2024-01-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Fortsätter vi att hjälpa Ukraina så gräver vi våran egen grav på sikt. Låter vi Ryssland sköta sitt i Ukraina så blir det frid och fröjd.

Det fetade: det har du helt rätt i. Dvs, det kommer vara frid och fröjd till dess att Ryssland hittar på ett nytt skäl till att ge sig på ett annat land. Moldavien, Georgien och Armenien finns helt klart på Putins lista över kommande invasioner om denna lyckas. Kanske också de baltiska staterna finns listan.

Tänk så mycket frid och fröjd vi skulle ha haft om inte britter och amerikaner jävlats med Hitler. Ryssarna kanske inte skulle ha tycket det var så fridfullt, men vi svenskar skulle nog ha kunnat ha det lugn och fridfullt. Varför ska man jävlas med en aggressiv part? Det blir väl mest frid och fröjd om bråkstaken får göra som han vill?
Senast redigerad av Auric 2024-01-05 kl. 11:51.
Citera
2024-01-05, 11:51
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nice - men hur är det med ammunitionen?

SKYNEX är ju tillverkad av Oerlikon (nu ägs de av Rheinmetall) och Schweiz har varit väldigt sega med att ge tillstånd att exportera ammunition till dessa.

Har innan drabbat Gepard tror jag.

https://www.dw.com/en/ukraine-updates-swiss-envoy-defends-ban-on-ammo-exports/a-65416234

Jag orkar inte skriva allt som Schweiz blockerat eller dragit i långbänk i denna konflikten igen . Min ståndpunkt rörande Schweiz har ändrats totalt från tidigare . Skulle Schweiz drabbas av något oavsett om det är ett krig eller en naturkatastrof så skulle jag numera aktivt motarbeta precis allt stöd till Schweiz.
Citera
2024-01-05, 12:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Det är väl bra att 8 av 10 svenskar fortsatt vill stödja Ukraina militärt! Hur många svenskar vill stödja Ryssland (förutom dig och dina gelikar)?
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Svenskarna är lättlurade och tror på Natoanhängarnas propaganda om hur farligt Ryssland är.

Ryssland utgör ett permanent hot mot Sverige. Vilket vi påminns ständigt om, på olika sätt. T.ex:

Citat:
Sverige utsatt för GPS-sabotage

En kraftig störning på GPS-systemet drabbade Sverige och flera andra östersjöländer under julhelgen, rapporterar SVT Nyheter.

(källa 1) (källa 2) (källa 3)

Det är verkligen komiskt hur Kreml-anhängarna ständigt försöker tona ned faran från Ryssland och betona vilket vänligt land Ryssland är, samtidigt som Ryssland ständigt jävlas med Sverige och med andra grannländer.

Det ryska anfallet mot Ukraina visar hur det yttersta steget ser ut, om man låter Ryssland härja ostört.

Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Hur menar du? Anser du att Ryssland inte invaderat Ukraina?

Ryssland och en del rysstroll brukar hävda att Ryssland bara försvarar sig mot ett ukrainskt angrepp. De brukar hänvisa till artikel 51 i FN-stadgan... Självförsvar...

Citat:
"Russia has argued that its use of force against Ukraine is lawful under Article 51 of the UN Charter, which preserves the rights of UN member states to defend themselves against "an armed attack" and to engage in "collective self-defense.""

https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_the_Russian_invasion_of_Ukraine

Totalt galet... Men helt i linje med den ryska förljugna propagandan.
Citera
2024-01-05, 12:03
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Att man behöver skicka en halvfärdig prototyp är väl bevis på att allt annat är slut?

Nåväl, halvfärdig är nog att ta i.
Fungerar ju uppenbarligen mycket bra, och det är ju perfekt att göra de sista testen på Rysslands skrot.
Helt perfekt att göra detta i Ukraina.
Men du tror alltså att man skickar helt nyframtagna system för att man har slut på allt annat? Haha
Citera
2024-01-05, 12:05
Medlem
Citat:
Varför ska Sverige blanda sig i ö h t? Låt de stridande parterna sköta detta själva. Vi har väl aldrig någonsin stött något land militärt tidigare?
Skämtar du eller?
Citera
2024-01-05, 12:06
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Oavsett vad du väljer att kalla dig är du en putinapologet. Ryssland efter 2009 är inget land som går att ha några normala relationer med öht, det borde stå klart för alla och envar, men det gör det tydligen inte. Ryssen bryter avtal, stökar omkring med grannländerna på alla upptänkliga vis och bryr sig inte om några andra argument än styrka/makt. Alltså är det de argumenten som måste användas, tyvärr. Man önskar ju att det kan vara annorlunda i framtiden, men det lär dröja är jag rädd.

