2024-01-03, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z3LDA64
Utanför PMU, loppis i Öjebyn i Pite står det en bil som är extremt Elliots bil, såg ut som att regplåten fram var täckt med nån typ av kartong? (Hade inte tid att stanna och kolla såg endast i förbiskenet). Någon som kan kolla upp om det är hans bil?

Är bilen kollad? Åkte du tillbaka dit och kollade upp den?
Citera
2024-01-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Är bilen kollad? Åkte du tillbaka dit och kollade upp den?

Jag har kört förbi och kollat. Står ingen bil där som kan vara hans bil
Citera
2024-01-03, 13:33
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Vad säger ni som är insatta i hur mobiloperatörer jobbar om detta:

Inom ett dygn efter att Elliot uteblivit från ett möte, och folk därmed saknade honom, postades följande information på nätet:

Citat:
Hans mobil var sist pingad vid en mast vid Jävre 21:21 på tisdag.

Kan privatpersoner få fram sådan information på mindre än ett dygn? Det måste väl vara operatören som tar fram sådan information, eller? Får de lämna ut sådan information utan godkännande från t ex polis? Hinner de ens ta fram informationen så snabbt (har för mig att alla förfrågningar till mobiloperatörer brukar ta tid att få svar på)?

Eller har jag misstagit mig, och vem som helst kan få tag i sådan info utan att ens kontakta mobiloperatören?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-01-03 kl. 13:40.
Citera
2024-01-03, 13:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Inom ett dygn efter att Elliot uteblivit från ett möte, och folk därmed saknade honom, postades följande information på nätet:

Kan privatpersoner få fram sådan information på mindre än ett dygn? Det måste väl vara operatören som tar fram sådan information, eller? Får de lämna ut sådan information utan godkännande från t ex polis? Hinner de ens ta fram informationen så snabbt (har för mig att alla förfrågningar till mobiloperatörer brukar ta tid att få svar på)?

Eller har jag misstagit mig, och vem som helst kan få tag i sådan info utan att ens kontakta mobiloperatören?

Jag var nyligen i kontakt med min operatör då jag ville ha uppgifter om aktivitet från mitt eget nummer, jag fick inte ta del av detta då det skulle begäras från polisen. Och då hade jag ändå identifierat mig som den som tecknat abonnemanget och står ansvarig för det.

Jag undrar om pingningen kan vara snapchat position eller liknande app som sätter en på kartan. Vilket jag personligen inte skulle lita 100 % på då jag verkar befinna mig i norra Göteborg nästan jämt numera, vilket är väldigt många mil från sanningen (Umeå).
Citera
2024-01-03, 14:04
Medlem
Thyrells avatar
Citat:

Man kan få plats för telefoner via olika appar, tex snapchat, om användaren delar det, även Apples FindMy har det. Då ser de som har tillgång senaste position där telefonen kopplade upp sig mot ett nät.
Citera
2024-01-03, 14:20
Medlem
Citat:

Absolut inte, här är det polisen som kan få informationen av olika anledningar, ett exempel är att många lever under skyddad identitet och då får inga positioner läcka ut hur som helst till vem som helst.
Citera
2024-01-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikergirl83
Då har bilen åkt vidare och det blir till att hålla ögonen öppna efter en mörkgrå Volvo s80 sedan. Den antigligen på väg någonstans och vem som kör den vet vi inte. Men jag skulle råda folk att vara försiktiga om de mötte bilen.
Citera
2024-01-03, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikergirl83

Jag hade inte möjlighet, bor inte i Piteå.
Igår var den då parkerad norr om entrén in till PMU.
Citera
2024-01-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Då har bilen åkt vidare och det blir till att hålla ögonen öppna efter en mörkgrå Volvo s80 sedan. Den antigligen på väg någonstans och vem som kör den vet vi inte. Men jag skulle råda folk att vara försiktiga om de mötte bilen.

Att bilen åkt vidare känns konstigt då den såg ut att vara orörd på ett tag pga all is/ frost, dessutom inga däckspår och liten plogkant runt om den!
Citera
2024-01-03, 18:38
Medlem
Citat:
Att bilen åkt vidare känns konstigt då den såg ut att vara orörd på ett tag pga all is/ frost, dessutom inga däckspår och liten plogkant runt om den!
Kan ju vara så att den som använder bilen har läst det vi skrivit här och fick för sig att flytta på bilen. För även om bilen är ordentligt insöad, så antar jag det möjligt att skotta fram den med en snöskyffel.
Citera
2024-01-03, 19:56
Medlem
Citat:

Du kan ju ringa PMU och be dom gå ut o kolla
Citera
2024-01-03, 21:38
Medlem
FarbrorVs avatar
Citat:

- Har han försvunnit eller hållit sig borta tidigare, och i så fall av vilka orsaker?

Enligt vad mamman sa i kyrkan (20 dec 2023) så hade han försvunnit tidigare då han var ung och kunde vara borta i 2 dagar, men sen komma hem.

Vet inte anledningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in