2024-01-04, 13:52
Medlem
Orbans koppling till Putin och KGB eller vad de heter nu för tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=1cKSjqbSEw0

Om det stämmer? Någon vet kanske bättre.
Citera
2024-01-04, 13:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Må så vara (även om du knappast har en aning om den saken), de hade väl att ta av isf. För du är väl inte så in i helvete korkad att du inbillar dig att kriget är nån sorts plusaffär? I sånt fall hade alla länder massproducerat ammunition och vapen för att omgående sänka skiten i havet - ekonomin blomstrar och ingen behöver dö, perfekt ju.
All militär är ett enda stort svart hål och bara pengar rakt ner i sjön. Inte ens det argumentet håller som Saab brukar säga att Gripen är en bra affär för Sverige för att vi behåller teknisk kompetens inom landet. Skulle Saab inte tillverka Gripen så hade de ju istället kunnat tillverka civila plan typ Gulfstream som faktiskt ger ett mervärde till världen osv. I ett kort perspektiv kan ju såklart vapentillverkning öka BNP men de pengarna hade man ju kunnat lägga på annat (civila sektorn) istället och ökat BNP lika mycket.
Citera
2024-01-04, 14:15
Medlem
Sgt.Blands avatar
Belgien meddelar att de skickar 2 F16 till Danmark för att träna upp ukrainska piloter.

https://bsky.app/profile/amplifyukraine.eu/post/3ki5tshoqxf2v
Citera
2024-01-04, 14:18
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Gällande geopolitik och den store starke är det ju exakt neokonservatismen eftersträvar. Dvs med demokratiska värderingar har man rätt att bortse från folkrätten och angripa andra länder/styren. Så det är ofta detta och tex att andra stater stör sig på Pax Americana som Mearscheimer lyfter. Så oavsett hur media och de med andra politiska idéer tycker eller var du och jag tycker så har han inte fel i sakfrågan. Han är ju flitigt citerad inom universiteten och statsvetenskapen och även på dokumentärer på tex SVT.

Vill tacka dig för att ha lett mig till boken av Bengt Jangefelt och boken Vi och De. Ryssland som ide.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sca_esv=595661027&sxsrf=AM9HkKnMw6WNrH4Asf3v5r18 tYiFcmKQOA:1704373624881&q=Vi+och+dom+:+Bengt+Jang feldt+om+Ryssland+som+id%C3%A9&stick=H4sIAAAAAAAAA ONgFuLSz9U3SDYxKyyLV-LVT9c3NEypKi7KS0nK0JLKTrbST8rPz9ZPLC3JyC-yArGLFfLzcioXsRqGZS rkJ2copOTnKlgpOKXmpZcoeCXmpael5qSUKAAFgyqLi3MS81IU ioGczJTDK3ewMgIAHa8fv3AAAAA&sa=X&ved=2ahUKEwiW1-bD5sODAxVzLBAIHXsDDygQgOQBegQIHxAM&biw=1920&bih=94 7&dpr=1

Intressant bok. Lättläst, men för de som inte har tiden att läsa 200 sidor(vilket inte är mycket), så skulle jag gärna be alla att läsa de sista 30 sidorna. När Bengt summerar geopolitik på olika villkor under de senaste 30 åren. Han ger och tar kring olika frågor, såsom Maidan.
Det är en otäck bok! Ger en olustiga vibbar som saker och ting som kan bli värre. Mycket värre.
En "regisör" eller idekälla är Alexander Dugin. Ska vi kalla honom skaparen till Rysslands nya ideer? Bolsjevismens grundare, i tankarna.
Det nya ryska nationalistiska synsättet. Ryska fascism.
En av flera skäl till den nya världsordningen.
Dugin ger verkligen ett ansikte på det Putin håller på med i Ukraina och vad som mer väntar, om ingen sätter stopp.
Läs boken! Åtminstone de 30 sista sidorna.

Orkar du inte läsa? Kolla in denna video med Dugin. Den är tämligen färsk. 28 december 2023.
Det är inte vackert. Jo, möjligen i ögonen för alla de olika nationalister, som vi bl a hittar här i tråden.
Förklarar kanske varför det finns en beundrar för Putin och det han vill göra.
https://www.google.com/search?q=dugin&client=firefox-b-d&sca_esv=595058939&tbm=vid&sxsrf=AM9HkKkHXeMW7KqP RUjnyyLgga5ncJZ1cQ:1704373375212&source=lnt&tbs=qd r:m&sa=X&ved=2ahUKEwjiieDM5cODAxXXKhAIHWIfBMYQpwV6 BAgLEBY&biw=1920&bih=947&dpr=1#fpstate=ive&vld=cid :31983eba,vid:w-k4BpVxbqM,st:0

Varför ska ni se och/eller läsa detta?
Jo, om ni fortfarande stödjer Putin efter att ha läst och sett detta, då är ni bortom all räddning.
Bli inte oroliga över vad ni ser eller läser. Men bli vaksamma!
Citera
2024-01-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
All militär är ett enda stort svart hål och bara pengar rakt ner i sjön. Inte ens det argumentet håller som Saab brukar säga att Gripen är en bra affär för Sverige för att vi behåller teknisk kompetens inom landet. Skulle Saab inte tillverka Gripen så hade de ju istället kunnat tillverka civila plan typ Gulfstream som faktiskt ger ett mervärde till världen osv. I ett kort perspektiv kan ju såklart vapentillverkning öka BNP men de pengarna hade man ju kunnat lägga på annat (civila sektorn) istället och ökat BNP lika mycket.

