2024-01-01, 13:03
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Regenter i Belgien, Nederländerna, Spanien och till och med påven har abdikerat under senaste 10 åren. Vad hände med idén om att det här handlar om ett ansvar man har tills man dör? Dåligt krut i nutidens statschefer?

Lyckligtvis har vi i Sverige en stark ledare som inte hoppar av bara för att det blir lite tröttsamt att jobba på äldre dar.
Nej, påven har inte abdikerat, han avsattes med en kupp. En påve kan dessutom inte abdikera enligt stadgarna.

Det hör till tradition att en Kung dör på sin post.
Citera
2024-01-01, 13:03
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beisskorb
vad har drottningen för titel när hon har abdikerat?
Enligt Ekstrabladet ska hon fortfarande vara "Hendes Majestæt".
Frederik blir "Hans Majestæt Kong Frederik X".

Om Mary blir drottning eller inte blir intressant med tanke på hur nuvarande drottningens man prins Henrik surade i årtionden för att han inte fick kungatitel.
Citera
2024-01-01, 13:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Såklart skulle en "Stop Oil" tjomme försöka sno lite tv-tid i DR1 när Nationalsången spelades.
Tyvärr valde han fel tillfälle då Drottningen Abdikerade, och sopan hade inte ens banderollen på rätt håll innan han hivades iväg

Jag han inte och se vad det var innan stollen blev bortpluckat snabbt, trodde att det var en arg ukrainer som ville göra ett statement. Full förståelse för det, nu västen har fuckat up hans land rejält.
Citera
2024-01-01, 13:51
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Tror knappast vår svenska kung abdikerar, han har god hälsa och vill inte bryta en lång tradition. Dessutom tror jag att han trivs med jobbet mer än någonsin att klippa band och åka runt i världen och rädda regnskogar.

Danskar är lite mer pragmatiska, kan lätt tänka mig att drottningen tycker att hon gjort sitt men att hon kan finnas kvar i bakgrunden när hon fortfarande har hälsan som ett stöd till sin son när han gradvis växer in i rollen.
Vi lever ju i ett historiskt arv men tekniken kräver snart allt utrymme,en yngre kan finna nya stigar för samhörighet.
Citera
2024-01-01, 14:06
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Det är inte en dansk släkt, likt Englands kungahus, är de ursprungligen tyskar. Import som passar de som är styrande på riktigt. Också svenska kungen härstammar ju från någon obetydlig fransk uppkomling.
Du svarar inte på min fråga din dansk
Citera
2024-01-01, 14:17
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Vi får hoppas att vår kära kung kan sitta kvar längre än 52 år.

Han börjar närma sig, han kröntes 1973 alltså 51 år på tronen i år.
Citera
2024-01-01, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Kedjerökare.
Hun er stoppet med at ryge…
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-06-17-dronning-margrethes-rygestop-faar-ryger-til-at-komme-med-et-loefte-for-aaben-tv-skaerm
Citera
2024-01-01, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Du svarar inte på min fråga din dansk

Ju, det är tradition inom huset Oldenburg och huset Glucksburg. Även det engelska kungahuset ( Windsor ) är av den släkt. De är alla inavel sett längre tillbaka i tiden.
Senast redigerad av TantRossin 2024-01-01 kl. 15:10.
Citera
2024-01-01, 15:13
Medlem
Jag firade nyår igår i Köpenhamn och alla skulle se drottningens nyårstal, beskedet om att abdikera blev en total chock. Ämnet för resten av kvällen.
Deras två tv kanaler sänder live hela eftermiddagen och diskuterar vad som hände och hur framtiden blir. Nästan för besatta av monarkin, vilket förvånar mig även om jag visste Maggan var poppis.

Tror nya kungen kommer blir kanon, hans Royal Run är en supersuccé och danskarna gillar att han godt kan ta en bajer och en gammeldansk.
Citera
2024-01-01, 15:38
Medlem
Marielysts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Enligt Ekstrabladet ska hon fortfarande vara "Hendes Majestæt".
Frederik blir "Hans Majestæt Kong Frederik X".

Om Mary blir drottning eller inte blir intressant med tanke på hur nuvarande drottningens man prins Henrik surade i årtionden för att han inte fick kungatitel.

Hun bliver skam dronning, ligesom svenske Ingrid (Margrethes mor) blev dronning, da hun giftede sig med danske Frederik, der blev kendt som kong Frederik IX. Der er ingen problemer med at blive dronning i Danmark, når selve tronfølgeren/regenten er en mand. Det var denne kønsbestemte uretfærdighed, afdøde prins Henrik var så utilfreds med, for eftersom han "kun" var gift med den kvindelige regent, var hans titel dengang prinsgemal og ikke konge.

(Jeg kunne dog tænke mig at vide, hvad der ville ske, hvis den regerende dronning (som fx Margrethe II) havde været lesbisk og giftet sig med en kvinde? Ville vi så ende med at have 2 dronninger, eller...)
Citera
2024-01-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Inga. Monarkin är förlegad och de är bara dyra maskotar som kostar mångmiljonbelopp årligen.

En monarki är billigare än en republik!

https://www.rojf.se/artiklar/jamforelse-av-kostnaderna-for-sveriges-och-finlands-statschefsambete/
Citera
2024-01-01, 16:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Vad hände med idén om att det här handlar om ett ansvar man har tills man dör?

Det undrar jag också. Tyvärr öppnar det allt abdikerande för någon sorts allmän debatt om en regents lämplighet i olika sammanhang. Det ska inte finnas någon sådan debatt. Det ska vara till döden. Påverkas förmågan att ta beslut, så ska det snackas ställföreträdare, inte ersättare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in