• 1
  • 2
2022-07-03, 12:54
Medlem
Hej,

Jag går i tankarna på att starta en ICA nära butik i området jag bor . Hur kommer man igång, vem ska man kontakta osv? Tack på förhand för alla tips.

Mvh
M
Citera
2022-07-03, 12:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Hej,

Jag går i tankarna på att starta en ICA nära butik i området jag bor . Hur kommer man igång, vem ska man kontakta osv? Tack på förhand för alla tips.

Mvh
M

Här kan du läsa: https://www.icahandlarna.se/karriar/...-ica-handlare/

Det normala är att man jobbar i en annan ICA-butik som butikschef och gör bra ifrån sig.
Citera
2022-07-03, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Här kan du läsa: https://www.icahandlarna.se/karriar/...-ica-handlare/

Det normala är att man jobbar i en annan ICA-butik som butikschef och gör bra ifrån sig.
Det stämmer bra.
TS kan glömma att komma in ”från gatan” och bli ICA-handlare.
Det krävs en lång karriär i branschen och helst inom ICA alternativt mycket goda kontakter inom ledningen.
Citera
2022-07-03, 14:03
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Det stämmer bra.
TS kan glömma att komma in ”från gatan” och bli ICA-handlare.
Det krävs en lång karriär i branschen och helst inom ICA alternativt mycket goda kontakter inom ledningen.
Varför heter det ICA-handlare när man driver butiken, alla som handlar på ICA är väl ICA-handlare?
Citera
2022-07-03, 14:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Man kan inte bara "starta en ICA-butik". Du måste jobbat länge inom ICA och gjort dig ett namn som duktig butikschef och du måste ha flera miljoner i eget kapital att satsa.
Citera
2022-07-03, 14:18
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Varför heter det ICA-handlare när man driver butiken, alla som handlar på ICA är väl ICA-handlare?

Givetvis är det hen som gör sitt leverne på handeln som är ”handlaren”, vi andra är ju blott kunder.
Benämner du dig själv brevbärare när du hämtar in posten också?
Citera
2022-07-03, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Bra poäng där!
Man säger handlare till vardags men egentligen heter det köpman.
Citera
2024-01-01, 16:15
Medlem
Jag tror inte att du kan starta ett ica nära om du inte har pengar till det. När jag läser de trådar du skrivit i tidigare så skulle jag nog inte tro att du har tillräckligt med pengar till ett ica nära.
Citera
2024-01-02, 13:28
Medlem
Hur kan man ens tro att man bara kan starta upp en ICA?
De som är handlare har i största grad många år bakom sig på ICA och har arbetat sig uppåt i graderna och genom utbildningar för att kunna bli handlare. Sen behöver du köpa dig en butik när möjligheten ges. Och det är inte bara att säga ja tack, det är flera som kommer vilja ha den butiken.

Eller så har man en förälder som har varit handlare men barnen jobbar ändå på ICA innan.

Du kan däremot starta en bank om du vill det.
Citera
2024-01-02, 13:35
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur kan man ens tro att man bara kan starta upp en ICA?
De som är handlare har i största grad många år bakom sig på ICA och har arbetat sig uppåt i graderna och genom utbildningar för att kunna bli handlare. Sen behöver du köpa dig en butik när möjligheten ges. Och det är inte bara att säga ja tack, det är flera som kommer vilja ha den butiken.

Eller så har man en förälder som har varit handlare men barnen jobbar ändå på ICA innan.

Du kan däremot starta en bank om du vill det.

Njae, kostar 5 m €. Frågade en bankkille som just jobbat med utländska banker. Sedan behövs namnkunnigt folk i ledningen. Och compliance managers etc.

Nu var detta nog för 8 år sedan, kan vara dyrare idag.
Citera
2024-01-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Njae, kostar 5 m €. Frågade en bankkille som just jobbat med utländska banker. Sedan behövs namnkunnigt folk i ledningen. Och compliance managers etc.

Nu var detta nog för 8 år sedan, kan vara dyrare idag.

Ja, klart det kostar massa pengar men man kan.
men att starta en ICA för att man känner för det går inte.
Citera
2024-01-02, 13:47
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Bra poäng där!
Man säger handlare till vardags men egentligen heter det köpman.

Nej. Handlare och köpmän bedriver båda köpmanskap. Historiskt har skillnaderna mellan dessa varierat och idag är de i dem flesta fall synonyma men det är inte en fråga om "vardagligt tal".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in