Citat:
Ursprungligen postat av
catlawd
Vet någon varför läkare är rädda för att skriva ut medicin?
Jag bröt ett ben en gång men de envisades med paracetamol tills jag tvingade vitrocken att läsa om sin utbildning och trycka ut lite kodein.
Är det p.g.a. av missbruk som de själva skapat typ 90-20 talet?
Det finns även enskilda patienter som man tvingar ut låda efter låda med partypiller.
Lite osäker på vart jag ska lägga denna tråd.
Vid det här laget självmedicinerar jag hellre svart än att fråga läkare efter medicin.
Är moderna läkare inkompetenta när det kommer till medicin?
Ja eller så måste du inse att du är okunnig i ämnet men det är bra du frågar. Ibland är det feghet i vissa fall för ingen backar dig om du gör fel.
Sen äre riktlinjer som gäller beroende på vad för åkommor. En del åkommor ska absolut inte hanteras med morfin. Det leder bara till missbruk och löser inte problemet.
Frågan din läkare istället och få en ordentlig förklaring - dom flesta bör kunna förklara varför och när det kan bli lämpligt med morfin.
Tänk på att du kan komma upp i liknande kraft som morfin om du tar alvedon fulldos 1g var 4-6h + tex ipren 400mg var 8h. Underskatta inte det. Men inget man ska stå på i flera veckor.
I vissa fall är det dock fel att inte skriva ut morfin i kortare tag och rätt dos men det krävs resurser och tid för att göra korrekta bedömningar.