Problemet för Saab med fler som tillverkar/utvecklar militär utrustning i Sverige är att vi inte fått sälja vapnen på marknaden.
I och med eventuellt Nato medlemskap så öppnas nya dörrar för våra top notch företag.
Citera
2024-01-04, 14:24
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Vill tacka dig för att ha lett mig till boken av Bengt Jangefelt och boken Vi och De. Ryssland som ide.
Intressant bok. Lättläst, men för de som inte har tiden att läsa 200 sidor(vilket inte är mycket), så skulle jag gärna be alla att läsa de sista 30 sidorna.
Kan du inte säga nånting till oss som inte ens orkar läsa 30 sidor? Du nämner dåren Dugin som är välkänd i tråden så man ju gissa vad det handlar om iaf haha.

För de som inte vet så är Alexander Dugin en rysk hobbyfilosof som torgför ideer som är nåt slags blandning av kommunism och fascism. Inte så mycket som hänger ihop och han har varit i blåsväder tidigare i Ryssland och blev typ bannlyst. Nazbol partiet förbjöds ju tom av puckot Putain för det ansågs utgöra ett hot mot den nuvarande nazi-regimen i Ryssland. Igor Girkin har tidigare haft kopplingar till Dugin och även den flintskallige ryssnassen Zakhar Prilepin.

https://en.wikipedia.org/wiki/National_Bolshevik_Party
Senast redigerad av Sgt.Bland 2024-01-04 kl. 14:35.
Citera
2024-01-04, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är långt mycket mer än 1/30, särskilt i ett land som Ryssland som har stor inhemsk försvarsindustri och producerar mycket av råvarorna och komponenterna själva. Jag har inte sett några beräkningar men jag blir inte förvånad om det är 20/30. Men till syvende och sist är det broken window fallacy: https://www.investopedia.com/ask/answers/08/broken-window-fallacy.asp#:~:text=The%20core%20of%20the%20broken ,to%20new%20goods%20and%20services.

Det största problemet är på sikt att en robot som sprängs i Ukraina har sämre positiva effekter på sikt, än alternativinvesteringarna.

Den intressanta frågan i detta forum är hur mycket ekonomin begränsar rysk uthållighet.

I viss mån är det också intressant att se om och hur mycket man "cappar" rysk rustningsförmåga. Men Ryssland rustar inte allt vad de kan, det är tydligt. De har valt en utnötningsstrategi, och väntar på att opinionen i Europa blir i mitt tycke mer rationell.

Det mesta man blir matad av i mainstream-media om rysk ekonomi har bara varit coping. De riktar sig mot en publik som vill läsa att "ha-ha, nu går det dåligt för Ryssland", och ha några bra påståenden att kläcka i konversationerna med sina Ukraina-dåre-kompisar. Där har inte varit en stor marknad för riktig analys. Det är först på sistone som det svängt i media, nu när Times utsedde Putin till en av 2023 års ekonomiska vinnare, vilket också är sensationalism snarare än objektivt sant.
och hur blir det egentligen på skatteintäkten för ryska staten då ju den skatt de får in pga köp sv missiler etc, ju är pengar som staten lägger ut? Alltså de pengar de får i pga av moms o låner etc är ju pengar som bara snurrar i systemet och vid varje nytt köp
Av vapen minskar statskassan,,
Citera
2024-01-04, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Ryssland har själva hävdat man i fortsättningen helt kommer att fokusera på Asien, och inte vill ha med Väst att göra!
Man kan givetvis utöka sanktionerna och förbjuda import av ryska bananer!