Ja, du får kalla mig vad du vill om det känns bättre för dig. Det är ju lite märkligt att epitet och invektiv verkar viktigare för ”ert gäng” än att bemöta argument i sak.
Du har dock rätt i att Ryssarna gör exakt det som de tror är bäst för dem. Finns liksom ingen ”moral” på den här nivån. Pakter ingås, pakter bryts. Men ryssarna är inget stort undantag. USA (och Kina) är på samma nivå. Vi har sett att behöver de ljuga och plantera falska bevis för att anfalla ett annat land så gör de det. Vill inte relativisera eller ägna mig åt whataboutism men visa snarare på att er snuttifierade Disney-värld med onda och goda inte existerar. Det jag pratar om är realpolitik, något som den naive svensken är synnerligen dålig på. Vi behöver därför fråga oss vad som är bäst för oss, vårt land och vår säkerhet. Jag delar helt enkelt inte er uppfattning om att det bästa för oss är att med hjälp av Ukraina tvinga Ryssland, en kärnvapennation i vår närhet, på knä. Jag tycker det är extremt hög risk och även om de inte direkt nu utgör ett hot mot oss så kan vi förvänta oss en militär eskalering i vårt närområde som inte vill ha nära mina nära och kära. Inga områden i Donbass eller Krim är värt detta på något sätt utan detta är fullständigt utan proportioner. Än värre är att även om jag inte är på Rysslands sida så håller jag inte med om att inte väst provocerat. Vi har provocerat som fan längs hela vägen. Det är bara dumma människor som inte begriper detta.
Citera
2024-01-05, 12:10
Medlem
Citat:
Fortsätter vi att hjälpa Ukraina så gräver vi våran egen grav på sikt. Låter vi Ryssland sköta sitt i Ukraina så blir det frid och fröjd.
Bra tänkt av dig där! Om man skalar ner samma resonemang så blir det följande resultat: snälla granngubben i din port är trakasserad av en jobbig jävel ( alkoholiserad bodybuilder) du märker nu att han tagit sig in till snälla gubben o du hör att en misshandel pågår,, men eftersom du är som du är så låter du det pågå,,eftersom det är bäst så!!,jag är glad jag inte känner dig,,du är en ynkrygg, ( eller ryzz)
Citera
2024-01-05, 12:11
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Varför ska Sverige blanda sig i ö h t? Låt de stridande parterna sköta detta själva. Vi har väl aldrig någonsin stött något land militärt tidigare?
vILL VI ATT rYSSLAND SKA få röva land ska vi naturligtvis inte lägga oss i.
När vi känner oss hotade är det rätt.
Citera
2024-01-05, 12:13
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Du som "vill bolla lite" och vill väga lite:

USA förbereder ytterligare sanktioner mot de inblandade i överföringen av militärt bistånd till Ryssland från Nordkorea och Iran, inklusive ballistiska missiler.

Källa: Vita husets nationella säkerhetsråd Strategic Communications Coordinator John Kirbys briefing den 4 januari, European Truth

Detaljer: Kirby noterade att USA har bevis på att Ryssland tagit emot ballistiska missiler från Nordkorea, samt förhandlingar mellan Moskva och Teheran för att ta emot liknande vapen, vilket också rapporterades av media .

"Som svar på Rysslands aktiviteter med Iran och Nordkorea vidtar vi ett antal åtgärder med allierade och partners", meddelade han.

USA vill bland annat ta upp frågan om militärt samarbete mellan Pyongyang och Moskva i FN:s säkerhetsråd, eftersom det strider mot säkerhetsrådets resolutioner som Ryssland självt tidigare röstat för.

"Vi kommer att kräva att Ryssland svarar för ännu ett brott mot sina internationella åtaganden. För det andra kommer vi att införa sanktioner mot dem som underlättar överföringen av vapen mellan Ryssland och Nordkorea och mellan Ryssland och Iran"
, tillade Vita husets representant.

"Kirby lovade också att USA kommer att fortsätta att publicera information och avslöja ryska vapenaffärer för att inte tillåta andra länder att "hemligt hjälpa den ryska militärmaskinen".

