Citat:
Ursprungligen postat av
Jurkan143
Någon här som jobbar inom KRIMINALVÅRDEN SOM VET HUR DET FUNKAR med skyddstillsyn, om man har skyddstillsyn och ett giltigt pass inget reseförbud kan man då resa (teoretiskt) utan att meddela frivården? Kan det komma upp när man ska åka utomlands på Arlanda när man ska ut ur eu tex om man ska till ”Phuket” Z har skyddstillsyn du får inte åka utomlands? För mig låter det lite konstigt att de bara ska neka än utresa vid gränspassage så länge man har ett giltigt pass jag menar man kan ju direkt och indirekt fortfarande hinna tills nästa utsatta tid. Kan passkontrollen se att man har skyddstillsyn?
Har du ett giltigt pass kan du resa fritt. Jag är villkorligt frigiven och reser hela tiden utomlands, det är inga problem om du har ett giltigt pass. (Skulle ditt pass återkallas så hade du fått ett brev med beslut från Gränspolisen om det).
OCH PS: Har du ett Nationellt ID-kort då kan du resa i hela EU / EES, och att få ett sådant är
extremt enkelt. (Det finns alltså inte passkontroll inom EU / EES).
(Med ett nationellt id-kort kan du dessutom även bosätta dig i hela EU / EES och efter viss tid få lokalt personnummer som i sin tur ger lokalt ID-kort på det lokala personnumret). Om du dock avser att avvika helt och hållet bör du under alla förhållanden flytta utanför EU / EES då det i praktiken inte är någon större skillnad på Sverige och exempelvis Frankrike eller Spanien grundat det numera extremt täta gränsöverskridande samarbetet myndigheterna emellan.
Har du ett hus i Marbeia som ägs av ett bolag du har i Monaco så kommer det hela ändå att såsmåningom utmätas för att täcka dina skulder i sverige efter begäran av svenska myndigheter.
I brottsanseende bör EU / EES betraktas som ett-och-samma land för all brottslighet som i straffskalan kan ge 2 års fängelse eller mera.