2024-01-02, 13:09
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoraya2
Till TS, du hänger upp dig för mycket på att en kvinna ska rädda dig. Vi är inte så jävla speciella. Du behöver få hjälp med ditt mående först. Sen kommer du säkerligen se på saker på ett helt annat sätt.

Om inget, kommer du utstråla något helt annat. Bara det kommer nog göra en hel del för dig. Fortsätt träna, de är bra för det mentala. Var inte så hård emot dig själv. Men snälla, sök hjälp. Det är inte värt det. Att gå runt så där. Damen kommer, de är jag säker på men ta hand om dig själv först!

Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
This! Ensamma, olyckliga killar verkar alltid tro att en flickvän kommer vara det som hjälper måendet.
Åtskilliga liknande trådar har gjorts och det handlar ju ALLTID om en person med extremt uselt självförtroende, psykisk ohälsa och eller diagnoser av olika slag.
Varenda en verkar ignorera allt detta och tro en flickvän kommer vara räddningen.

Har aldrig heller sett någon som tar råden med att jobba på sig själv först innan ens fundera på en flickvän.
Det är fan inte schysst att dra in någon annan i ens dåliga mående.

Var ju en annan användare (med uppenbar psykisk ohälsa) nyligen som också längtade efter en flickvän, skaffar en flickvän (misstänkt psykisk ohälsa även där) på bara nån dag, älskade henne direkt tydligen men kände fortfarande bara ett tomrum…dvs flickvännen hjälpte inte ett skit, sen gick det väl åt helvete bara nån vecka senare.
Just saying…mönstret är tydligt.

Börja med att gå till en psykolog borde vara prio…inte en flickvän.

Anser att båda ni två har helt rätt i er analys och i det ni skriver. De allra flesta människor söker extern lösning på vad som är ett internt inre problem. Om det är pengar man saknar då är det hopp till spel, ett nytt jobb eller hitta en rik partner som gäller. Är det prestige då är det den nya bilen eller det nya boendet som kommer att göra en lycklig eller X-antal likes på ens postningar i sociala medier m.m. Vad man än saknar är det tillfredsställandet av det behovet som kommer att göra en lycklig. Om det är folk generellt övertygade om.

Men om analysen är korrekt, dvs man vet att det har med ens inre att göra, hur då lösa det? Att arbeta med sig själv, sina tankar, sin självbild och inställning är det svåraste som finns. Psykologer/terapeuter etc är en lösning som jag själv ofta rekommenderar till TS och liknade personer här på FB men jag vet att detta inte alltid hjälper. Personer som TS behöver ofta mer handgriplig hjälp och stöttning men vem kan ge dem detta? Själv har jag funderat i banorna kring mansgrupper. Det finns sådana på olika platser men då gäller det att TS har modet att gå dit.

// CC
Citera
2024-01-02, 15:50
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
This! Ensamma, olyckliga killar verkar alltid tro att en flickvän kommer vara det som hjälper måendet.
Åtskilliga liknande trådar har gjorts och det handlar ju ALLTID om en person med extremt uselt självförtroende, psykisk ohälsa och eller diagnoser av olika slag.
Varenda en verkar ignorera allt detta och tro en flickvän kommer vara räddningen.

Har aldrig heller sett någon som tar råden med att jobba på sig själv först innan ens fundera på en flickvän.
Det är fan inte schysst att dra in någon annan i ens dåliga mående.

Var ju en annan användare (med uppenbar psykisk ohälsa) nyligen som också längtade efter en flickvän, skaffar en flickvän (misstänkt psykisk ohälsa även där) på bara nån dag, älskade henne direkt tydligen men kände fortfarande bara ett tomrum…dvs flickvännen hjälpte inte ett skit, sen gick det väl åt helvete bara nån vecka senare.
Just saying…mönstret är tydligt.

Börja med att gå till en psykolog borde vara prio…inte en flickvän.

Jag är inte helt enig med dig.

I det här specifika fallet verkar det dessutom inte finnas några diagnoser med i bilden, utan jag ser en någorlunda kompetent kille med på tok för dålig självkänsla för vad han faktiskt lyckats åstadkomma i livet.

Jag tror inte att det är svårare än att trådstartaren är för kräsen, kombinerat med att han på något vänster fått för sig att han måste ha en flickvän bara för att hans syskon och släktingar har flickvänner.

Lägg till att många tjejer har orealistiska krav på killar, som någon annan i tråden tidigare nämnde. Det är som bäddat för total katastrof redan från början.