Vi kommer att påminna:

I december undertecknade Ryssland och Iran en deklaration där de lovade att gemensamt motsätta sig västerländska sanktioner.
Och i slutet av november tillkännagav Iran slutförandet av ett avtal med Ryssland om leverans av Su-35 stridsflygplan, såväl som Mi-28 attackhelikoptrar och rysktillverkade Yak-130 stridsflygplan."

Nya restriktioner mot Ryssland på g.
Sant eller falskt eller mittimellan?

https://www.pravda.com.ua/news/2024/01/4/7435903/

Ja, jag vet inte vad du vill säga med detta eller bolla, men generellt sett så tycker jag att Iran, NK och Kina är värre och farligare nationer än Ryssland. Med ökade sanktioner så skadar vi inte bara oss själva utan för Ryssland närmare dessa skurkstater. Jag är mer inne på Merkels linje att genom bra handelsförbindelser så hade vi knutit Ryssland närmare oss och demokratiseringsprocessen hade fått ta den tid det tar. Putin hade gått ur tiden så småningom och det hade gett nya möjligheter. Nu är allt det förstört. Jag tror varken vi eller Ryssen kommer kunna lita på varandra kommande sekel. Förlorarna på detta är både Europa och Ryssland (alla övriga är i princip vinnare tyvärr).
Citera
2024-01-05, 12:15
Medlem
Citat:
Finns det verkligen något som tyder på det? Inget som Ryssland tagit i slutar med frid och fröjd.
Citera
2024-01-05, 12:16
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Så hjälpen till Ukraina gillas alltså av befolkningen och många vill ge mer. Det är väl det enda som går att utläsa? SD har lite fantomsmärtor i navelsträngen för de stod Ryssland närmare fram till nu?

Ett kvitto på att svenska folket stått stadigt mot ryska attacker på sociala medier. Taktiken med 40-50 användarkonton på flashback per 1 proryss som spyr ut alla tänkbara vinklar av rysk propagandadynga verkar inte ha någon effekt. Ytterst få svenskar tar till sig budskapen från avskummen. Där svenska folket visat sig vara starkt har andra länder totalt havererat. I USA har ryska smutsen på sociala medier fått sådant fäste att den hotar demokratin och nationella säkerheten.
Citera
2024-01-05, 12:26
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du kanske skulle fundera på att sluta posta i den här tråden om invasionen av Ukraina, om du inte vet ett skit om vad som pågår där? Jag försöker inte stävja det fria ordet, men när du sitter och pissar ut inlägg utan att ha en susning om vad du pratar om så saboterar det diskussionen.

Vi i Sverige har oberoende nyhetsmedier som varit på plats vid fronten och kunnat rapportera sakligt om sina upplevelser. Vi i Sverige vet också att Ryssland invaderat Ukraina och i samband med invasionen hotade Sverige med massförstörelsevapen om vi skulle blanda oss i. Vi vet också att ryssarna våldtagit och mördat stora mängder ukrainska kvinnor och barn. Så vi andra som följer med i nyhetsrapporteringen har viss kunskap och insikt som gör oss kvalificerade att diskutera ämnet.

Ja, jag fattar vad du menar men jag håller ju inte med dig om att vi har oberoende nyhetsrapportering. Du verkar inte heller riktigt fattat heller vad jag menar med att vi inte vet ett skit. Att prata om ”fakta” under pågående krig är otroligt svårt då båda sidor maximalt jobbar med propaganda och desinformation. Därför krävs i princip triangulering av varenda uppgift. T.ex. om både Ryssland, Ukraina, väst och neutrala länder säger samma om en sak är det väldigt sannolikt att det är sant. Om Ryssland och väst säger samma sak så är det också mer sannolikt än att Ukraina säger en sak som inte stöds av andra parter. Ett exempel på detta är de Ukrainska missilerna som dödade folk i Polen och som Zelinsky försökte skylla på Ryssland. Samma när det gäller NS. Vissa här inne tar vad Kiev (In)dependent och tokskallen LW rapporterar som någon form av sanning. Jag säger att den informationen ni får via dem kanalerna har väldigt låg sannolikhet för att vara sanna om de inte kan bekräftas från mer neutrala källor. Världen är stor, det finns massor av information att tillgå för den som vågar leta sig utanför väst-narrativet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in