• 1
  • 2
2024-01-02, 23:40
Medlem
Pinkuss avatar
Fick igår upp detta felmeddelande när jag startade min HP Elitebook 8460p - cmos error 502.
Datorn startade men stängdes sedan ner av sig självt. Läste mig till att det hade med batteriet på moderkortet att göra. Dock så verkar det rätt bökigt att byta på denna modell.
Men till saken tillhör att jag inte använt datorn på en månad och jag tror det hände en gång tidigare när den inte använts på länge. Sedan funkande den som normalt vilket även var fallet igår.
Så är det verkligen batteriet som behöver bytas eller bara något annat bajs.
Är en gammal laptop som jag kör win10 på. funkar bara i övrigt.
Citera
2024-01-03, 00:04
Bannlyst
Var konstig! Den brukar inte stänga av sej. Slut på CMOS batteriet brukar innebär att klockan går fel och den tappar inställningar. Men när Windows starta så skystera den tiden emot en NTP server, .

Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Fick igår upp detta felmeddelande när jag startade min HP Elitebook 8460p - cmos error 502.
Datorn startade men stängdes sedan ner av sig självt. Läste mig till att det hade med batteriet på moderkortet att göra. Dock så verkar det rätt bökigt att byta på denna modell.
Men till saken tillhör att jag inte använt datorn på en månad och jag tror det hände en gång tidigare när den inte använts på länge. Sedan funkande den som normalt vilket även var fallet igår.
Citera
2024-01-03, 00:17
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Kör du med BIOS F.67 Rev.A ...Kanske kan hjälpa att uppdatera eller flasha om https://support.hp.com/se-sv/drivers...ook-pc/5056942
Citera
2024-01-03, 02:11
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Kör du med BIOS F.67 Rev.A ...Kanske kan hjälpa att uppdatera eller flasha om https://support.hp.com/se-sv/drivers...ook-pc/5056942

bra tips. skall prova
Citera
2024-01-03, 07:40
Medlem
Är det en HP elite skulle du kunna prova en hard reset.
Stäng av datorn. Plocka ur alla sladdar som trafo, usb och så vidare.
Tryck sedan ner power knappen i exakt 60 sekunder. Släpp power knappen och låt datorn starta upp. Hjälper inte alla gånger men kan vara värt ett försök.
Citera
2024-01-03, 10:51
Medlem
PeterNosters avatar
Batteriet ska hålla 3.0 Volt.
Mät!

Vari består bökigheten att byta?
Citera
2024-01-03, 11:36
Medlem
Pinkuss avatar
Batteriet är inte synligt när man tar av locket på undersidan. Verkar sitta dolt under flera hela plasthöljet (eller vad man kallar det). Har inte hittat någon bra guide hur man hittar batteriet i en HP 8460p.

Tror dock att BIOS updateringen löste saken. Återkommer.
Citera
2024-01-03, 11:37
Medlem
avcs avatar
Citat:
Jag har en sån där, fy fan vilket elände att byta. Skruvade isär skiten till beståndsdelar, satt säkert i en timme (vilket är ungefär vad det tar att montera ihop en stationär dator), och lyckades fortfarande inte komma åt batteriet då det satt under någon jävla list trots att moderkortet var helt ur datorn. Gav upp till slut för att inte riskera bryta sönder chassit.

Mitt ex håller dock tiden om det vanliga (externa) batteriet är laddat (samma med Thinkpaden jag skriver från, som också har kasst CMOS-batteri). Prova därför ställa klockan rätt, stäng av ett dygn och starta igen. Går klockan då fortfarande rätt så skit i det jävla klockbatteriet. Windows rättar till klockan om batteriet laddar ur.
Citera
2024-01-03, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Batteriet ska hålla 3.0 Volt.
Mät!

Vari består bökigheten att byta?

-att det är punktsvetsat,,,
Citera
2024-01-04, 00:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
-att det är punktsvetsat,,,

Ett sånt här?
https://www.tme.eu/se/details/bat-cr...BoCdugQAvD_BwE

Bara att löda bort anslutningarna, ju.
Bit av en kaka.
Citera
2024-01-04, 02:33
Medlem
Citat:
Batteriet är inte synligt när man tar av locket på undersidan. Verkar sitta dolt under flera hela plasthöljet (eller vad man kallar det). Har inte hittat någon bra guide hur man hittar batteriet i en HP 8460p.

Tror dock att BIOS updateringen löste saken. Återkommer.

Härligt att du fick in rätt uppdatering, tycker den är bättre än föregångaren eftersom datorn annars blev rätt varm. Möjligt att F.67A ökade på kylningen en hel del ?

