2024-01-04, 10:23
Medlem
Psykdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
Klart jag hade klarat mig. Hade nog överlevt om jag skippat sjukhuset också.

Vad är din poäng? Ska jag lida bara för att nån tycker så?

Min poäng är att du inte kommer att lida om du tar Alvedon och Ipren. Problemet med människor idag är att de inte klarar av motgångar, vare sig fysiska eller psykiska. Alla känslor ska medicineras bort. Lev med ditt skrapsår, bit ihop och gå vidare med livet.
Citera
2024-01-04, 10:34
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Kan det inte vara så att dem ser igenom pundaren och väljer därför att inte skriva ut preparat som uppenbarligen kommer gå till missbruk?

Något på spåren här. Lägg där till den yngre generationens övertro och lathet som yttrar sig i övertygelsen om att det finns ett piller för varje åkomma.

Någon idiot i tråden påstod att problemet är att vi lever i ett förmyndaresamhälle. Se hur det ser ut i USA där läkemedelsföretagen får läkare att förskriva narkotika för princip vad som helst.

Varför ens leva om man inte vill leva i verkligheten. Ta tag i era liv, det görs inte genom piller.
Citera
2024-01-04, 10:36
Medlem
Gå till privata läkare och dom äldre. Dom skriver ut allt du vill nästan.
Citera
2024-01-04, 10:42
Medlem
reffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykdoktorn
Min poäng är att du inte kommer att lida om du tar Alvedon och Ipren. Problemet med människor idag är att de inte klarar av motgångar, vare sig fysiska eller psykiska. Alla känslor ska medicineras bort. Lev med ditt skrapsår, bit ihop och gå vidare med livet.

Eller så väljer jag själv eftersom jag är en vuxen människa. Så kan du lida dig igenom ditt liv istället om du nu väljer det.
Citera
2024-01-04, 10:42
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Övriga droger --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2024-01-04, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Vet någon varför läkare är rädda för att skriva ut medicin?
Jag bröt ett ben en gång men de envisades med paracetamol tills jag tvingade vitrocken att läsa om sin utbildning och trycka ut lite kodein.

Är det p.g.a. av missbruk som de själva skapat typ 90-20 talet?
Det finns även enskilda patienter som man tvingar ut låda efter låda med partypiller.

Lite osäker på vart jag ska lägga denna tråd.

Vid det här laget självmedicinerar jag hellre svart än att fråga läkare efter medicin.
Är moderna läkare inkompetenta när det kommer till medicin?

Moralpanik och överförmynderi.
Citera
2024-01-04, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Något på spåren här. Lägg där till den yngre generationens övertro och lathet som yttrar sig i övertygelsen om att det finns ett piller för varje åkomma.

Någon idiot i tråden påstod att problemet är att vi lever i ett förmyndaresamhälle. Se hur det ser ut i USA där läkemedelsföretagen får läkare att förskriva narkotika för princip vad som helst.

Varför ens leva om man inte vill leva i verkligheten. Ta tag i era liv, det görs inte genom piller.

Om jag fastnat med handen i en bandsåg så vill jag gärna ha något starkare än alvedon. Vill du inte ha det utan leva med smärtan så är väl det ditt val. Förstår inte varför du har åsikter om andras val?
Citera
2024-01-04, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tycks vara många droganvändare i denna tråd som går till läkaren och bara hoppas få lite häftiga piller istället för att fundera på varför läkare inte skriver ut dessa till dem.

- Man vill inte starta ett behov eller ett missbruk på grund av att personen fått gå på något tyngre om det nu inte behövs.
- Det finns enorma biverkningar med tyngre tabletter som man endast tar till i värsta scenariot.
- Man vill inte få ut narkotikaklassade tabletter på marknaden i för stor mängd.
- Läkarna läser säkert här på FB och ser vart tabletter går till för idioter.

Vad du inte förstår är att vem som helst kan få apoteksgrejer hemlevereat i brevlådan efter ett par knapptryck på internet. Av uppenbara skäl så vill man ha på recept när man har behov av det, ff.a så att en läkare kan ha koll på en. Men när man har ett medicinskt behov av benso eller opiater och läkaren ska leka moralkärring så köper man bara svart istället. Det är enligt dig bättre antar jag? Folk som vill mjölka vården på apoteksknark finns inte längre. Det är enklare att handla svart, man får oftast mer och starkare.

Ett exempel, jag har haft stesolid på recept vid behov. En burk med 25 st 5 mg som jag kunde dela på hälften höll i 6-10 månader. Hade jag behövt handla svart hade jag som minst behövt köpa 30 st 10 mg som är svåra att dela. Fråga dig själv vilket som är bäst ur ett vårdperspektiv, kontroll av läkare med skademinimering eller ingen kontroll öht via svarta marknaden?
Citera
2024-01-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Vet någon varför läkare är rädda för att skriva ut medicin?
Jag bröt ett ben en gång men de envisades med paracetamol tills jag tvingade vitrocken att läsa om sin utbildning och trycka ut lite kodein.

Är det p.g.a. av missbruk som de själva skapat typ 90-20 talet?
Det finns även enskilda patienter som man tvingar ut låda efter låda med partypiller.

Lite osäker på vart jag ska lägga denna tråd.

Vid det här laget självmedicinerar jag hellre svart än att fråga läkare efter medicin.
Är moderna läkare inkompetenta när det kommer till medicin?

Ja eller så måste du inse att du är okunnig i ämnet men det är bra du frågar. Ibland är det feghet i vissa fall för ingen backar dig om du gör fel.

Sen äre riktlinjer som gäller beroende på vad för åkommor. En del åkommor ska absolut inte hanteras med morfin. Det leder bara till missbruk och löser inte problemet.

Frågan din läkare istället och få en ordentlig förklaring - dom flesta bör kunna förklara varför och när det kan bli lämpligt med morfin.

Tänk på att du kan komma upp i liknande kraft som morfin om du tar alvedon fulldos 1g var 4-6h + tex ipren 400mg var 8h. Underskatta inte det. Men inget man ska stå på i flera veckor.

I vissa fall är det dock fel att inte skriva ut morfin i kortare tag och rätt dos men det krävs resurser och tid för att göra korrekta bedömningar.
Senast redigerad av rawjudge 2024-01-04 kl. 10:57.
Citera
2024-01-04, 11:20
Medlem
Läkarnas förskrivning av läkemedel förefaller helt godtycklig. Vissa läkare pumpar folk fulla av knark samtidigt som andra knappt vill skriva ut hostmedicin.

Det är ofta oklart om läkares beslut grundar sig på politisk åskådning, vetenskap och beprövad erfarenhet eller löst tyckande.
Citera
2024-01-04, 11:20
Medlem
Därför att morfin tex är starkt beroende framkallande
Citera
2024-01-04, 11:27
Medlem
De har denna att förhålla sig till https://klokalistan.se/

Kollar man på avdelningen smärta så är det först vid cancerrelaterad smärta som de skriver ut opiater, inte ens under långvarig smärta.

Läs igenom hela listan så förstår ni varför många inte vågar skriva ut något annan än standard.
Senast redigerad av Rvrvrp 2024-01-04 kl. 11:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in