Jag håller dock med dig om att det kan vara en god idé för trådstartaren att söka hjälp. Det behöver inte nödvändigtvis vara en psykolog eller kurator men någon som åtminstone kan få honom på andra tankar. Någon som tror på honom och som kan hjälpa honom bygga upp självkänslan och självförtroendet.

Lyckas han få hjälp med det inre så är jag övertygad om att det kommer gå vägen.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2024-01-02 kl. 16:14.
Citera
2024-01-02, 16:24
Medlem
GertBennys avatar
Män måste sluta bekräfta sig genom/via kvinnor. Det är nästan en sjuklig fixering vid just partnerskap, sex och så vidare i dagen samhälle och det har blivit som en slags måttstock eller snarare en checkbox man ska ha kryssat i - annars är man inte lika bra som andra eller en "förlorare".

Det finns munkar och andra nissar som aldrig haft en tjej - tror du dessa går runt och vill ta livet av sig på grund av detta eller är det så att deras omgivning göder en annan typ av mentalitet eller målbild för hur livet ska vara? Med detta sagt så menar jag att du själv kan befria dig ifrån den "hjärntvätt" som samhället injicerat i ditt sinne gällandes just relationer och samlevnad och allt det där.

Det vill säga att du slutar sätta relationer/tjejer på en ouppnåelig piedestal som du aldrig når och därmed mår dåligt av att aldrig nå.

Är du genuint sämre än människor med en partner bara för du inte får någon tjej på ett helt objektivt plan utan några som helst sociala värderingar eller liknade? Nej.

Höjs din IQ av att du skaffar en tjej? Nej.

Blir du starkare av att skaffa en tjej? Nej.

Får du ett bättre minne av att skaffa en tjej? Nej.

Blir du en bättre, klokare och finare människa i allmänhet för att du skaffar en tjej? Antagligen inte.

Med detta sagt så menar jag inte med mitt svar att du ska gå full Incel och hata alla tjejer och sky dessa som pesten. Snarare att du ska fundera på eller börja uppskatta andra aspekter av ditt liv och som gör dig gott och sluta fokusera på det som "fattas".
Citera
2024-01-02, 17:28
Medlem
Jag kan absolut förstå att du känner dig stressad, men att inte ha en fast partner i sena 20-årsåldern är inte konstigt. Jag är några år yngre än dig, och i min bekantskapskrets ser det väldigt olika ut på förhållandefronten. Det är allt ifrån fleråriga relationer till singlar. Att hitta den rätta kan ta tid. Generellt kan jag dock säga att flest och bäst förhållanden inte är synonymt. Många går in i något alldeles för snabbt för att sedan inse att det inte är rätt.

I egenskap av att själv vara kvinna kan jag säga att desperation inte är attraktivt. Se till att faktiskt lära känna tjejen först. Har du bekanta som kan introducera dig för nya människor? Det är en bra början. Och glöm inte bort att först och främst må bra för dig själv.
Citera
2024-01-02, 17:59
Medlem
Tro mig, att hitta sin ”livs kärlek” är inget man vill ha bråttom med, faktum är att man hellre hade hittat den vid 35 års ålder efter att ha varit singel tills dess än att hitta den vid 30 års ålder och ha fått sortera ut massa patrask.

Kärlek och relationer är bara nice 10% av tiden medans resterande 90 kan vara ett rent helvete, dvs om du kör samma strategi som medelmänniskan och dejtar omkring för just dejtandets skull.
Citera
2024-01-02, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn

Kort bakgrundsinformation om mig: Jag är nästan 30 år gammal, styrketränar 4 dagar i veckan, äger en bostadsrätt i en någorlunda fin del av Stockholm, kandidatexamen på universitetsnivå, fast jobb, 183 cm lång och ett tämligen alldagligt ansikte. Mer introvert än extrovert. Usel självkänsla.

Det jag kan lägga till är att jag har nätdejtat från och till sedan år 2019 (med undantag från när jag var i ett så kallat "förhållande" 2021-2022).

Visst har jag lyckats få till matchningar och några enstaka dejter men det är sällan jag känner mig tillräckligt intresserad av tjejerna jag matchar med. Lyckas jag mot all förmodan matcha med en tjej som jag finner någorlunda intressant så svarar hon sällan. Svarar hon så dör konversationen ändå efter något enstaka meddelande.

Jag behöver all hjälp jag kan få - snälla hjälp mig.

