2024-01-01, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troldmanden
Jag firade nyår igår i Köpenhamn och alla skulle se drottningens nyårstal, beskedet om att abdikera blev en total chock. Ämnet för resten av kvällen.
Deras två tv kanaler sänder live hela eftermiddagen och diskuterar vad som hände och hur framtiden blir. Nästan för besatta av monarkin, vilket förvånar mig även om jag visste Maggan var poppis.

Tror nya kungen kommer blir kanon, hans Royal Run är en supersuccé och danskarna gillar att han godt kan ta en bajer och en gammeldansk.

Fredrik blir en snygg kung. Blir bra för Danmark.
Citera
2024-01-01, 18:25
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Nej, påven har inte abdikerat, han avsattes med en kupp. En påve kan dessutom inte abdikera enligt stadgarna.

Det hör till tradition att en Kung dör på sin post.
Påven sade upp sig från sitt (kungliga) ämbete, vilket är själva definitionen av abdikering.
Citera
2024-01-01, 19:18
Medlem
Gsnska säker på att vår kung kör på tills han trillar av pinn.
Han verkar inte vara typen att abdikera.
Han vet nog egentligen bara en sak och det är det han gör nu.
Citera
2024-01-01, 19:18
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
I sitt nyårstal meddelar drottning Margrethe idag att hon abdikerar till förmån för kronsprins Frederik.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlqVwA/danmarks-drottning-abdikerar

Borde vår kung låta sig inspireras?
Var väl rätt väntat. Hon är 83. Högst vettigt initiativ.
Citera
2024-01-01, 19:58
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Var väl rätt väntat. Hon är 83. Högst vettigt initiativ.
Det var bara du och Saida som förväntade det isåfall.
Hon har tidigare, vid flera tillfällen, uttalat sig om att tronen sitter man på tills man dör.
Det här var en atombomb för danskarna.
Citera
2024-01-01, 20:35
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Aldrig förstått varför de enda kunganamnen i Danmark är Kristian och Frederik.
De tyckte att Preben Tyrann lät dumt.

Viss påverkan på Danmark blir det väl, monarken har ju, till skillnad från Sverige, någon sorts formell makt. Hos oss handlar det bara om att monarken ska informeras om vad som händer. Skulle den nya kungen försöka "utmana" politiken så antar jag att han på något sätt avsätts, med grundlagsändring eller liknande.

Vår kung verkar sedan långe ha varit inställd på att sitta livet ut, att hans kusin pensionerar sig påverkar nog inte det. Jag utgår dock från att han tagit upp det ämnet med kronprinsessan, det handlar ju om "familjeföretaget".
Citera
2024-01-01, 20:40
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor

Viss påverkan på Danmark blir det väl, monarken har ju, till skillnad från Sverige, någon sorts formell makt. Hos oss handlar det bara om att monarken ska informeras om vad som händer. Skulle den nya kungen försöka "utmana" politiken så antar jag att han på något sätt avsätts, med grundlagsändring eller liknande.

Vår kung verkar sedan långe ha varit inställd på att sitta livet ut, att hans kusin pensionerar sig påverkar nog inte det. Jag utgår dock från att han tagit upp det ämnet med kronprinsessan, det handlar ju om "familjeföretaget".
Kungen godkänner formellt regeringsskifte vid konselj. Han kan säga att han inte godkänner den
Citera
2024-01-01, 20:44
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Kungen godkänner formellt regeringsskifte vid konselj. Han kan säga att han inte godkänner den
Menar du i Danmark?
I Sverige är det talmannen som sköter det formella. Om möjligt sker det inför statschefen.
Citera
2024-01-01, 20:47
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:

Kungahuset i Danmark har, precis som i Sverige, ingen reell politisk makt. Precis som i Sverige så finns det ett par tillfällen då monarken anses utöva sitt ämbete/makt men det är bara ceremoniellt.
Citera
2024-01-01, 21:28
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Menar du i Danmark?
I Sverige är det talmannen som sköter det formella. Om möjligt sker det inför statschefen.
I Sverige

Det sker konselj i slottet där kungen är chef och säger att regeringsskifte har skett eller om det är samma regering som vunnit ett val exempelvis
Citera
2024-01-01, 21:52
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
I sitt nyårstal meddelar drottning Margrethe idag att hon abdikerar till förmån för kronsprins Frederik.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlqVwA/danmarks-drottning-abdikerar

Borde vår kung låta sig inspireras?

Vill man behålla monarkin i Svetige så bör växlingen ske nu. Sitter Tjabo kvar i dryga 20 år till så kan demokratiseringsprocessen nått så långt att Sverige blir en demokratisk republik…
Citera
2024-01-01, 21:57
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det undrar jag också. Tyvärr öppnar det allt abdikerande för någon sorts allmän debatt om en regents lämplighet i olika sammanhang. Det ska inte finnas någon sådan debatt. Det ska vara till döden. Påverkas förmågan att ta beslut, så ska det snackas ställföreträdare, inte ersättare.

Förr satt de ”livet ut” eftersom livet tog slut tidigt för de flesta både kunglighrter och dödliga människor när det inte fanns antibiotika, ryggkirurgier och allsköns terapier som det finns idag så det betyder att vi och kungar/drottningar lever till omkring 100 år allihop, klart man inte kan begära att folk ska jobba så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in