Det verkar som att de flesta HP laptops går att använda ändå även om CMOS-batteriet är dåligt.
Visserligen får man ett felmeddelande, men "Load Setup Defaults", plus att ställa in datum och tid brukar alltid hjälpa.
Sedan är det bara att köra. BIOS kommer att "tappa minnet" om det stora batteriet blir tomt och datorn ej har nätanslutning.

Att klockan går fel, eller fel checksumma fås tyder på att batteriet håller på att lägga av.

Beteckningen CMOS är egentligen felaktigt utan BIOS lagras i EPROM eller EEPROM numera.
Av någon anledning fick förkortningen CMOS hänga med kanske på grund av att
BIOS brändes in på ett annat sätt på en annan typ av krets,
som förkortades CMOS.

Vid mätning så får jag i regel 3,06 Volt på dessa batterier.

BIOS är ett mikro-operativsystem som startar bland annat minneskontrollern, plus alla
kringenheter.

På nästan alla laptops så är inställningsmöjligheterna i BIOS mikroskopiska, dvs nästan allt är låst, annars så fanns det på vissa en del intressanta funktioner.
Men idag är det väl ingen som bryr sig ?
Tycker själv att HP Elitebook 8460p är en hyfsat bra kärra.
Med 16 GB RAM + SSD (SATA) så kan man hålla igång mycket, och det gör inget om Google Chrome käkat upp 4GB på en dag (Win 10 Pro).

En arbetshäst med tåliga komponenter, outslitligt tangentbord, och jag har flera där
det stora batteriet har räckt i åratal.
Nu finns det bara en kvar som har bra batteri.
Minus för dålig ljusstyrka på skärmen förstås och bleka färger.

Intel har också ett rätt så nyligen ett uppdaterat paket för dessa datorer,
Intel Management Engine, men det är lite svårt att leta upp den och de associerade drivers på Intels webbsida.

Datorn är så liten att den blir tröttande att sitta och jobba länge vid, då behövs ett fullstort tangentbord, plus en stor skärm.
Och en bekväm kontorsstol förstås. Kaffemaskin är också ett måste...
Senast redigerad av DrSvenne 2024-01-04 kl. 02:49.
Citera
2024-01-04, 23:36
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Härligt att du fick in rätt uppdatering, tycker den är bättre än föregångaren eftersom datorn annars blev rätt varm. Möjligt att F.67A ökade på kylningen en hel del ?

Det verkar som att de flesta HP laptops går att använda ändå även om CMOS-batteriet är dåligt.
Visserligen får man ett felmeddelande, men "Load Setup Defaults", plus att ställa in datum och tid brukar alltid hjälpa.
Sedan är det bara att köra. BIOS kommer att "tappa minnet" om det stora batteriet blir tomt och datorn ej har nätanslutning.

Att klockan går fel, eller fel checksumma fås tyder på att batteriet håller på att lägga av.

Beteckningen CMOS är egentligen felaktigt utan BIOS lagras i EPROM eller EEPROM numera.
Av någon anledning fick förkortningen CMOS hänga med kanske på grund av att
BIOS brändes in på ett annat sätt på en annan typ av krets,
som förkortades CMOS.

Vid mätning så får jag i regel 3,06 Volt på dessa batterier.

BIOS är ett mikro-operativsystem som startar bland annat minneskontrollern, plus alla
kringenheter.

På nästan alla laptops så är inställningsmöjligheterna i BIOS mikroskopiska, dvs nästan allt är låst, annars så fanns det på vissa en del intressanta funktioner.
Men idag är det väl ingen som bryr sig ?
Tycker själv att HP Elitebook 8460p är en hyfsat bra kärra.
Med 16 GB RAM + SSD (SATA) så kan man hålla igång mycket, och det gör inget om Google Chrome käkat upp 4GB på en dag (Win 10 Pro).

En arbetshäst med tåliga komponenter, outslitligt tangentbord, och jag har flera där
det stora batteriet har räckt i åratal.
Nu finns det bara en kvar som har bra batteri.
Minus för dålig ljusstyrka på skärmen förstås och bleka färger.

Intel har också ett rätt så nyligen ett uppdaterat paket för dessa datorer,
Intel Management Engine, men det är lite svårt att leta upp den och de associerade drivers på Intels webbsida.

Datorn är så liten att den blir tröttande att sitta och jobba länge vid, då behövs ett fullstort tangentbord, plus en stor skärm.
Och en bekväm kontorsstol förstås. Kaffemaskin är också ett måste...

Ja, har bara bra erfarenheter av Elitebooks. Hade en 6930p i tolv år köpt begagnad. Började köpa Elitebooks efter att hårddisken i min iBook G4 pajat efter ett år och det var ett helvete att byta ut.
Tror Cmos problemet var att jag körde Win 10 och BIOsen inte var uppdaterad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in