2023-12-31, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Inte svårt för min del, eftersom dom flesta av bibelns principer hade jag förstått innan jag började studera med Jehovas vittnen. Det blev en bekräftelse på att jag inte hade fel i mina tankar jämfört med mina kompisar, min familj och världen i övrigt.

T.ex. förstod jag tidigt principen om att vända andra kinden till, och jag tillämpade det i mitt liv, trots att jag inte hade läst bibeln eller haft påverkan från andra människor. Det jag kommer ihåg, som jag förmodligen blev påverkad av var t.ex. filmerna "Dom 10 Budorden" och filmer om Jesus Kristus (trots att dom inte alltid är verklighetstrogna).

Annars har man som princip att man måste studera med Jehovas vittnen en längre stund innan man kan bli döpt, dels för att Jehovas vittnen kan se om man har ärliga motiv att bli ett Jehovas vittne, och dels att man själv hinner reflektera över vad man ger sig in på, t.ex. att man inser att man kan bli utesluten om man börjar synda.

Det som bibeln kräver.

Det var inga större problem för mig, eftersom jag redan hade dessa krav på mig själv. Men vissa saker var självklart något som jag inte hade anammat, t.ex. att man ska avhålla sig från blod:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod" (Apg 15:28-29 Bibel2000)

Men det var inget problem för mig att sluta äta blodpudding t.ex.

Tack snälla för svar!

Om man är full tatuerad och har ett trasigt förflutet, kan de då godkänna en att bli vittne eller kommer de neka en direkt?

Har Du/Ni speciella kläder på er eller får man gå i vad man vill?
Typ jeans, t-shirt och sneakers ?
Citera
2023-12-31, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankamannen
Tack snälla för svar!

Om man är full tatuerad och har ett trasigt förflutet, kan de då godkänna en att bli vittne eller kommer de neka en direkt?

Jag har sett Jehovas vittnen med tatueringar upp t.o.m. i nacken, fullt synliga. Nästan tatueringar i ansiktet alltså.
Det är självklart inte den bästa representationen för Jehovas vittnen utåt sätt i samhället, men man kan vara den värsta kriminella och ångra sig och vända om till Gud.

Man kan alltså vara den värsta kriminella med tatueringar i ansiktet, och ändå bli accepterad av Jehovas vittnen, men man kan då fråga sig om man då är den bästa representanten för Jehovas vittnen att gå från dörr till dörr, eller bli en äldste.

Gud accepterar en oavsett, så länge man har ett gott hjärta. Det är skillnad på vad Gud dömer och vad människor dömer.

Citat:

Det finns inga speciella klädkoder, så länge det handlar om det som samhället accepterar som representativa kläder.

Det handlar alltså om vad man vill ge för bild till allmänheten om vad Jehovas vittnen står får, vart går gränsen? Kan man som ett Jehovas vittne t.ex. verkligen gå omkring med hakkors och bomberjackor och Dr. Martens skor? Jag tror knappast det.

Man vill inte uppröra människor med vår klädsel, man vill inte dra uppmärksamheten från bibelns budskap genom hur vi klär oss.
Citera
2023-12-31, 19:27
Avslutad
Citat:
Tack snälla för svar!

Du. Lägg av. Du kommer gå dit för att hitta brudar. Hade du sökt sanning hade du letat annanstans. Du vet vad jag menar.
Citera
2023-12-31, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har sett Jehovas vittnen med tatueringar upp t.o.m. i nacken, fullt synliga. Nästan tatueringar i ansiktet alltså.
Det är självklart inte den bästa representationen för Jehovas vittnen utåt sätt i samhället, men man kan vara den värsta kriminella och ångra sig och vända om till Gud.

Man kan alltså vara den värsta kriminella med tatueringar i ansiktet, och ändå bli accepterad av Jehovas vittnen, men man kan då fråga sig om man då är den bästa representanten för Jehovas vittnen att gå från dörr till dörr, eller bli en äldste.

Gud accepterar en oavsett, så länge man har ett gott hjärta. Det är skillnad på vad Gud dömer och vad människor dömer.

Det finns inga speciella klädkoder, så länge det handlar om det som samhället accepterar som representativa kläder.

Det handlar alltså om vad man vill ge för bild till allmänheten om vad Jehovas vittnen står får, vart går gränsen? Kan man som ett Jehovas vittne t.ex. verkligen gå omkring med hakkors och bomberjackor och Dr. Martens skor? Jag tror knappast det.

