• 1
  • 2
2024-01-02, 10:58
Medlem
Hos Eniro på sjön (app) så hade jag allt inkluderat för en engångsavgift på ca 200kr och har haft det i närmare 10 år.
Nu heter appen Skippo och där måste jag betala ca 400kr per år för samma utval.

Finns det något juridisk fel i vad Skippo gör?
Citera
2024-01-02, 11:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAnal
Hos Eniro på sjön (app) så hade jag allt inkluderat för en engångsavgift på ca 200kr och har haft det i närmare 10 år.

Är det fortfarande Eniro som äger Skippo?
Låter som att de helt enkelt gjort bort sig och nu vill göra om allt för att suga ut mer pengar från dig som användare. 200 kr för en livslång uppdatering låter väldigt bra så detta är nog deras lösning för att komma ur skiten.

Något av alla streamingbolag gjorde väl samma sak när de lovade samma pris resten av livet men helt plötsligt såldes och gick ihop med en konkurrent och det blev massa strul. Stremingtjänsten har jag för mig fick backa då alla deras användare blev vansinniga, frågan är om ni skippoanvändare kan göra samma sak.
Citera
2024-01-02, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är det fortfarande Eniro som äger Skippo?
Låter som att de helt enkelt gjort bort sig och nu vill göra om allt för att suga ut mer pengar från dig som användare. 200 kr för en livslång uppdatering låter väldigt bra så detta är nog deras lösning för att komma ur skiten.

Något av alla streamingbolag gjorde väl samma sak när de lovade samma pris resten av livet men helt plötsligt såldes och gick ihop med en konkurrent och det blev massa strul. Stremingtjänsten har jag för mig fick backa då alla deras användare blev vansinniga, frågan är om ni skippoanvändare kan göra samma sak.

Minns du vilken streamingtjänst det rörde sig om?

"Relativt nystartade båtlivsföretaget Skippo köpte i höstas Eniro på sjön, och i dagarna har det släppts en ny version av appen, som hädanefter kommer att heta just Skippo"7
https://www.praktisktbatagande.se/ba...okala-batlivet
Citera
2024-01-02, 11:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Minns du vilken streamingtjänst det rörde sig om?

"Relativt nystartade båtlivsföretaget Skippo köpte i höstas Eniro på sjön, och i dagarna har det släppts en ny version av appen, som hädanefter kommer att heta just Skippo"7
https://www.praktisktbatagande.se/ba...okala-batlivet

Jag har inte själv använt streamingtjänsten men här kan du läsa om det, det gällde HBO iallafall. Säkerligen för att motverka att folk har en streamingtjänst i ett halvår för att sen byta till en annan för att få lite annat utbud.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...et-erbjudandet
Citera
2024-01-02, 11:17
Medlem
"Sökbolaget Eniro har tecknat en avsiktsförklaring om att avyttra Eniro På Sjön till Skippo."
"Affären innebär att Eniro blir huvudägare i Skippo. Ägandet blir 40 procent. Affären innehåller även optioner som gör det möjligt för att avyttra 87,5 procent av innehavet för en indikativ värdering om 120 miljoner kronor."

https://www.realtid.se/telegram/enir...n-till-skippo/
Citera
2024-01-02, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag har inte själv använt streamingtjänsten men här kan du läsa om det, det gällde HBO iallafall. Säkerligen för att motverka att folk har en streamingtjänst i ett halvår för att sen byta till en annan för att få lite annat utbud.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...et-erbjudandet
Tack för svar!
Citera
2024-01-02, 11:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tack för svar!

Så lite så men hoppas det löser sig för dig. Håller med om att prisökningen var lite väl stor med tanke på tidigare avtal. Alltid värt att forska vidare i om det ens är ok att göra som de gjort då du faktiskt har ett pågående avtal sen många år tillbaka.
Citera
2024-01-02, 12:50
Citat:

Även billiga båtar kostar att ha, varför snåla med program för navigation. Köp något vettigt för 2000-3000kr från tex navionics.
Annars har du deras app som fungera för runt 500kr.
Citera
2024-01-02, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Även billiga båtar kostar att ha, varför snåla med program för navigation. Köp något vettigt för 2000-3000kr från tex navionics.
Annars har du deras app som fungera för runt 500kr.

Jag använder Eniro på sjön som ett papperskort och får då en överblick över de nästkommande fyrsektioner, stag mm gällande planering och använder radar och plotter för de närmsta kablarna.
Kan nämna att jag inte är ute som privatperson
Senast redigerad av MrAnal 2024-01-02 kl. 13:14.
Citera
2024-01-02, 14:23
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Ja, med största sannolikhet har de inte rätt att göra så. Men det beror också lite på vilket information du fick när du ingick avtalet och vad det avtalet sa.

Jag hade en liknande lösning med iSailor och den fortsatte fungera för mig efter att Furuno tog över som ägare, däremot upplevde jag att tjänsten försämrades och blev svårare att använda. Men jag sist jag kollade kom jag fortfarande åt appen och de sjökort jag en gång köpte.
Citera
2024-04-16, 03:11
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Det hela handlar väl om, som andra varit inne på, vad som stod i det ingångna avtalet mellan er.

Många avtal är ju helt intetsägande, för att de någonstans mitt i har en klausul som säger att de kan ändra alla villkor, hursomhelst, och närsomhelst.

Är det en app som tankar ner kartdata efter den är installerad? Eller ingår kartorna i själva installationsfilen?
Citera
2024-05-16, 21:25
Medlem
flashmaners avatar
Det kan absolut vara så att Eniro på Sjön har begått avtalsbrott med sina kunder i detta fallet.

Bokio, en bokföringstjänst på internet som skulle vara gratis för alltid fick många egenföretagare som kunder. Sedan började de ta betalt, kastade ut gratiskunderna och kidnappade deras bokföring som de sedan fick betala för att få ut. Det är nu en "class act lawsuit" på gång emot Bokio. Det finns en grupp på facebook om det. Skall bli riktigt intressant att se vart det tar vägen. De som stämmer ser ut att ha rätt bra på fötterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in