Det känns klassiskt i dagens samhälle att folk har svårt att träffa en partner, jag känner många som är ”evigt singel” men som där inte är något fel på alls. Detta är både män och kvinnor. Jag tror att den största anledningen är att man tar det för allvarligt, man vet inte om man träffat den rätte förrän långt efter första träffen, om någonsin. Ta ner förväntningarna och lev i nuet, ha målet att ha kul just nu, är tjejen trevlig så kör på det ett tag. Även om det känns självklart att det inte kommer att hålla i längden, för det kan du inte veta, är hon kul nu är det bra nog.
Själv hade min man inte haft en chans om vi skulle matcha på nån site, och jag hade inte haft en chans på honom. Första gång vi träffades uppstod inget intresse, inte följande tio gånger heller. Sen trivdes vi ihop och började umgås. Jag tyckte det var självklart att det inte skulle hålla och nu står vi här, över 20 år senare och kan konstatera att än så länge går det bra i alla fall. Så ge fler personer fler chanser och slappna av, du är inte såå gammal än.

Din beskrivning av dig själv känns problematisk, känns som att du tänker att du ”har allt”. Det du räknar upp är säkert en fördel men inte det viktiga. Som man behöver du snarare vara lugn och självsäker, våga ta initiativ. Jag fattar att det inte är så lätt om man inte har det naturligt men det kan vara bra att ha i åtanke.

Jag fattar inte varför du underkänner förhållandet med den äldre tjejen? Det är väl bara en fördel att ha varit tillsammans med någon med mer erfarenhet, värdera lärdomarna därifrån istället.
Citera
2024-01-02, 19:09
Medlem
Var rädd om ditt liv! Du verkar vara en bra kille men du har nog för höga krav. Är du perfektionist; varför var åldern och ett barn ett problem ? Tjejerna du dejtat kunde du väl gett dig tid att lära känna. Mer ödmjukhet skulle göraq mkt.
Citera
2024-01-02, 19:54
Medlem
Citat:
Som det framgår i trådens rubrik så har jag under hela mitt vuxna liv haft svårt att få tjejer intresserade av mig, vilket börjat tära på mitt psyke rätt ordentligt. För att vara tydlig har jag alltid varit ointresserad av snabba/tillfälliga kontakter utan det har varit en flickvän som stått högst på önskelistan.

Trots det har jag under hela mitt liv endast haft ett (1) seriöst förhållande. Däremot var tjejen betydligt äldre än mig och med barn sedan tidigare. Därför är jag osäker på om det överhuvudtaget gills. Bortsett från det kan jag inte minnas att jag någonsin ens hållit en tjej i handen. Definitivt ingen jämnårig tjej i varje fall.

En släktmiddag dagarna innan julafton blev droppen. När det slog mig att så gått som samtliga kusiner inklusive mina syskon var där med sina partners så fick jag nog. Jag fick en stark obehagskänsla i bröstet och kände hur det pulserade i hela kroppen. Jag ursäktade mig och åkte raka vägen hem i syfte att ta mitt liv. Jag hade bestämt mig.

Lyckligtvis träffade jag på en granne i trapphuset som anade oråd och ringde polisen. Polisen körde mig raka vägen till psykiatriska akutmottagningen och där blev jag kvar i en vecka.

Jag "släpptes" ut några dagar innan nyårsafton och till en början kändes det som att jag var på rätt spår. Men nu börjar dom destruktiva tankarna krypa sig allt närmare.

Vad ska jag ta mig till? Hur ska jag bära mig åt för att få tjejer att bli attraherade av mig? Jag orkar ärligt talat inte ha det så här. Eller rättare sagt: jag kan inte ha det så här.

Kort bakgrundsinformation om mig: Jag är nästan 30 år gammal, styrketränar 4 dagar i veckan, äger en bostadsrätt i en någorlunda fin del av Stockholm, kandidatexamen på universitetsnivå, fast jobb, 183 cm lång och ett tämligen alldagligt ansikte. Mer introvert än extrovert. Usel självkänsla.

Det jag kan lägga till är att jag har nätdejtat från och till sedan år 2019 (med undantag från när jag var i ett så kallat "förhållande" 2021-2022).

Visst har jag lyckats få till matchningar och några enstaka dejter men det är sällan jag känner mig tillräckligt intresserad av tjejerna jag matchar med. Lyckas jag mot all förmodan matcha med en tjej som jag finner någorlunda intressant så svarar hon sällan. Svarar hon så dör konversationen ändå efter något enstaka meddelande.