Man vill inte uppröra människor med vår klädsel, man vill inte dra uppmärksamheten från bibelns budskap genom hur vi klär oss.

Tack snälla för alla dina svar.
Har alltid haft någon form av intresse för Jehovas vittne.
Det känns som jag kommer förlora väldigt mycket om jag joinar?
Ingen av mina familj, släktingar eller vänner tillhör jehovas vittne.
Citera
2023-12-31, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Du. Lägg av. Du kommer gå dit för att hitta brudar. Hade du sökt sanning hade du letat annanstans. Du vet vad jag menar.

Är icke intresserad av brudar.

Vet seriöst inte alls vad du menar.
Citera
2023-12-31, 22:50
Avslutad
Citat:
Är icke intresserad av brudar.

Vet seriöst inte alls vad du menar.

Ok. whatever..
Citera
2023-12-31, 23:03
Medlem
Känner till några de flesta ganska trasiga individer som söker stöd och tröst i något.
De har väl gått från droger eller flaskan för religionen.
Själv lämnade jag kyrkan vid 18, försökte när jag var 14 och hoppade av konfirmationen men fick inte mina bägge föräldrar att ta ledigt en vardag för att bevittna mitt utträde.
Men jag har alltid haft en tro på nåt, men tror knappast på dessa personer som påstår sig stå för nåt högre samtidigt som de bara vill ha makt och skapa sig en förmögenhet
Men visst kan jag förstå dessa människor som söker en gemenskap och hittar den i kyrkan, moskén eller Hells Angels.
Citera
2024-01-01, 01:03
Medlem
Citat:
Tack snälla för alla dina svar.
Har alltid haft någon form av intresse för Jehovas vittne.
Det känns som jag kommer förlora väldigt mycket om jag joinar?
Ingen av mina familj, släktingar eller vänner tillhör jehovas vittne.

Givetvis skulle du förlora väldigt mycket på att gå med i en sekt. Slutna grupperingar med religiösa fundamentalister av det slaget är inget att leka med. En sådan förbindelse är inget du kan ångra hur som helst från en dag till en annan utan potentiellt förödande konsekvenser.

Hitta en gemenskap någon annanstans i stället.
Citera
2024-01-01, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Topplock
Någon som blivit religiös i vuxen ålder?

Finns mängder, främst bland gamla drogmissbrukare, vilkas övergång (tillfällig eller stadigvarande) från kemiska preparat till religion ofta hyllas i media som något jättebra.

Annars brukar, bevars, inte missbrukares livsval framhållas som några föredömen..!
Citera
2024-01-01, 01:14
Medlem
anomaligns avatar
Oj, tyckte det stod "bära blöjor i vuxen ålder" först, lol. Men det är kanske inte jättestor skillnad egentligen.

On topic så finns det ju folk som går över till den barnsliga sidan i vuxen ålder.

Ett exempel är filosofen Yujin Nagasawa som började som ateist men under utbildningen kom i kontakt med det så kallade ontologiska gudsbeviset och blev så övertygad att han skiftade till att tro på gud.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ontologiska_gudsbeviset

Jäkligt märkligt enligt min ödmjuka uppfattning då det ontologiska gudsbeviset är helt efterblivet, men who am I to judge.
Citera
2024-01-01, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Oj, tyckte det stod "bära blöjor i vuxen ålder" först, lol. Men det är kanske inte jättestor skillnad egentligen.

On topic så finns det ju folk som går över till den barnsliga sidan i vuxen ålder.

Ett exempel är filosofen Yujin Nagasawa som började som ateist men under utbildningen kom i kontakt med det så kallade ontologiska gudsbeviset och blev så övertygad att han skiftade till att tro på gud.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ontologiska_gudsbeviset

Jäkligt märkligt enligt min ödmjuka uppfattning då det ontologiska gudsbeviset är helt efterblivet, men who am I to judge.

Drakar är fruktansvärt skräckinjagande; således måste de existera, ty hur skulle de annars kunna injaga skräck hos någon?
Citera
2024-01-01, 02:56
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Drakar är fruktansvärt skräckinjagande; således måste de existera, ty hur skulle de annars kunna injaga skräck hos någon?

Ja. 😹 Eller: Voldemort är den ondaste trollkarlen. Det är ondare för en ond trollkarl att existera än att inte existera. Alltså måste Voldemort existera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in