Citat:
Ursprungligen postat av
Sook
Ja det blir lite löjligt när du påstår att du inte är på rysslands sida. Detta eftersom alla dina argument är ryska. Hade du varit neutral eller mot kriget hade du antagligen hittat nåt argument som går emot ryssland. Speciellt som att det faktiskt är ryssland som startade kriget. Oavsett om de kände sig hotade eller inte så var det dom som började.
Att man ”mörkat” attackerna på civila i Donbas skulle ju också kunna bero på att de aldrig skett. Men det är inte en möjlighet du ens skulle fundera på eftersom det skulle göra att ryssland gjort fel.
Sen är det också fel av ”oss” att säga att vi är emot kriget. Visst vill vi ha fred på en gång men då på villkor som är acceptabla. Det samma gäller ju ryssland. Men så länge man inte kan komma överens så måste man ju fortsätta kriga. Fakta här är ju att ukraina är nöjda om de får behålla det som är deras medans ryssland vill ha nåt som inte är deras. Jag respekterar att ryssland vill ha nytt territorium men om man supportrar det så kan man omöjligt säga att man är emot kriget eller att man är neutral.
Ytterst få svenskar är neutrala i detta krig eftersom det påverkar oss väldigt mycket.
I kriget mellan palestina och israel är jag neutral. Varför? Dels vet jag för lite om hela situationen, dels påverkar det inte oss ett dugg, dels vet jag inte ens vem jag vill heja på, båda sidorna verkar värdelösa.
Vad gäller ryssland ukraina så hejar jag egentligen inte på ukraina men eftersom ryssland är ett hot mot Sverige så är det ju rätt självklart att man hoppas att ryssland misslyckas. Och det gäller oavsett varför de krigar. Och det är väl anledningen till att 99% av svenskarna hejar på Ukraina. Så om du tycker ryssland gör rätt så får du såklart tycka det. Men då är du verkligen inte neutral.
Sverige har ju valt att vara med i det informationskrig som pågår. Det förs såklart från båda sidor men när du säger att du vet något om Ukrainakriget (tillskillnad mot Gaza) så det du ”vet” exakt det som de som driver informationskriget vill att du ska ”veta”. Genom att även lyssna på källor som är mer neutrala. Lyssna på fiendens propaganda. Men framför allt tänka kritiskt och logiskt så blir det lättare att ”gissa” vad för information som är ”sannolik” och inte. För jag erkänner själv, jag vet inte ett skit. Lika lite som ni vet ett skit. Vi vet bara det som kommit till oss vi olika kanaler var syfte knappast är att informera oss utan att påverka oss att tycka på ett visst sätt.
Därför vore det mer intressant att i detta forum bolla vad olika sidor för fram och väga informationen för att sen ha en diskussion om vad som är sannolikt eller inte istället för den ekokammare av krigspropaganda vi mest har här inne.
Mitt incitament är samma som ditt, jag vill att Sverige ska vara så säkert som möjligt och hotet från Ryssland så lågt som möjligt. För mig har Ryssland hela livet varit vår naturliga fiende MEN, och det är ett jävligt stort MEN, jag tror inte att sättet vi hanterar Ryssland på i denna konflikt gör det säkrare för oss. Tvärtom har vi istället väckt Björnen. Varför? För att USA ville det. Att ni inte begriper konsekvenserna av detta och hur det kommer påverka oss ett långt tag framöver är tragiskt.