Grattis Ryssland! Sälj olja och gas på rea för fel valuta och vänta på att Indien, Iran, Kina, Nordkorea ska börja investera i ert land istället för att dra nytta av läget.
Citera
2024-01-04, 14:29
Medlem
Citat:
Det finns garanterat svenskar som håller på Putin. Men jag håller inte på Putin, däremot tycker jag vi bör handla med honom. Vi handlar också med USA, trots att de galningarna kanske var inblandade i sprängningen av Northstream, största miljöbrottet i svensk historia. Lägg din energi på de riktiga icke-svenskarna här på forumet istället, som kämpar för att svenska intressen ska nedprioriteras för deras ukro-nationalisms skull.
Tyngre bevisning för att det var ryssland som sprängde northstream av än att det var annan aktör, varför ska vi handla med en våldsam gangster regim? Brukar du köpa nya bilen av kurdiska räven?
Citera
2024-01-04, 14:46
Avslutad
Citat:
Det finns garanterat svenskar som håller på Putin. Men jag håller inte på Putin, däremot tycker jag vi bör handla med honom. Vi handlar också med USA, trots att de galningarna kanske var inblandade i sprängningen av Northstream, största miljöbrottet i svensk historia. Lägg din energi på de riktiga icke-svenskarna här på forumet istället, som kämpar för att svenska intressen ska nedprioriteras för deras ukro-nationalisms skull.
Jag skulle aldrig göra bizzniz med mördare då jag vill sova gott om natten. Jag vill inte ha blodbesudlade fulpengar, der handlar om heder och självbild. På samma sätt ska Sverige ge fan att göra affärer med ryzzland och andra länder som offensivt krigar mot andra länder. Pengar ska förtjänas ärligt. Bara så du vet.

Det där med nordstream finns det en uppsjö av teorier om så det lämnar vi därhän. Fatta'ru?
Citera
2024-01-04, 14:47
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:

Ja, man behöver inte "hålla" på någon som i en fotbollsmatch för att ändå ha personliga preferenser för hur en konflikt skall hanteras och gärna sluta.

Men alltid när man kommer in på "whataboutism" där tillkortakommanden hos andra parter tas upp så är det ju ändå inget argument, för att andra gör något dåligt innebär det inte att man säger "Ja tack! Mera!" och accepterar ännu mer dåligheter.

Nog för att jag är en av de första att medge att USA härjat en hel del i världspolitiken som de inte borde gjort, inte sällan i skymundan, men att likställa en eventuell koppling till att spränga Northstream med Rysslands illdåd, visar ju på total oförmåga till proportioner.

Sedan är det inte särskilt många Ukraina-nationalister i denna tråd som i första hand vill se att Ukraina blir väldigt stort och starkt, utan icke-Ukrainare som gärna ser att Ryssland blir litet och svagt, och stödja Ukraina är den del i detta.

Den inställningen faller sig rätt naturlig då Ryssland uppfört sig som ett riktigt svin, och civiliserade människor ser gärna att sådana skitstövlar åker på moppe.
Sedan kan man räkna med att kräk som överfaller andra inte lär stanna där, utan utgöra fara för andra också vilket ytterligare anledning då det är ett hot som behöver neutraliseras.

Mig veterligen har inte Ukraina eller ens NATO hotat Sverige med allvarliga konsekvenser om de inte får diktera vår utrikespolitik, men däremot Ryssland har gjort så och knappast en part som kan ses främja svenska intressen. Det är möjligt att du ser att de gör så, men det är inte utifrån svenska intressen utan något helt annat.
Citera
2024-01-04, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Ja, man behöver inte "hålla" på någon som i en fotbollsmatch för att ändå ha personliga preferenser för hur en konflikt skall hanteras och gärna sluta.

Men alltid när man kommer in på "whataboutism" där tillkortakommanden hos andra parter tas upp så är det ju ändå inget argument, för att andra gör något dåligt innebär det inte att man säger "Ja tack! Mera!" och accepterar ännu mer dåligheter.

Nog för att jag är en av de första att medge att USA härjat en hel del i världspolitiken som de inte borde gjort, inte sällan i skymundan, men att likställa en eventuell koppling till att spränga Northstream med Rysslands illdåd, visar ju på total oförmåga till proportioner.

Sedan är det inte särskilt många Ukraina-nationalister i denna tråd som i första hand vill se att Ukraina blir väldigt stort och starkt, utan icke-Ukrainare som gärna ser att Ryssland blir litet och svagt, och stödja Ukraina är den del i detta.

Den inställningen faller sig rätt naturlig då Ryssland uppfört sig som ett riktigt svin, och civiliserade människor ser gärna att sådana skitstövlar åker på moppe.
Sedan kan man räkna med att kräk som överfaller andra inte lär stanna där, utan utgöra fara för andra också vilket ytterligare anledning då det är ett hot som behöver neutraliseras.

Mig veterligen har inte Ukraina eller ens NATO hotat Sverige med allvarliga konsekvenser om de inte får diktera vår utrikespolitik, men däremot Ryssland har gjort så och knappast en part som kan ses främja svenska intressen. Det är möjligt att du ser att de gör så, men det är inte utifrån svenska intressen utan något helt annat.

Ja, din jämförelse tidigare med grannar var bra. Ukraina är den irriterande och jobbiga grannen men som likväl är ofarlig, medan Ryssland är såväl irriterande och jobbig som den som även är farlig. Måste man välja mellan de två, så är valet inte jättesvårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in