Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det finns garanterat svenskar som håller på Putin. Men jag håller inte på Putin, däremot tycker jag vi bör handla med honom. Vi handlar också med USA, trots att de galningarna kanske var inblandade i sprängningen av Northstream, största miljöbrottet i svensk historia. Lägg din energi på de riktiga icke-svenskarna här på forumet istället, som kämpar för att svenska intressen ska nedprioriteras för deras ukro-nationalisms skull.
Ja, man behöver inte "hålla" på någon som i en fotbollsmatch för att ändå ha personliga preferenser för hur en konflikt skall hanteras och gärna sluta.
Men alltid när man kommer in på "whataboutism" där tillkortakommanden hos andra parter tas upp så är det ju ändå inget argument, för att andra gör något dåligt innebär det inte att man säger "Ja tack! Mera!" och accepterar ännu mer dåligheter.
Nog för att jag är en av de första att medge att USA härjat en hel del i världspolitiken som de inte borde gjort, inte sällan i skymundan, men att likställa en eventuell koppling till att spränga Northstream med Rysslands illdåd, visar ju på total oförmåga till proportioner.
Sedan är det inte särskilt många Ukraina-nationalister i denna tråd som i första hand vill se att Ukraina blir väldigt stort och starkt, utan icke-Ukrainare som gärna ser att Ryssland blir litet och svagt, och stödja Ukraina är den del i detta.
Den inställningen faller sig rätt naturlig då Ryssland uppfört sig som ett riktigt svin, och civiliserade människor ser gärna att sådana skitstövlar åker på moppe.
Sedan kan man räkna med att kräk som överfaller andra inte lär stanna där, utan utgöra fara för andra också vilket ytterligare anledning då det är ett hot som behöver neutraliseras.
Mig veterligen har inte Ukraina eller ens NATO hotat Sverige med allvarliga konsekvenser om de inte får diktera vår utrikespolitik, men däremot Ryssland har gjort så och knappast en part som kan ses främja svenska intressen. Det är möjligt att du ser att de gör så, men det är inte utifrån svenska intressen utan något helt annat.