi har väl aldrig någonsin stött något land militärt tidigare?

Vi stödde Finnland när de blev anfallna av Sovjetunionen.
Dels är det rätt att hjälpa Ukrainas kvinnor och barn som blir anfalla av ryssarna.
Dels ligger det i alla svenskars intresse att Ryssland inte vinner kriget.
Citera
2024-01-05, 13:11
Medlem
Citat:
Nej då. Må bäste man/land vinna. Det är naturens lag, att de starkare och mer livskraftiga segrar. Så har det alltid varit, se på historien. Romarriket, det ottomanska väldet, stormakter har kommit och gått.

Jaha, men det ryska folket är ju bevisligen allt annat än "livskraftiga" och "starka". Ett sådan enormt land, så rikt på naturresurser, med ett så kuvat folk... En fråga i sammanhanget är om det ryska folket är kapabla till något annat än att vara förtryckta av makten? Först livegna under Tsaren, sen slavar under den kommunistiska diktaturen och nu under diktator putain...

Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva i en genomkorrupt diktatur under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in