Kompis, du behöver hjälp. Vi män finns för varandra. Thailand finns allt du behöver och mer. Klart slut. Pma om du mår dåligt
Citera
2024-01-02, 20:00
Medlem
Citat:
Som det framgår i trådens rubrik så har jag under hela mitt vuxna liv haft svårt att få tjejer intresserade av mig, vilket börjat tära på mitt psyke rätt ordentligt. För att vara tydlig har jag alltid varit ointresserad av snabba/tillfälliga kontakter utan det har varit en flickvän som stått högst på önskelistan.

Trots det har jag under hela mitt liv endast haft ett (1) seriöst förhållande. Däremot var tjejen betydligt äldre än mig och med barn sedan tidigare. Därför är jag osäker på om det överhuvudtaget gills. Bortsett från det kan jag inte minnas att jag någonsin ens hållit en tjej i handen. Definitivt ingen jämnårig tjej i varje fall.

En släktmiddag dagarna innan julafton blev droppen. När det slog mig att så gått som samtliga kusiner inklusive mina syskon var där med sina partners så fick jag nog. Jag fick en stark obehagskänsla i bröstet och kände hur det pulserade i hela kroppen. Jag ursäktade mig och åkte raka vägen hem i syfte att ta mitt liv. Jag hade bestämt mig.

Lyckligtvis träffade jag på en granne i trapphuset som anade oråd och ringde polisen. Polisen körde mig raka vägen till psykiatriska akutmottagningen och där blev jag kvar i en vecka.

Jag "släpptes" ut några dagar innan nyårsafton och till en början kändes det som att jag var på rätt spår. Men nu börjar dom destruktiva tankarna krypa sig allt närmare.

Vad ska jag ta mig till? Hur ska jag bära mig åt för att få tjejer att bli attraherade av mig? Jag orkar ärligt talat inte ha det så här. Eller rättare sagt: jag kan inte ha det så här.

Åk till Thailand/Filipinerna och hämta hem en.
Citera
2024-01-02, 20:23
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Jag är inte helt enig med dig.

I det här specifika fallet verkar det dessutom inte finnas några diagnoser med i bilden, utan jag ser en någorlunda kompetent kille med på tok för dålig självkänsla för vad han faktiskt lyckats åstadkomma i livet.

Jag tror inte att det är svårare än att trådstartaren är för kräsen, kombinerat med att han på något vänster fått för sig att han måste ha en flickvän bara för att hans syskon och släktingar har flickvänner.

Lägg till att många tjejer har orealistiska krav på killar, som någon annan i tråden tidigare nämnde. Det är som bäddat för total katastrof redan från början.

Jag håller dock med dig om att det kan vara en god idé för trådstartaren att söka hjälp. Det behöver inte nödvändigtvis vara en psykolog eller kurator men någon som åtminstone kan få honom på andra tankar. Någon som tror på honom och som kan hjälpa honom bygga upp självkänslan och självförtroendet.

Lyckas han få hjälp med det inre så är jag övertygad om att det kommer gå vägen.

Nu var inte mitt inlägg riktat direkt till TS själv utan mer generellt vad jag sett här på FB. Att skaffa partner kommer ju innebära andra problem istället och det tror jag många inte inser.

Och nej det kanske inte finns diagnoser osv hos just TS men att man vill ta sitt liv är ju allvarligt.

Jag hoppas TS jobbar på sig själv och tar den tid det behövs och hjälp som finns.
Citera
2024-01-02, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kldkgloks
Åk till Thailand/Filipinerna och hämta hem en.

Problemet med thailändskor/filippinskor/whatever är att dom för det mesta inte ser bra ut. Hade dom sett ut som iranskor eller libanesiskor så hade nog betydligt fler kunnat tänka sig att hämta hem sånt luder till Sverige. Finns ju en anledning till varför det bara är gamla, tjocka eller mentalt handikappade män som åker till Thailand.
Senast redigerad av Alfons-Bokalen 2024-01-02 kl. 21:08.
Citera
2024-01-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfons-Bokalen
Problemet med thailändskor/filippinskor/whatever är att dom för det mesta inte ser bra ut. Hade dom sett ut som iranskor eller libanesiskor så hade nog betydligt fler kunnat tänka sig att hämta hem sånt luder till Sverige. Finns ju en anledning till varför det bara är gamla, tjocka eller mentalt handikappade män som åker till Thailand.

Så kanske det är. Jag gillar thailändskor/filippinskor. Dom är lätta att ha att göra med när man är där iaf.
Sen har jag dålig koll på "iranskor eller libanesiskor" är dom omöjliga att få hem då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in